• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Γενικές Πληροφορίες


Don Quijote de Orson Welles (1992)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Δον Κιχώτης
- Γνωστό και ως:
Don Quixote

Εποχής | 116'
Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 21/4/2005
Διανομή: ArtFree
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Ήχος: Mono
Γλώσσα: Ισπανικά
  Δημοτικότητα: 0.05 %
Αξιολόγηση: 5.00/105.00/105.00/105.00/105.00/10   (5.00/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Χαμηλή (Συμφωνία ψήφων > 75%)




 

- Συντελεστές :

Francisco ReigueraΗθοποιός ....Δον Quijote (αρχείο) 

Akim TamiroffΗθοποιός ....Sancho Panza (αρχείο) 

Patty McCormackΗθοποιός ....Dulcie (αρχείο) 

Orson WellesΗθοποιός ....ο ίδιος (αρχείο)/αφηγητής (φωνή) 

Paola MoriΗθοποιός ....γυναίκα σε σκούτερ (αρχείο) 

Miguel de Cervantes y SaavedraΣυγγραφέας ....μυθιστόρημα 

Orson WellesΣκηνοθετης   

Orson WellesΣεναριογράφος   



 
Don Quijote De Orson Welles (1955-1973) (restored1992) - kprncs - Τρί 11 Σεπ 2018 - 19:48
ΣΧΟΛΙΟ του ΚΓΠ στο [http://www.cine.gr/film_redir.asp?film=Don%20Quijote%20de%20Orson%20Welles%20-%20%C4%EF%ED%20%CA%E9%F7%FE%F4%E7%F2%20-%20AKA%20%3A%20Don%20Quixote]
Don Quijote De Orson Welles (1955-1973) (restored1992)
ΠΛΟΚΗ: Ο ιδαλγός (μικροευγενής), επονομαζόμενος Don Quixote (Fransisco Reiguera) ξεκινάει ένα μεγάλο ταξίδι ιπποσύνης, ευγένειας, δικαιοσύνης και προστασίας των αδυνάτων, στη Καστίλη με βοηθό του τον φουκαρά ιπποκόμο Sancho Panza (Akim Tamiroff).
Ο κακόμοιρος Sancho -στον οποίο ο Don Quixote έχει υποσχεθεί πλούτη και μεγαλεία- τον ακολουθεί πειναλέος και δυστυχισμένος που έχει αφήσει την οικογένεια του για να ακολουθήσει τον τρελάρα Don Quixote.
Η ταινία ακολυθεί την πλοκή του βιβλίου του Θερβάντες, έτσι ο καλός μας Don Quixote επιτίθεται σε πρόβατα, σε λιτανείες και σε ανεμόμυλους, νομίζοντας κάθε φορά ότι βοηθά κατατρεγμένους και ταλαιπωρημένους χωρικούς...
Ο φίλαράκος του  Sancho Panza προσπαθεί να απαλύνει τον πόνο του και να τον συνεφέρει κάθε φορά και τον ακολουθεί ως το τέλος, μη τολμώντας να προδώσει αυτόν τον αγνό, ελαφρόμυαλο ιππότη...
ΚΡΙΤΙΚΗ: Το έργο, στην ανασύνθεση του συνεργάτη του Welles, Franco Jesus το 1992, υπέστη μία μεγάλη, ίσως άχρηστη χειρουργική..επέμβαση!
Τα λίγα διασωμένα κομμάτια των 45 λεπτών (αυτά δηλαδή που πρόλαβε να γυρίσει ο δύσμοιρος, μεγαλοφυής Orson Welles μεταξύ του 1955 και 1973 απλώς παρεμβάλλονται στην ροή του (restored) έργου, μαζί με άλλα κομμάτια που σκηνοθέτησε ο Franco καθώς και με ντοκουμενταρίστικες τσόντες της συμμετοχής του μεγάλου σκηνοθέτη....
Η σουρεάλ σκηνοθεσία του Welles, με την κάμερα να κοιτάει από κάτω προς τα πάνω τον Don Quixote, προσδίδει ένα στοιχείο μεγαλοσύνης στον θρύλο του μύθου το. Σε αυτό βέβαια βοηθούν οι υπέροχες φυσιογνωμίες και οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών (Reiguera και Tamiroff) αλλά και η αφήγηση του ίδιου του Welles, που σε μορφή voice-over "βοηθά" την εξέλιξη του έργου σε κάποια σημεία...
Ο Welles κινητογράφησε σκηνές που έμειναν στην ιστοπρία, όπως ο πανικός των ταύρων στην Παμπλόνα, ο χορός φλαμένκο του Sancho Panza μπρός στην οικογένεια του και βέβαια, η εκπληκτική σκηνή που ο Don Quixote επιτίθεται και σκίζει την σκηνή του υπαίθριου κινηματογράφου....
Θεωρώ ότι ο Franco, προσπαθώντας να αποκατασήσει την μεγαλειώδη προσπάθεια του φίλου του και αφεντικού του Welles αλλά και να "συνδέσει" το ηθικό μέρος του καλού ιππότη με την αγριότητα των ανθρώπων του 20ου αιώνα, πρόσθεσε πολλά στοιχεία, που απομάκρυναν την ταινία από το λιτό αρχικό περιεχόμενο της.
Παραμένει βέβαια κινηματογραφικό μνημείο, αλλά δεν ακουμπά την Αθανασία, που θα ήθελε να αποδώσει στον Welles ...[ΚώσταςΚΓΠ11092018](8/10) 
 
...Που να μην είχε βγει ποτε! - stam-OS - Δευ 10 Δεκ 2012 - 18:43
Αξιώθηκα κι εγώ να δω (επιτέλους;...) ένα dvd που βρίσκεται καιρό στα χέρια μου, ελπίζοντας πως θα παρακολουθήσω, έστω αποσπασματικά, δείγματα του υπέρτατου ταλέντου Ουέλς! Αμ δε! Αυτό που παρακολούθησα τελικά, καλύτερα να μην το είχα δει καθόλου! Ποιος Ουέλς; Ποιος Κιχότης; Ποιο στόρι; Η μεγαλύτερη μούφα της 7ης τέχνης θα έλεγα! Και προς Θεού, τα σχόλιά μου σε καμία περίπτωση δε στρέφονται κατά του Ουέλς. Από τις λίγες σκηνές που μπόρεσα να παρακολουθήσω απερίσπαστα, θεωρώ πως ο Δον Κιχότης θα μπορούσε να έχει υπάρξει ενα ακόμη αριστούργημα του ιδιαίτερα ευφυούς και δημιουργικού σκηνοθέτη, Όμως... Ο Φράνκο κατάφερε ακόμα κι αυτες τις λίγες σωσμένες σκηνές να τις ευνουχίσει, να τις "στεγνώσει", να τις καταστρέψει τελικά εν μέσω ανεμόμυλων που "σηκώνονται" αγριεμένοι, που "ανοίγουν τα χέρια" να ορμήξουν στο δύστυχο Κιχότη! Η αποθέωση του κιτς με τη (λανθασμένη) χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Δεν φτάνει που οι σωσμένες σκηνές ήταν λιγοστές (περίπου 45 λεπτά), δεν φτάνει που η ποιότητα της εικόνας στα πρωτότυπα αρνητικά παρουσιάζει εκτων πραγμάτων μεγάλες διακυμάνσεις (άλλα πλάνα έχουν γυριστεί σε 35 και άλλα σε 16 μιλιμέτρ), έρχεται ο Φράνκο και τα μοντάρει άγαρμπα, σχεδόν στην τύχη, χρησιμοποιώντας μάλλον τα πλάνα έτσι ακριβώς όπως τα βρήκε, και μάλιστα χωρίς ένα υποτυπώδες σενάριο. Και αντί να χρησιμοποιήσει τις ψηφιακές δυνατότητες επεξεργασίας και να φέρει, όσο είναι δυνατό βέβαια (φθαρμένες κόπιες και διαφορετικά φορμά), τα διάφορα πλάνα σε αποδεκτό επίπεδο θέασης, προτιμά να κάνει εφετζίδικα παιχνιδάκια και κακότεχνα overlaps σκηνών με ανεμόμυλους πάνω σε αυθεντικά πλάνα του Δον Κιχότη επιτιθέμενου. Και η ειρωνία είναι ότι ο Ουέλς ποτέ δεν σκέφτηκε να γυρίσει την κλασική σκηνή μάχης με τους ανεμόμυλους (τα σχετικά πλάνα γύρισε ο ίδιος ο Φράνκο!). Η περίφημη σκηνή του βιβλίου θα μεταφερόταν στη σύγχρονη εποχή μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα, όπου το ρόλο του ανεμόμυλου θα έπαιζε το "πανί" της οθόνης (η σκηνή είχε γυριστεί, όπου ο Κιχότης επιτίθεται και σκίζει τελικά το πανί, την ώρα που πάνω του προβάλλεται μια μάχη ιπποτών!, κι όσοι τυχεροί την έχουν δει μιλάνε για κορυφαία σκηνή). Βέβαια υπήρχαν αρκετές ακόμα σκηνές (στις περισσ`οτερες μάλιστα εμφανίζεται και η Dulci, η Δουλτσινέα δηλαδή στη σύγχρονη εκδοχή της) που, μαζί μ` αυτή, βρίσκονται σε κάποιο ιταλικό στούντιο, όμως ποτέ δεν παραχωρήθηκαν στον Φράνκο, και με τις οποίες ενδεχομένως να προέκυπτε μια ολοκληρωμένη ταινία.

Ένα ακόμη άστοχο σημείο είναι η παρεμβολή από τον Φράνκο ντοκιμαντερίστικων σκηνών όπου φαίνεται ο ίδος ο Ουέλς να κινηματογραφεί η να μιλά για την δουλεία του. Κι όλο αυτό μόνο και μόνο επειδή  ο Φράνκο, έχοντας στα χέρια του το υλικό, έπρεπε κάπως να γεμίσει τον κινηματογραφικό χρόνο. Κι όπως είπα και στον τίτλο, αφού δεν είχε το απαραίτητο υλικό αλλά ούτε (κυρίως) την απαραίτητη φαντασία και ταλέντο, ας μην το έκανε ποτέ!

Θα προτιμούσα χίλιες φορές να έιχα δει την συρραφή σκηνών από την Cinematheque Francaise, με την επίβλεψη του (πάντα δικού μας) Κώστα Γαβρά, που είχε προβληθεί στις Κάνες το `86, παρά αυτή τη δήθεν ολοκληρωμένη κινηματογραφική αρλούμπα!

Όσο για τη βαθμολογία: Όπως είπα στην αρχή, από τα όσα μπόρεσα να παρακολουθήσω, ενδεχομένως να είχαμε ένα ακόμη δεκάρι του Ουέλς, οπότε:

για την αρχική δημιουργία 10,

για το τελικό αποτέλεσμα 0,

άρα μέσος όρος 5 (που σε καμία περίπτωση δεν αντιπροσωπεύει τελικά αυτό που παίρνεις).

Χμμμ... μήπως τελικά αυτό το 5 που έβαλα δεν σημαίνει τίποτα; μήπως τελικά θα έπρεπε να βάλω, μετα βίας, ένα ΑΣΟ; (1)

Το επεξεργάστηκε ο/η stam-OS συνολικά 2 φορές
 
...Που να μην είχε βγει ποτε! - stam-OS - Δευ 10 Δεκ 2012 - 14:07
 
...Που να μην είχε βγει ποτε! - stam-OS - Δευ 10 Δεκ 2012 - 13:58
Το επεξεργάστηκε ο/η stam-OS συνολικά 6 φορές
 
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.