• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Συντελεστές - Διάφορες Πληροφορίες


- Eπώνυμο, Όνομα:

Tierney, Gene



- Πραγματικό Όνομα:

Gene Eliza Tierney


- Φύλο: Γυναίκα
- Hμερομηνία Γέννησης: 19 Νοεμβρίου 1920
- Τόπος Γέννησης: Brooklyn, New York, USA
- Hμερομηνία Θανάτου: 06 Νοεμβρίου 1991
- Σύζυγος: Cassini, Oleg


- Βιογραφία:


Τρίτη 3 Ιουνίου 2008

GENE TIERNEY : The luckiest unlucky girl in the world


Το 1943 η Gene Tierney φέρνει στον κόσμο την πρώτη της κόρη Daria, καρπό του γάμου της με τον γνωστό σχεδιαστή Oleg Cassini. Δυστυχώς το κοριτσάκι γεννιέται κουφό, τυφλό και με σοβαρή νοητική καθυστέρηση εξαιτίας του ότι η ηθοποιός κόλλησε ερυθρά σε προχωρημένο μήνα κύησης. Το γεγονός που καθόρισε την ζωή της Tierney, παρουσίασε μία αναπάντεχη και εντελώς κινηματογραφική εξέλιξη όταν η ηθοποιός έμαθε ότι την αρρώστια της μετέδωσε μια θαυμάστριά της, μέλος του Ναυτικού σώματος, που το έσκασε από την καραντίνα στην οποία βρισκόταν ακριβώς επειδή περνούσε ερυθρά, για να πλησιάσει και να φιλήσει το είδωλό της που πρόσφερε τις υπηρεσίες του στην Hollywood Canteen 1. Η μοίρα το έφερε να συναντηθούν οι δύο γυναίκες σε έναν αγώνα τένις χρόνια αργότερα και η θαυμάστρια μην έχοντας αντίληψη του κακού που είχε προκαλέσει είπε στην ηθοποιό. «Όλοι μου έλεγαν να μην πάω, αλλά εγώ δεν μπορούσα να μην έρθω. Είστε η αγαπημένη μου»… Η Gene κοίταξε σιωπηλά τη γυναίκα και μετά γύρισε την πλάτη της και έφυγε. Αργότερα έγραψε στην αυτοβιογραφία της «After that I didn`t care whether ever again I was anyone`s favorite actress»

Και όμως υπήρξε η αγαπημένη όλων… Η ηθοποιός που θεωρήθηκε από τον Darryl F. Zanuck η ομορφότερη γυναίκα στην ιστορία του κινηματογράφου, («Undeniably the most beautiful woman in movie history»), γεννήθηκε στις 19 Νοεμβρίου του 1920, στο Brooklyn της Νέας Υόρκης και μεγάλωσε σε ένα μεγαλοαστικό περιβάλλον που της εξασφάλισε εξαιρετικές σπουδές στα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία της Αμερικής και το απαραίτητο «γυάλισμα» σε αντίστοιχα της Ελβετίας αλλά και θέση στην σκηνή της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης. Η μικρή Gene θα μπορούσε πολύ εύκολα να βολευτεί στην πολυτέλεια μίας ζωής που προμηνύονταν λαμπρή, να γίνει – και με την βοήθεια ενός καλού γάμου –μία Babe Paley ή ακόμα ακόμα και μία Brooke Astor και ως εκ τούτου να μην βρεθεί ποτέ στην Hollywood Canteen που αποδείχθηκε κομβικό σημείο για την ζωή και την ευτυχία της. Η 17χρονη όμως Gene μετά το ντεμπούτο της στην υψηλή κοινωνία το 1938 άρχισε να βαριέται τις υποχρεώσεις της socialite και αποφασίζει ότι θέλει να προσπαθήσει μία καριέρα ηθοποιού. Λαμβάνοντας υπόψη την φράσή του πατέρα της «If Gene is to be an actress, it should be in the legitimate theater», υποθέτω ότι οι γονείς της δεν πρέπει να χάρηκαν ιδιαιτέρως με την επιλογή της, ωστόσο την καθοδήγησαν ώστε να αποφύγει κατ’ αρχάς ένα συμβόλαιο σκλαβιάς με κάποιο στούντιο του Hollywood και στη συνέχεια να στραφεί προς το θέατρο - μία καριέρα στο σανίδι θεωρούνταν σαφώς πιο αξιοπρεπής από μία αντίστοιχη στα πλατό των μεγάλων στούντιο της «αμαρτωλής πόλης». Η Gene Tierney πέρασε από ακρόαση στο American Academy of Dramatic Arts και έγινε δεκτή. Το να γίνει η ομορφιά της αντιληπτή από τα στούντιο του Hollywood ήταν απλώς ζήτημα χρόνου και μόλις δύο χρόνια μετά το ντεμπούτο της στο θέατρο και την παρατήρηση του κριτικού θεάτρου Richard Watts, "I see no reason why Miss Tierney should not have an interesting theatrical career, that is if cinema does not kidnap her away", η νεαρή ηθοποιός υπογράφει ένα εξάμηνο συμβόλαιο με την Twentieth Century Fox. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πατέρας της ίδρυσε μία εταιρεία, την Belle-Tier προκειμένου να διαπραγματευτεί το συμβόλαιο της κόρης του η οποία την ίδια ακριβώς εποχή έλεγε στους δημοσιογράφους: «Δεν έχω σπουδάσει νομικά αλλά ξέρω πώς να προστατέψω τον εαυτό μου από τον κίνδυνο να με γδάρουν. Επίσης ξέρω ότι δεν θέλω να καταστρέψω την ζωή μου επιτρέποντας στο στούντιο να με αναγκάσει να βγάλω τα δόντια μου ή κάτι τέτοιο προκειμένου να φαίνομαι καλύτερη στις φωτογραφίες».

Το κινηματογραφικό της ντεμπούτο πραγματοποιήθηκε στο western του Fritz Lang, The Return of Frank James όπου διατηρούσε ένα μικρό ρόλο απέναντι στο Henry Fonda. Οι κριτικές δεν ήταν ιδιαιτέρως καλές αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία καθώς η εμφάνιση της στη μεγάλη οθόνη ανέδειξε μία ομορφιά που κόβει την ανάσα! Η χρονιά που ακολούθησε ήταν ιδιαιτέρως φορτωμένη για τη νεαρή Gene η οποία έπαιξε στην ταινία Tobacco Road, ερμήνευσε τον ομώνυμο ρόλο στην ταινία Belle Starr και συμμετείχε επίσης στα Sundown και The Shanghai Gesture. Κάπως έτσι κύλησε και το 1942 το τέλος του οποίου την βρήκε να έχει ολοκληρώσει τα Son of Fury: The Story of Benjamin Blake, Rings on Her Fingers, Thunder Birds και China Girl. Στο μεταξύ το 1941 παντρεύεται στο Las Vegas τον σχεδιαστή Oleg Cassini, παρά τη θέληση των γονιών της που προσπαθούν να ακυρώσουν τον γάμο. Το ζευγάρι που έχει κλεφτεί χρησιμοποιεί για βέρες δύο σκουλαρίκια. Η Gene Tierney ανοίγει τον δρόμο στον Cassini για μία καριέρα στον κινηματογράφο η οποία εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται λαμπρή.
Το 1943 είναι μία σημαδιακή χρονιά για την Gene, καθώς ναι μεν, στην καριέρα της φέρνει τη μεγάλη ευκαιρία, αυτή που θα την οδηγήσει σύντομα στην Laura, με τον ρόλο της στο Heaven Can Wait του Lubitsch, στην προσωπική της όμως ζωή φέρνει μία τρομερή δυστυχία με την γέννηση της κόρης της που όπως είπαμε είχε μία βαριάς μορφής καθυστέρηση. Αυτό το χτύπημα θα ανοίξει και τον Ασκό του Αιόλου και η ηθοποιός που πάσχει από διπολική διαταραχή θα βουτηχτεί για αρκετά χρόνια σε κατάθλιψη. Η κατάσταση της κόρης της θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε κρίση και τον γάμο της με τον Cassini με τον οποίο θα χωρίσει για ένα μικρό χρονικό διάστημα – κατά την διάρκεια του οποίου θα κουρνιάσει στην παρήγορη αγκαλιά του Tyrone Power - για να ξανασμίξουν αργότερα και να φέρουν στον κόσμο και την δεύτερη κόρη τους, Christina. Στο πλάι της Gene Tierney σ’ αυτήν την δύσκολη φάση της ζωής της στάθηκε ο Howard Hughes με τον οποίο η ηθοποιός είχε συνδεθεί ρομαντικά στο παρελθόν. Η σχέση τους δεν προχώρησε ποτέ ωστόσο οι δύο τους έμειναν πολύ καλοί φίλοι και ο Hughes φρόντισε ώστε η Daria να λάβει την καλύτερη ιατρική φροντίδα καλύπτοντας φυσικά και έξοδα αυτής. Η ηθοποιός τελικά αναγκάζεται να βάλει την κόρη της σε ίδρυμα ωστόσο παραμένει ευγνώμων στον Hughes για το υπόλοιπο της ζωής της.

Το 1944 ερμηνεύει τον πλέον διάσημο ρόλο της καριέρας της, αυτόν της Laura Hunt στο αριστουργηματικό νουάρ του Preminger, Laura στο πλάι του Dana Andrews. To πορτραίτο της Laura και άρα της Tierney στοιχειώνει πολλές κινηματογραφικές συνειδήσεις οι οποίες αναπτύσσουν μία φετιχιστική σχέση με την ηθοποιό και δημιουργεί τον πιο σοφιστικέ μύθο στην ιστορία του κινηματογράφου. Έναν μύθο που αφορά λίγους... Ακολουθεί το A Bell for Adano και αμέσως μετά φτάνουμε στον ρόλο που της εξασφάλισε μία υποψηφιότητα στα όσκαρ, αυτόν της επικίνδυνης femme fatale Helen Berent Harland στο Leave Her to Heaven. «Αυτή η γυναίκα ήταν πραγματικά άρρωστη», λέει για τον χαρακτήρα που ερμήνευε η Gene , «και ο ρόλος ήταν ένας ρόλος που θα ερμήνευε πολύ εύκολα η Bette Davis, ο ρόλος μίας αδίστακτης γυναίκας. Δεν είμαι από τη φύση μου έτσι ωστόσο πολύ λίγες ηθοποιοί μπορούν να αντισταθούν στην πρόκληση να ερμηνεύσουν μία τόσο σκληρή γυναίκα.» Δεν κέρδισε το όσκαρ, ωστόσο η ερμηνεία της ήταν μία από τις καλύτερες της καριέρας της και αυτή που αντιπαρατάσσει στα ατελείωτα σχόλια που αφορούν στην ομορφιά της το βασικό επιχείρημα υπερ του ταλέντου της.

Ακολουθεί ένα σερί πολύ καλών ταινιών που εγκαινιάζεται το 1946 με το Dragonwyck, που αποτέλεσε και το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Mankiewicz ενώ στο καπάκι, το 1947, πρωταγωνιστεί μαζί με τον Tyrone Power στο Razor`s Edge, την κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Somerset Maugham. Αμέσως μετά έρχεται η σειρά του χαριτωμένου The Ghost and Mrs Muir με τον Rex Harrison και του screwball, The Wonderful Urge και το κλείσιμο της δεκαετίας σφραγίζει μία ακόμη συνεργασία με τον καθοριστικό σκηνοθέτη της καριέρας της: τον Otto Preminger. Το 1949 γυρίζει το νουάρ Whirlpool του Preminger ενώ το 1950 σημαδεύεται από δύο εκπληκτικά νουάρ… το Night and the City του Jules Dassin και το Where the sidewalk ends του Preminger στο οποίο συναντά και πάλι τον Dana Andrews επί οθόνης. H Gene Tierney βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της και πολύ κοντά στον χωρισμό με τον Oleg Cassini. To 1952 λοιπόν, το ζευγάρι χωρίζει οριστικά και η ηθοποιός γυρίζει στην MGM, που την έχει δανειστεί από την Fox, το Plymouth Adventure με τον Spencer Tracy και αμέσως μετά το Never Let me go με τον Clark Gable ο οποίος θρηνεί ακόμη τον απρόσμενο θάνατο της Carole Lombard σε αεροπορικό δυστύχημα το 1942. Η Gene μετά το διαζύγιό της με τον Cassini συνδέεται ερωτικά με τον Spencer Tracy αλλά και με τον John F. Kennedy – πριν την γνωριμία του με την Jaqueline Bouvier – τον οποίο όμως δεν ψήφισε στις εκλογές! «Νόμιζα ότι ο Nixon θα ήταν καλύτερος πρόεδρος των ΗΠΑ», είπε χαρακτηριστικά η ηθοποιός.

Το 1955 η ηθοποιός γυρίζει με τον Humphrey Bogart το μέτριο Left Hand of God και μετά από αυτό φεύγει από την χώρα ακολουθώντας τον Aly Khan (o οποίος έχει χωρίσει με την Rita Hayworth). Η ηθοποιός έχει γυρίσει μετά βίας την ταινία, ξεχνάει τα λόγια της και αδυνατεί να συγκεντρωθεί στην δουλειά της. H Fox την θέτει σε διαθεσιμότητα και η ίδια μη μπορώντας να διαχειριστεί τον αποτυχημένο γάμο της, τις αδιάφορες ερωτικές σχέσεις που ακολούθησαν και το βάρος της αναπηρίας της κόρης της, καταρρέει ψυχολογικά και οδηγείται σε κλινική όπου λαμβάνει θεραπεία για την κατάθλιψη. Όταν ολοκληρώνει την βόλτα της στις ψυχιατρικές κλινικές το 1959 και μετά από μακροχρόνια θεραπεία και αρκετά πισωγυρίσματα η Gene λέει: «Ευτυχώς η αρρώστια μου ήταν θεραπεύσιμη…. Έμαθα ότι μυαλό είναι το πιο όμορφο κομμάτι του εαυτού μας και χαίρομαι που κέρδισα το δικό μου πίσω!». Παρ’ όλα αυτά η ίδια αργότερα παραδέχθηκε ότι οι θεραπείες σοκ που δέχθηκε κατέστρεψαν μεγάλα κομμάτια της μνήμη της.

Το 1960 παντρεύεται τον βαρόνο του πετρελαίου W. Howard Lee, ο οποίος μόλις έχει χωρίσει από την Hedy Lamarr, και εγκαθίσταται στο Texas. Η ζωή στο Texas της αρέσει και προσαρμόζεται με μεγάλη ευκολία στις κοινωνικές απαιτήσεις της – άλλωστε μη ξεχνάτε ότι αυτές ήταν οι καταβολές της. Η καριέρα της έχει εξασθενήσει. Της προτείνεται ο πρωταγωνιστικός ρόλος στο Return to Peyton Place όμως μένει έγκυος και τον απορρίπτει. Δυστυχώς αποβάλλει. Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 60 διατηρούσε μία στήλη σε εφημερίδα του Huston και ταυτόχρονα με αυτήν άρχισε να γράφει και την αυτοβιογραφία της, στην οποία με εντιμότητα και ειλικρίνεια αναφέρθηκε στις ψυχολογικές και διανοητικές διαταραχές της. Η αυτοβιογραφία της που ονομάζεται Self Portrait δημοσιεύεται το 1979. Το 1981 πέθανε ο σύζυγός της μετά από μακριά , σε διάρκεια, αρρώστια ενώ η ίδια απεβίωσε 10 χρόνια αργότερα στα 71 της χρόνια από εμφύσημα αφήνοντας πίσω της την Laura να φροντίσει την υστεροφημία της…

Η Gene Tierney ήταν φανατική καπνίστρια. Είχε αρχίσει να καπνίζει μετά το πρώτο της screening test για να βαρύνει λίγο την φωνή της καθώς θεωρούσε ότι θύμιζε θυμωμένη Μίνι Μάους όταν μιλούσε (I sounded like an angry Minnie Mouse) και δεν εγκατέλειψε ποτέ την συνήθεια που μοιραία την οδήγησε στο εμφύσημα. Το κάπνισμα λοιπόν, ήταν ένα πράγμα από το οποίο δεν μπόρεσε να την προστατέψει το συμβόλαιο που είχε υπογράψει με το στούντιο και που την προφύλασσε από τον εξαναγκασμό σε αισθητικές ή άλλες παρεμβάσεις στο σώμα της και στον οργανισμό της…. There`s always a catch...

1Η Hollywood Canteen λειτούργησε στην διεύθυνση 1451 Cahuenga Boulevard στο Hollywood από τον Οκτώβριο του 1942 έως τον Νοέμβριο του 1945 ως club που πρόσφερε φαγητό, χορό και διασκέδαση στους στρατιώτες που επέστρεφαν για μικρά χρονικά διαστήματα από εκεί όπου υπηρετούσαν. Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι επισκέπτες της Καντίνας ήταν αμερικανοί θα πρέπει να πούμε ότι η Καντίνα ήταν ανοιχτή και για τους στρατιώτες των συμμαχικών δυνάμεων καθώς και για όλες τις γυναίκες που υπηρετούσαν σε κάποιο στρατιωτικό πόστο. Το εισιτήριο για να μπει κάποιος στην Καντίνα ήταν η στολή του και μόνο και τα πάντα στην Καντίνα ήταν δωρέαν. Οι κινητήριες δυνάμεις πίσω από την Καντίνα του Hollywood ήταν η Bette Davis και ο John Garfield ενώ πολλά αστέρια του κινηματογράφου προσφέρθηκαν να καθαρίσουν, να σερβίρουν και να μαγειρέψουν κατά την διάρκεια της λειτουργίας της.

Άλκηστις Χαρσούλη (Who is who)




Η Gene Tierney γεννηθηκε στο Brooklyn απο γονεις μαλλον ευκαταστατους. Ο πατερας ηταν ασφαλιστικος πρακτορας και η μητερα της ηταν πρωην δασκαλα. Μορφωθηκε στα καλυτερα σχολεια της Ανατολικης Ακτης και σπουδασε και δυο χρονια στην Ελβετια. Το 1939 εκανε το ντεμπουτο της στο Broadway. To 1941 παντρευτηκε τον σχεδιαστη Oleg Cassini με τον οποιο απεκτησε δυο κορες, η πρωτη γεννηθηκε διανοητικα καθυστερημενη. Το 1952 χωριζει και γινεται το επικεντρο του Τυπου εξαιτιας της σχεσης της με τον Αλη Χαν. Η πιεση ειναι πολυ μεγαλη και αρχιζει να αντιμετωπιζει εντονα ψυχολογικα προβληματα που οδηγησαν σε εκτεταμενες νοσηλειες σε ψυχιατρικα ιδρυματα.Ξαναπαντρευτηκε το 1960. Η φιλμογραφια περιλαμβανει τις εξης ταινιες:The Return of Frank James, Hudson Bay, Heaven Can Wait, Laura ( η πιο αξιοσημειωτη ερμηνεια της και αυτη που την εκανε θρυλο, the Ghost and Mrs Muir, Leave her to heaven,Night and the City, The left hand of God και αλλες πολλες.
Η αυτοβιογραφια της Self Portrait κυκλοφορησε το 1979.

- Διάσημες Ατάκες:


Wealth, beauty, and fame are transient. When those are gone, little is left except the need to be useful

- Διάφορες Πληροφορίες:


Το 1946 είναι υποψήφια για Oscar Α΄γυναικειου ρολου για την ερμηνεια της στην ταινία Leave her to heaven.


 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.