• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Κριτική από το Cine.gr


Citizen Kane (1941)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Πολίτης Καίην
- Γνωστό και ως:
Πολίτης Κέην

Δραματική | 119' | Κατάλληλο, επιθυμητή γονική συναίνεση
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: Δευ 26 Ιαν 1942
Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 04/12/2003
Ημερομηνία κυκλοφορίας BluRay: 3/11/2011
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Ήχος: Mono
Γλώσσα: Αγγλικά
Δημοτικότητα: 0.24 %
Αξιολόγηση: 8.18/108.18/108.18/108.18/108.18/108.18/108.18/108.18/108.18/10   (8.18/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Υψηλή (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 15 και 50%)




- Υπότιτλος:

Η κλασική ιστορία της εξουσίας και του τύπου.

- Gallery:



 

- Κριτική από το Cine.gr:


Ειναι μια απο τις φορες που αισθανομαι πραγματικα αβολα, οχι τοσο γιατι πιστευω οτι καποια πραγματα ειναι υπερανω κριτικης, οσο κυριως γιατι ειμαι μαλλον πολυ μικρος για να γραψω κριτικη για μια τετοια ταινια. Στην πραγματικοτητα η ταινια αποτελει ενα αποσταγμα του πολυσχιδους ταλεντου του δημιουργου της και μαλιστα σε πολλα επιπεδα: αρκει να σκεφτει κανεις οτι ο Welles εγραψε, σκηνοθετησε και πρωταγωνιστησε σε αυτο που για πολλους αποτελει τον ακρογωνιαιο λιθο της 7ης τεχνης.

Γιατι ομως η συγκεκριμενη ταινια θεωρειται απο τις κορυφαιες ολων των εποχων;

Κατ`αρχην, εκτος της σκηνοθετικης "μαεστριας" και μαλιστα σε χαλεπους καιρους, στην ταινια εφαρμοστηκαν για πρωτη φορα στην ιστορια του κινηματογραφου και καποιες τεχνικες, αφενος δυσκολες για την εποχη, αφετερου δε ιδιαιτερα αποτελεσματικες στη μεταδoση του μηνυματος του δημιουργου. Υπαρχουν για παραδειγμα τα αξιοπροσεκτα ειδικα εφφε στην αναπαρασταση της βιλλας του Kane, του περιφημου "Xanadou", που ειναι προϊον κινηματογραφισης μνινιατουρων και μονταζ. Υπαρχουν οι ληψεις απο ψηλα, που συνδιαζονται με ληψεις απο το πατωμα, για να δωσουν με εικονα το "ανεβασμα" και το "χαμηλωμα" του κεντρικου ηρωα. Υπαρχει ακομα η ταυτοχρονα εστιασμενη ληψη αντικειμενων που βρισκοναι μακρια, με αλλα, που βρισκονται πιο κοντα, με σκοπο αρχικα να μπερδεψουν το θεατη, αλλα τελικα να μεταδωσουν με εικονα την ψυχολογια του Kane: καποια στιγμη ο Kane βρισκεται σε ενα δωματιο με παραθυρα, τα οποια δειχνουν φυσιολογικα σε μεγεθος. Οταν ανακοινωνεται η ηττα του Kane η καμερα πλησιαζει, για να μας δειξει οτι στην πραγματικοτητα προκειται για τεραστιων διαστασεων παραθυρα, κατω απο τα οποια βρισκεται ο Kane, που ξαφνικα μοιαζει να εχει μικρυνει. Τα τεχνικα αυτα επιτευγματα μπορει να ειναι στις μερες μας ξεπερασμενα, αλλα αυτο δεν μπορει να μειωσει ουτε τον πρωτοποριακο χαρακτηρα της ταινιας ουτε - κυριως - τον τροπο με τον οποιο αυτα αξιοποιηθηκαν, που ουτε στις μερες μας ειναι ξεπερασμενος...

Σεναριακα υπαρχουν μερικες στιγμες ανεπαναληπτες, οπως αυτη που ο λογιστης του Kane, προσπαθωντας να εξηγησει γιατι η τελευταια λεξη του πρωταγωνιστη ηταν "Rosebud" κανει μια περιεργη παραδρομη: εξιστορει την τυχαια συναντηση του βλεμματος του με μια παντελως αγνωστη κοπελα, η οποια καποια στιγμη του χαμογελασε. Δεν την ηξερε, δεν εκανε κατι για να την γνωρισει και ποτε του δεν την ξανασυνατησε, ομως ισχυριζεται πως απο τοτε δεν εχει περασει ποτε ενας ολοκληρος μηνας στη ζωη του, που να μην τη σκεφτηκε. Την ιστορια αυτη για πρωτη φορα την αναφερει στο δημοσιογραφο ως παραδειγμα, για το οτι υπαρχουν καποια πραγματα στη ζωη, που εχουν το δικο τους σημαντικο ρολο και τα οποια ποτε κανεις αλλος εκτος του εαυτου μας δεν τα γνωριζει. Η πιθανοτητα το "Rosebud" να σημαινει κατι τετοιο επιβεβαιωνεται στο τελος της ταινιας, που αποδεικνυει επιπλεον πως αυτο που τελικα πραγματικα παιζει ρολο δεν ειναι ο προορισμος, αλλα το ταξιδι.

Η ιδια η ιστορια του Charles Foster Kane μπορει να χαρακτηριστει απο προφητικη εως και αλληγορικη, για πραγματα και αξιες που υπηρχαν και υπαρχουν. Η ταινια επεκτεινεται σε ολα τα επιπεδα: απο το πεδιο του τυπου και των εκδοσεων, μεχρι τις επιχειρησεις, την πολιτικη και τις ερωτικες περιπετειες, περιγραφοντας γλαφυρα την ανοδο, τις μεταπτωσεις και το τελος μιας προσωποκετρνικης αυτοκρατωριας.

Επιλογικα, δεν ξερω τι να τονισω, αυτο ομως που πρεπει να βαρυνει περισσοτερο ειναι ο ανθρωπος που δημιουργησε την ταινια αυτην, απο την αρχη μεχρι το τελος: αριστοτεχνικη σκηνοθεσια, προφητικο σεναριο, εμπνευσμενη ερμηνεια απο τον χαρισματικο Orson Welles.

Βαθμολογία: 10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars (10/10)

Panos Chatziathanassiou


 
Citizen Kane (1941) - kprncs - Τετ 05 Οκτ 2016 - 18:09
ΣΧΟΛΙΟ του ΚΓΠ στο [http://www.cine.gr/film.asp?id=579&page=4]
Citizen Kane (1941)
ΠΛΟΚΗ: Το φτωχόπαιδο Charles Foster Kane (Orson Welles) μεγαλώνει ξαφνικά πλουσιοπάροχα χάρη σε ένα παλιό μεταλείο χρυσού, που είχε δοθεί ως εξαντλημένο στην μητέρα του.
Μεγαλώνοντας σαν ένας από τους πλουσιότερους Αμερικανούς, γίνεται αντικείμενο μίσους αλλά και μεγάλης αγάπης από τον κόσμο, που τον θεωρεί -αντικρουόμενα- ως αναρχικό, κομμουνιστή, φασίστα, πλουτοκράτη αλλά και εργατοπατέρα!
Η μεγάλη δύναμη του Kane βρίσκεται στη εφημερίδα του National Inquirer και στα σκάνδαλα που αποκαλύπτει.
Η προσωπική ζωή του ακολουθεί την ξέφρενη πορεία του στη δουλειές, έτσι χωρίζει από την πρώτη του γυναίκα για να παντρευτεί την δεύτερη, γεγονός που του στερεί την ευκαιρία να εκλεγεί Κυβερνήτης και μετά, ίσως, Πρόεδρος των ΗΠΑ..
Παρόλα τα ανεβοκατεβάσματα, στα τελευταία του ο Kane σιγοψιθύριζε το όνομα του μόνου αντικειμένου που αγάπησε πραγματικά και το οποίο τον σημάδεψε σε όλη του την ζωή, Rosebud. Ολόκληρες ομάδες δημοσιογράφων προσπαθούν να αποκαλύψουν τη σημασία της λέξης, χωρίς όμως να καταφέρουν οτιδήποτε...
ΚΡΙΤΙΚΗ: Μεγαλειώδης ταινία του νεαρού- τότε- Orson Welles, συγγραφέα, σεναριογράφου, παραγωγού και κύριου ερμηνευτή!
Ο Welles τρομοκρατημένος από την δύναμη που είχε ο εκδότης Hearst, εφτιαξε την ταινία για να αφυπνίσει τον κόσμο στην δύναμη των λαικιστών και την ζημιά που μπορούν να φέρουν σε μία κοινωνία.
Ο Hearst βέβαια του κήρυξε τον "πόλεμο", γεγονός που απομείωσε τότε τις προοπτικές της ταινίας.
Ο Welles χρησιμοποίησε πρωτοποριακές τεχνικές φωτογραφίας, εστίασης, σκίασης και βέβαια flash-backs για το κτίσιμο της ιστορίας του, τεχνικές που φαίνονται τετριμμένες, αλλά εκείνη την εποχή ηταν επαναστατικές.
Η ερμηνεία του αξεπέραστου Welles αλλά και αυτή του πρωτοεμφανιζόμενου Joseph Kotten (που υποδύεται τον κολλητό του Jedediah Leland) είναι συγκλονιστικές..[Κώστας05102016](10/10)
Το επεξεργάστηκε ο/η kprncs συνολικά 2 φορές
 
<Χωρίς Τίτλο> - kapoios - Πεμ 19 Ιουλ 2012 - 19:11
 Ο "Πολίτης Κέην" είναι αναμφίβολα ένα από τα ορόσημα του αμερικανικού κινηματογράφου, θεωρείται μάλιστα από πάρα πολλούς η καλύτερη ταινία όλων των εποχών...
σίγουρα από άποψη τεχνική είναι ένα απόλυτο αριστούργημα όχι μόνο για την εποχή του (1941), αλλά και σήμερα.. η ασπόμαυρη φωτογραφία της είναι μαγευτική και το μοντάζ άψογο...
το μακιγιάζ και οι φωτισμοί δημιουργούν μια ατμόσφαιρα μοναδική και βοηθούν, ώστε οι δραματικές καταστάσεις να δείξουν όλο το βάθος τους...
η σκηνοθεσία του welles είναι πραγματικά εξαιρετική, με σωστά πλάνα, και πιάνει όλη την ουσία του φίλμ...
το σενάριο είναι βέβαια δυνατό, αλλά σε ορισμένα σημεία γίνεται κάπως βαρετό και κουραστικό...
οι ερμηνείες δίνουν στο φίλμ πολύ μεγάλο κομμάτι της δύναμής του.. ο orson welles βάζει όλο το πάθος του και αποδιδει συγκλονιστικά το ρόλο του σε ένα υποκριτικό ρεσιτάλ...
όμως και οι joseph cotten, dorothy comingore, everett sloane τον πλαισιώνουν ιδανικά και δίνουν πνοή στους χαρακτήρες τους...
η ιστορία ενσωματώνει πληθώρα μηνυμάτων για την διαφθορά των πολιτικών και τα παραπολιτικά "παιχνίδια", για την μηδαμινή αξία του χρήματος και του πλούτου, για την ανειλικρίνεια των μέσων ενημέρωσης (σ.σ. εφημερίδων) και την ανελέητη επιδίωξή τους για κέρδος, για τις παρακμάζουσες ενδοοικογενειακές σχέσεις, για την ισότητα όλων ενώπιον του θανάτου...
όλα τα παραπάνω το καθιστούν έργο διαχρονικό, που επηρέασε τους μετέπειτα κινηματογραφιστές όσο πάρα πολύ λίγα...
αν δεν φλυαρούσε σε κάποια κομμάτια του, θα ήταν κυριολεκτικά τέλειο...
το φινάλε συμπυκνώνει όλη του την ουσία και φανερώνει μια πτυχή του πολίτη Κέην, που ως τότε κανείς δεν μπορεί να φανταστεί...
must-see για κάθε λάτρη του κινηματογράφου...

 
   9/10...


   anfield09...
Το επεξεργάστηκε ο/η kapoios συνολικά 2 φορές
 
<Χωρίς Τίτλο> - JohnCine - Παρ 05 Αυγ 2011 - 06:24
Πάρα πολύ καλή ταινία από τον Orson Welles. Η ταινία μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί διαχρονική και σίγουρα περνάει πολλά "κρυμμένα" μηνύματα.
Λαμβάνοντας υπ``όψιν τον καιρό και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε η ταινία αυτή μπορούμε να την χαρακτηρίσουμε αριστούργημα.

9,5/10 

Γιάννης Κατριτζιδάκης
 
Legacy - pvmr - Unverified - Τρί 10 Σεπ 2002 - 23:41
Οσα χρονια κι αν περασουν αυτη η ταινια θα παραμενει στην κορυφη. Ειναι διαφορετικη, ειναι αμιμητη, ειναι διαχρονικη. Οι ερμηνειες φοβερες.Η σκηνοθεσια της ειναι αριστοτεχνικη. Η τεχνικη επεξεργασια πολυ καλη. Το μακιγιαζ αψογο. Μα πανω απ`ολα ειναι το σεναριο: την κανει να ξεχωριζει οχι μονο απο τις συγχρονες της, αλλα και απο παρα πολλες που εχουν προβληθει στις αιθουσες απο τοτε.
pvmr
 
Βλέπετε τα πρώτα 4 σχόλια. Πατήστε εδώ για να εμφανιστούν όλα.

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.