• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τρί 27 Απρ 2010

Ο Βασιλιάς

Τρί 16 Ιουν 2009

Κλειστοί Δρόμοι

Τρί 02 Ιουν 2009

Ο Χαμένος τα παίρνει όλα

Τρί 19 Μαϊ 2009

Το Μετέωρο Βήμα Του Πελαργού

Παρ 15 Φεβ 2008

Κράτησε με (2006)

CineΕλληνικον


Σάβ 30 Αυγ 2003

Ευρυδίκη ΒΑ2037 του Νίκου Νικολαϊδη




Μια γυναίκα κοιμάται. Μία μύγα την ενοχλεί. Ένα ξυλάκι, δεμένο με ένα σκοινί, κατεβαίνει από την κορφή του πλάνου και ενοχλεί το πρόσωπό της. Μία ομάδα μουσάτων έχει κρεμάσει το σκοινί από ένα καλάμι και το έχει περάσει στο δωμάτιο της γυναίκας από ένα μικρό παράθυρο. Από το ίδιο παράθυρο της πετάνε χώμα και σκουπίδια. Η γυναίκα ξυπνάει. Ο ομάδα την χλευάζει. Εκείνη προσπαθεί να τους διώξει από το παράθυρό της. Με τα πολλά, φεύγουν από μόνοι τους.
Η Βέρα Τσέχοβα είναι η Ευρυδίκη. Φοράει ένα αρχαιοπρεπές φόρεμα. Μετά βάζει μια λευκή πλεκτή ζακέτα καθώς και δύο μπότες.

Σκηνικό είναι προφανώς το σπίτι του Νικολαϊδη. Ένα σπίτι το οποίο πέρασε από όλες σχεδόν της ταινίες του. Έχει αποκτήσει πλέον μία αυτόνομη συμβολική. Κάποτε θα γίνει μουσείο (ξέρετε: εδώ γυρίστηκε η τάδε σκηνή, εδώ η άλλη) ή θα αγοραστεί από κανέναν κινηματογραφόφιλο γιαουρτοβιομήχανο, με αναμνήσεις από Κουρέλια, ή και τα δύο.

Η πρώτη ταινία του Νικολαϊδη είναι γυρισμένη σε ασπρόμαυρο φιλμ. Με διευθυντή φωτογραφίας τον Γιώργο Πανουσόπουλο, έναν από τους μεγάλους μάστορες του είδους.

Άλλωστε, για πολλά χρόνια η φωτογραφία θεωρείτο ο μόνος λόγος για να δει κανείς μία ελληνική ταινία. Ο ήχος ήταν και παραμένει ο πρώτος λόγος για τον οποίο κάποιος δεν θέλει να δει μια ελληνική ταινία.

Η Ευρυδίκη έχει βάλει να ψήσει καφέ, αλλά ένας άντρας (με μουστάκι) μέσα στο σπίτι της την απορροφά. Ο καφές χύνεται. Αφού σε θέλω και με θες, άσε να χύνεται ο καφές. Το τηλέφωνο χτυπάει και η Ευρυδίκη το σηκώνει τρεις φορές. Βλέπουμε το σήκωμα του τηλεφώνου τρεις φορές απανωτά με διαδοχικό μοντάζ. Μετά από χρόνια ένας δαιμόνιος μοντέρ του «Σκάι» μοντάρισε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο το χαστούκι που έδωσε η Αναστασία Αθήνη-Τσούνη στην Δήμητρα Λιάνη-Παπανδρέου. Αυτός που βγήκε στην άλλη γραμμή του τηλεφώνου, ενημέρωσε την Ευριδίκη ότι ήταν εραστές.
Εκείνη αμφιβάλλει για την πιστότητα της αποκάλυψης και συζητάει το θέμα με τον άντρα του σπιτιού. Ο άντρας με το μουστάκι αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για ένα θέμα ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία, από σεβασμό στα δικαιώματα του πολίτη. Δεν θα διστάσει όμως να δώσει στην Ευριδίκη σπίρτα, όταν εκείνη τα ζητήσει.

Στο υπόγειο του σπιτιού κάποιος έχει αφήσει την τηλεόραση ανοικτή. Δεν βλέπουν όλοι Mega, γιατί η ταινία είναι του 1975 κι άλλωστε ο Νικολαϊδης επιχορηγείται από την Ετ1. Η Ευριδίκη ερεθίζεται από την ακαταστασία του σπιτιού και λέει να βάλει ένα χεράκι. Για τα υπόλοιπα 3 λεπτά μαζεύει τα σκουπίδια και μετά ξαπλώνει εξαντλημένη για ύπνο. Στον ύπνο της ονειρεύεται ένα πλάνο από την επόμενη ταινία του σκηνοθέτη της, από τα Κουρέλια. Πτώματα σε σελοφάν.
Εξοργίζεται από το γεγονός και τηλεφωνεί για να ειδοποιήσει ότι την έχουν ξεχάσει στο σπίτι. Στο τηλέφωνο βγαίνει ο σκηνοθέτης.

«Ακούστε, είναι πέντε μέρες που λετε ότι θα ρθετε και δεν έχει παρουσιαστεί κανένας. Γιατί με κοροϊδεύετε;»
«Δεν σας κοροϊδεύει κανείς. Υπάρχουν μονο 4 φορτηγά για την διαδρομή. Προηγούνται 4 μεταφορές.»
Τουτ, τουτ, τουτ, τουτ.
«Κατάλαβα. Ευχαριστώ.»

Αγνοώντας το περιστατικό ανοίγει το ραδιόφωνο και διαπιστώνει ότι η Ντόιτσε Βέλλε παίζει μόνο χιτλερικά εμβατήρια, 80 χρόνια μετά το θάνατο του Χίτλερ. Μετά από αυτό δεν μπορεί παρά να βάλει νερό στο βάζο για να μην ξεραθούν κάτι λουλούδια που βρήκε σε μια εφημερίδα. Μετά το μπάνιο της διαπιστώνει ότι ένας άντρας με στολή είναι στο μπαλκόνι της. Είναι ο ταχυδρόμος, είναι ο γαλατάς, είναι ο χασάπης;

«Αχ…. Αχ… Αχ…». Κάτι περνάει κάτω από την πόρτα, ενώ η Ευρυδίκη προσπαθεί να το αποτρέψει, αποκαλύπτοντας το στήθος της. Ένας καλπασμός προμηνύει ότι η Ευρυδίκη θα προσπαθεί σε όλη την υπόλοιπη ταινία να δείχνει το στήθος της για να αποτρέψει τον σατανικό φάκελο να μπει στο σπίτι, κάτω από την πόρτα. Θα βουλώσει τη χαραμάδα με όλα τα ρούχα της. Είναι πλέον πολύ αργά. Ο άντρας με τη στολή είναι έτοιμος να γίνει άντρας χωρίς στολή.

Ακολουθεί μια ιστορική σκηνή: ο πρώτος εμετός σε ταινία του Νικολαϊδη. Αλλά προσοχή: σε αντίστροφη κίνηση! Βλέπουμε τον εμετό να σηκώνεται από τη λεκάνη της τουαλέτας και να εισέρχεται στο στόμα της αθώας Ευρυδίκης. Το σπερμικό υπονοούμενο μας κλείνει το μάτι. Ένα τσιγαράκι μετά τον εμετό είναι ό,τι πρέπει Ένα κοριτσάκι παίζει στη διάσημη πισίνα Νικολαϊδη, η οποία είναι άδεια, για να καταδειχθεί η Ανομβρία. Αυτό δεν θα εμποδίσει το τηλέφωνο να χτυπήσει. Είναι από το τμήμα μεταφορών και ζητάνε την Ευρυδίκη. Της ανακοινώνουν ότι θα την παραλάβουν αυθημερόν. Το γεγονός προκαλεί την εμφάνιση της Νίκης Τριανταφυλλίδη, η οποία σπεύδει να χαριεντιστεί στο φακό. Η Τριανταφυλλίδη βρίσκεται στον αντίποδα της Τσέχοβα. Τις χωρίζουν περισσότερα από όσα τις ενώνουν. Ενώ της μιλάει ακούμε το ασθενοφόρο του Πικπα που έρχεται να την παραλάβει. Τελικά το ασθενοφόρο παραμένει μόνο στο soundtrack, αφήνοντάς την να αλωνίζει στην υπόλοιπη ταινία ανενόχλητη. Το τηλέφωνο δεν θα διστάσει να χτυπήσει εκ νέου στα νεύρα μας.

Το dvd τα φτύνει και κολλάει στην κρισιμότερη σκηνή: εκεί όπου η Ευρυδίκη ανοίγει το συρτάρι με τα πιρούνια, χωρίς να έχει πονηρό σκοπό. Μετά από λίγο κολλάει σε ένα αριστουργηματικό κοντινό πλάνο της Τσέχοβα. Το dvd αρνείται να συνεργαστεί με την ταινία, αλλά εγώ θα επιμείνω. Να το πάλι το πλάνο με τα πτώματα από τα Κουρέλια. Σε μία στιγμή αυτοβρικολακοποίησης, η Ευρυδίκη θα δαγκώσει τις φλέβες της, χωρίς αποτέλεσμα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα δοκιμάσει και στο γόνατό της.

Είναι σαφές πια ότι κάποιοι την παρακολουθούν για προφανείς λόγους, τους οποίους δεν θα μάθουμε ποτέ. Αποφασίζει να κρυφτεί σε ένα μέρος που δεν θα τη βρουν: κάτω από το σεντόνι του κρεβατιού της. Ένας διαστροφικός παλιμπαιδισμός θα την οδηγήσει σε συναναστροφές με τις κούκλες του Σατανά. Θέτει τις κούκλες σε συνουσία, απολαμβάνοντας το θέαμα. Μια ξαφνική υστερία της υπενθυμίζει ότι είναι έγκλειστη και ότι οι έγκλειστες πρέπει να κυνηγούν ένα φάντασμα με μαχαίρι ή, στην χειρότερη περίπτωση, να ζωγραφίζουν αίματα από βερνίκι νυχιών στις φλέβες τους. Και, φυσικά, ΔΕΝ είσαι έγκλειστη χωρίς μαύρο μπόα. Ούτε αν δεν αυνανίζεσαι με κούκλες. Σε μια σκηνή μεγαλείου, αδειάζει το τραπέζι, τραβώντας το τραπεζομάντιλο με το στόμα, γεγονός που την οδηγεί νομοτελειακά σε εμετό.

Γεγονός που οδηγεί σε τηλεφώνημα από τον σκηνοθέτη, ο οποίος ανησύχησε για την υγεία της πρωταγωνίστριας
«Όχι, είμαι εντάξει. Απλώς βράχηκα λίγο. Θα μου φέρεις τις φωτογραφίες;»

Για να της αναπτερώσει το ηθικό, της στέλνει τον Άντρα Με Μουστάκι. Ο Άντρας της αποκαλύπτει ότι έχει βύσμα στις μεταφορές και ότι μπορεί να την τακτοποιήσει.
Φαντάζεστε, βέβαια, με τι αντάλλαγμα. Το άναμμα ενός τσιγάρου με τα Δανεισμένα Σπίρτα. Μερικές ερωτικές σκηνές σε νερά δεν συνδέονται με το γεγονός και μόνο ένας κακόβουλος θα κατηγορούσε την Ευρυδικη για φόνο, όταν ο άντρας με το μουστάκι έπεφτε ξερός μετά το ζευγάρωμα, στο νερό. Η Ευρυδίκη, θα γιορτάσει, ωστόσο το γεγονός, χορεύοντας σε ποιητική αργή κίνηση, με μια ασιδέρωτη αιώρα.
Αυτό δεν θα εμποδίσει τους μουσάτους να την παρενοχλήσουν με τα σκοινιά και τα ξυλάκια, σε μία επανάληψη του αρχικού πλάνου. Ούτε και θα την αναχαιτίσει από το να τηλεφωνήσει στους αρμόδιους για την μεταφορά της.

Συμπέρασμα: η Διοίκηση θα κωφεύει πάντα στα δίκαια αιτήματα ηρωίδων της ελληνικής μυθολογίας.

Βαθμολογία: 4/10


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.