ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...
- Αριθμός ταινιών: 22315
- Αριθμός συν/τών: 759967
- Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
The Shining (1980)- Μεταφρασμένος Τίτλος: Η Λάμψη - Γνωστό και ως: Stanley Kubrick`s The Shining |
|
Τρόμου | 146' | ![]() |
|
![]() |
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: Δευ 22 Δεκ 1980 Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 23/8/2001 Χρώμα: Έγχρωμο Ήχος: Mono Γλώσσα: Αγγλικά |
![]() |
Δημοτικότητα: 1.88 % Αξιολόγηση: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aντιφατικότητα ψήφων: ![]() |
- Υπότιτλος:Ήρθε σαν φροντιστής, αλλά αυτό το ξενοδοχείο είχε τους δικούς του φύλακες, που είναι εκεί από πολύ καιρό τώρα. |
- Συντελεστές : |
||||
![]() | Jack Nicholson | Ηθοποιός | ....Jack Torrance | |
![]() | Shelley Duvall | Ηθοποιός | ....Wendy Torrance | |
![]() | Danny Lloyd | Ηθοποιός | ....Danny Torrance | |
![]() | Scatman Crothers | Ηθοποιός | ....Dick Hallorann | |
![]() | Barry Nelson | Ηθοποιός | ....Stuart Ullman | |
![]() | Stephen King | Συγγραφέας | ....μυθιστόρημα | |
![]() | Stanley Kubrick | Σκηνοθετης | ||
![]() | Stanley Kubrick | Σεναριογράφος | ||
![]() | Diane Johnson | Σεναριογράφος | ||
Η
ταινία τελειώνει. Το στόμα μένει ανοιχτό
και το μυαλό έχει να υποστεί τέτοιο
brain fuck από
το Inception. Τα
λόγια είναι περιττά. Δύο φράσεις αντηχούν
μόλις τελειώσει η ταινία. Η μία είναι
<<τι στο καλό μόλις είδα;>> και η
άλλη είναι <<Stanley
Kubrick!>>. Πραγματικά
τι να πρώτο σχολιάσω γι `αυτήν την ταινία.
Ας τα πάρω απ` την αρχή. Η ταινία που
θεωρείται θρίλερ και είναι κατ` εμέ η
κορυφαία του είδους της, ξεκινάει με
μια άκρως ανατριχιαστική μουσική που
σε προετοιμάζει γι` αυτό που έρχεται.
Για να μην πολυλογώ η ταινία έχει αμέτρητα
νοήματα και μηνύματα, αμέτρητους
συμβολισμούς και στην κυριολεξία η κάθε
σκηνή της σχεδόν περιέχει και μια
αλληγορία. Ο Kubrick
μεγαλουργεί
και προσέχει την παραμικρή λεπτομέρεια
ή καλύτερα νοηματοδοτεί μέχρι και την
παραμικρή λεπτομέρεια. Όλα έχουν σημασία
για τον Kubrick,
από την μπλούζα του μικρού πρωταγωνιστή
(Danny Loyd), μέχρι
και τον σχηματισμό των χαλιών. Κάθε
σκηνή λοιπόν καθ` όλη την διάρκεια της
ταινίας έχει τη δική της σημασία/αλληγορία,
το δικό της νόημα τέλοσπάντων. Εννοείται
πως δεν γίνεται να σχολιαστεί η κάθε
σκηνή ξεχωριστά καθώς αυτό θα πάρει
ατελείωτες ώρες. Αφού να φανταστείτε
έχει βγει ντοκιμαντέρ με την ονομασία
του περίφημου Room
237 της
ταινίας,
όπου
κιουμπρικοί μετά
από απίστευτη δουλειά
την
σχολιάζουν διεξοδικά σε δύο ώρες και
καταλήγουν να μην τους είναι αρκετές
φυσικά.
Στα
τεχνικά τώρα, εντάξει η σκηνοθεσία δεν
χωράει σχολιασμό είναι επική, ενώ είπαμε
και η μουσική ανατριχιάζει έντονα. Ως
θρίλερ φυσικά έχει και τρομακτικές-φρικιαστικές
σκηνές αν και το βλέμμα του Jack
Nicholson από
μόνο του μπορεί να σε στοιχειώσει. Και
τι να πει κανείς γι `αυτήν την ερμηνεία
που θεωρώ πως αξίζει όλα τα Όσκαρ (αν
είναι δυνατόν να μην πάρει κανένα!).
Τολμώ να πω πως είναι η καλύτερη ερμηνεία
του Nicholson
στην
καριέρα του. Η Shelley
Duvall ίσως
να είναι ο αδύναμος κρίκος της ταινίας,
ενώ ο πιτσιρικάς Danny
Loyd καθηλώνει
(ακόμα σκέφτομαι τις σκηνές που μιλάει
το παιδί που ζούσε μέσα του και ανατριχιάζω
ολόκληρος). Αυτό που την τοποθετεί πάντως
πάνω από άλλες και άλλες ταινίες είναι
το γεγονός ότι ο Kubrick
χρησιμοποιεί
τον κινηματογράφο για να διδάξει αυτά
που θέλει. Θα ρωτήσετε τώρα μα και οι
άλλοι αυτό δεν κάνουν; Ναι, αλλά ο Kubrick
το
περνάει σε άλλο επίπεδο και κατά την
γνώμη μου η Λάμψη αποτελεί εκτός από
ταινίες ένα καλά κωδικοποιημένο βιβλίο
made by Kubrick.
Δεν
ξέρω αν η άποψη μου γίνεται κατανοητή,
αλλά όταν μέσα σε μια ταινία υπάρχουν
απώτερα μηνύματα για τον ρατσισμό
(εκτενείς αναφορές και αλληγορίες που
σχετίζονται με τους Ινδιάνους και τους
νέγρους), μεταφυσικό πνεύμα, μηνύματα
για την ανθρώπινη ζωή μέχρι και υπαινίξεις
για την μη παρουσία του ανθρώπου στο
φεγγάρι (βλέπε και 2001: Space
Odyssey)
ο κινηματογραφικός όρος απλά μιας
ταινίας έχει περάσει σε άλλο επίπεδο.
Τέλος,
πρέπει να γίνει κατανοητό πως για να
νοήσει κάποιος την ταινία έστω και λίγο
πρέπει να την δει πολλές φορές, να ψαχτεί
και να ασχοληθεί γενικά, γεγονός που
μπορεί να οδηγήσει σε εθιστικά, επικίνδυνα
μονοπάτια που μπορεί να ξεκινούν από
την μασονία και να φτάνουν μέχρι τον
κάθετο σκεπτικισμό. Επομένως ο Kubrick
ίσως
να μην προβάλλει κάτι ξεκάθαρο εσκεμμένα
αφήνοντας τους θεατές να δημιουργούν
ο καθένας δικές τους ερμηνείες και
εκδοχές, εξασκώντας την κριτική τους
σκέψη και αυτό από μόνο του λέει πολλά
(θα μπορούσα να γράψω και βιβλίο για να
σχολιάσω επαρκώς την ταινία)
9,5/10
Manuel
10/10
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.