• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22160
  • Αριθμός συν/τών: 758812
  • Πρόγραμμα 282 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Γενικές Πληροφορίες


Ούλοι Εμείς, Εφέντη (1998)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
All of Us, Efendi

Ιστορική | 105'
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: Τετ 14 Οκτ 1998
Χρώμα: Έγχρωμο
Ήχος: (Dolby) Stereo
Γλώσσα: Ελληνικά
  Δημοτικότητα: 0.04 %
Αξιολόγηση: 7.33/107.33/107.33/107.33/107.33/107.33/107.33/107.33/10   (7.33/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Υψηλή (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 15 και 50%)





- Συντελεστές :

Βασίλης ΚολοβόςΗθοποιός ....Μίλτος 

Περικλής ΜουστάκηςΗθοποιός ....Στέλιος 

Αντώνης ΒλησίδηςΗθοποιός ....Κλεάνθης 

 Αντώνης ΜαϊμπατζήςΗθοποιός ....Γιώργος 

 Φωτεινή ΜελετέαΗθοποιός ....Φανή 

Λεωνίδας ΒαρδαρόςΣκηνοθετης   

Λεωνίδας ΒαρδαρόςΣεναριογράφος   

 Βασίλης ΧατζηβασιλείουΣεναριογράφος   



 
Legacy - monntag - Unverified - Παρ 27 Αυγ 2010 - 23:37
Η θαλασσινη εκδοχη του... βουνου



"Ουλοι εμεις εφεντη"


Η ταινια στρεφει το βλεμμα της στα τελη της δεκαετιας του `40 στο νησι της Ικαριας. Όταν ο εμφυλιος πολεμος τελειωνει, μια μικρη ανταρτικη ομαδα ερμηνευει την αποφαση «το οπλο παρα ποδα» της κομματικης γραμμης με το δικο της τροπο, δινοντας το εναυσμα για μια περιπετεια που θα ληξει μετα απο εξι χρονια. H ζωη των ανταρτων στη ρουτινα τους αλλα και στις κρισιμες καταστασεις, η αλληλεγγυη αλλα και οι αντιθεσεις που δημιουργουνται μεταξυ τους, η σχεση τους με τον πληθυσμο του νησιου και με εναν πολιτισμο που διατηρει τη δυναμη του να λειτουργει αυτοβουλα, περα απο τις επιταγες της εξουσιας και τις πολιτικες ζυγαριες των καιρων, συνθετουν το χρονικο της ταινιας, που επιζητα να ανασυστησει μια στιγμη απο τη νεοτερη ελληνικη ιστορια, η οποια θα μπορουσε να χαρακτηριστει οριακη για την παγιωση θεσμων και καταστασεων στις επομενες δεκαετιες.

Η Ικαρια την περιοδο της Φραγκοκρατιας φαινεται πως ειχε περιελθει στο φεουδο της Γενοβεζικης οικογενειας των Justiniani που κατειχαν ακομη τη Χιο και τη Σαμο. Απο εκεινη την εποχη μαλλον προερχεται ενα δημοτικο τραγουδι για το Καστρο του Κοσκινα που ξεκιναει με τη φραση "Αναθεμα τη Γενοβα". Η επεκταση των Οθωμανων φαινεται πως εκανε τους Γενοβεζους να μαζευτουν σε ενα μερος που προσφεροταν περισσοτερο προς υπερασπιση, κι ετσι πιθανολογειται οτι μια των ημερων τα μαζεψαν και εφυγαν (ισως συνοδευομενοι απο τυχον εκλατινισμενους Έλληνες) με κατευθυνση τη Χιο, οπου ο οχυρωμενος Αναβατος απετελεσε καταφυγιο τους για καποια χρονια ακομα. Οι εναπομειναντες κατοικοι της Ικαριας φαινεται πως αποτραβηχτηκαν στα βουνα και τα οροπεδια, και εκμεταλλευομενοι το χωρις φυσικα λιμανια, απροσιτο νησι τους, ανεπτυξαν μια ολοκληρη τεχνη "λαθρας" επιβιωσης και περασαν σχεδον ολοκληρο το 16ο αιωνα σε κατασταση "αφανειας", ειδικα σε σχεση με κατακτητες και πειρατες.

Η κατασταση αυτη ελαβε τελος στα τελη του 16ου αιωνα, οποτε η οθωμανικη διοικηση μαλλον ανακαλυψε οτι το νησι κατοικειται και διορισε καποιον αξιωματουχο με διοικητικες η δικαστικες αρμοδιοτητες. Δεν ειμαι σιγουρος αν η αφηγηση αφορα τον πρωτο κατα σειρα διοικητη η καποιον απο τους διαδοχους του, και δεν ξερω αν εχουν διασωθει καπου τα ονοματα των πρωταγωνιστων της ιστοριας. Φαινεται παντως οτι ο εν λογω αξιωματουχος ηταν ιδιαιτερως σκληρος και αδικος, ωστε να προκαλεσει τη δικαια αγανακτηση του χριστιανικου πληθυσμου.

Η παραδοση λεει οτι μια μερα ο διοικητης αγγαρεψε δυο Καριωτες να τον κουβαλησουν (με φορειο) απο το Φαναρι (στα ανατολικα του νησιου) μεχρι τις Ραχες (στα δυτικα), και τους εταξε κι ενα αρνι δωρο αν εφταναν την ιδια μερα. Σε ενα σημειο της διαδρομης που (μαλλον οχι τυχαια) λεγεται "Κακον περαμα" και ειναι ιδιαιτερως αποκρημνο, ο διοικητης βρεθηκε μαζι με το φορειο στο γκρεμο. Λεγεται μαλιστα οτι το συνθημα το εδωσε ο ιδιος αυτοπροσωπως, καθως οι Καριωτες ειχαν μια σχετικη διχογνωμια για το αν επρεπε να τον πεταξουν με το φορειο η να τον κατεβασουν πρωτα και να τον σκοτωσουν μετα. Έτσι, τον ρωτησαν "Αγα, συγκουδουνο `α μας το δωκεις τ` αρνι;" (οπου "`α" σημαινει "θα" και "συγκουδουνο" σημαινει "με κουδουνι"). Ο αγας ειπε "συγκουδουνο" και αυτη ηταν η τελευταια του λεξη διοτι εξεμετρησε το ζην μαζι με το φορειο. Η εκφραση "αυτος πηγε συγκουδουνος" στα καριωτικα χρησιμοποιειται με παρομοιο συνθηματικο νοημα, μεχρι σημερα.

Ο επομενος Οθωμανος αξιωματουχος συγκεντρωσε το λαο και ζητησε να του παραδωσουν τους δραστες για να μην τιμωρηθουν ολοι - αλλα δεν τους παρεδωσαν. Στην επιμονη ερωτηση "Ποιος σκοτωσε τον αγα" ελαμβανε ομοθυμαδον την απαντηση "Ουλοι εμεις εφεντη". Ειδε κι αποειδε, κι αντι να τιμωρησει κανεναν, τους αφησε ολους ησυχους. Το ηθικο διδαγμα για τους Καριωτες ηταν οτι η συλλογικοτητα εν τελει ανταμειβεται - και διατηρησαν παρομοιες συμπεριφορες αλληλεγγυης σε διαφορες περιστασεις εκτοτε.

Οι Καριωτες συμμετειχαν σε διαφορες εξεγερσεις της περιοδου της Τουρκοκρατιας, χωρις παντως να γραψουν και καμια μεγαλη σελιδα στην ιστορια του ελληνικου εθνους οπως αλλοι νησιωτες, καθως παντα ηταν πολυ λιγοι, πολυ φτωχοι και πολυ ασημαντοι. Η οθωμανικη διοικηση διατηρηθηκε μεχρι το 1912, οποτε μια "ξαφνικη" επανασταση τις παραμονες των βαλκανικων πολεμων εστειλε τους λιγοστους Τουρκους στρατιωτες και υπαλληλους σπιτια τους και ανακηρυξε τη βραχυβια "Ελευθερα Πολιτεια της Ικαριας" που συντομα ενωθηκε με την Ελλαδα.

Χαρη σε μια ενδιαφερουσα ιστορικη συγκυρια στην Ικαρια δεν εγινε εμφυλιος πολεμος με τη "συμβατικη" εννοια του ορου. Κομμουνιστες απο την Ικαρια ειχαν περασει στη Σαμο και ειχαν πολεμησει μεσα απο τις γραμμες του Δημοκρατικου Στρατου Σαμου. Το ανταρτικο στη Σαμο αποδεκατιστηκε. Στην Ικαρια ορισμενοι φυγοστρατοι η παρανομοι κομμουνιστες οιονει "ανταρτες" παρεμειναν στο νησι μετα τη ληξη του Εμφυλιου το 1949, και παρα το κυνηγητο των αρχων, επιβιωσαν με την υποστηριξη η την ανοχη του τοπικου πληθυσμου μεχρι το 1955 οποτε καταφεραν να δραπετευσουν με ενα καΐκι προς τις τοτε "σοσιαλιστικες χωρες".

Οι αγωνιστες αυτοι ηταν: Γιαννης Τσερμεγκας, Φιλιππος Μαυρικης, Ευστρατιος Τσαμπης, Στεφανος Παπαγεωργακης, Αντωνης Καλαμπογιας, Κωσρας Λιτσας, Δημητρης Μπαφας, Χαραλαμπος Γκοτζιος. Όλοι κατοπινα στελεχη του ΚΚΕ και του κομμουνιστικου κινηματος.

Την ιστορια την εχουν αφηγηθει ορισμενοι απο τους ιδιους σε βιβλια με αναμνησεις. Την ιστορια ανασυστησε μια ταινια που γυρισε πριν απο δεκα-δωδεκα χρονια ενας Καριωτης σκηνοθετης και ηθοποιος, ο Λεωνιδας Βαρδαρος, και φερει τον τιτλο "Ουλοι εμεις εφεντη".

Όπως ειναι προφανες απο τον τιτλο, η βασικη συλληψη της ταινιας ειναι οτι ο λαος αντιστεκεται στην αδικια τοσο του Οθωμανου δυναστη οσο και του μετεμφυλιακου κρατους καμποσες γενιες αργοτερα.
monntag
 
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.