• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Κριτική από το Cine.gr


The Man Who Wasn`t There (2001)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Ο Ανθρωπος που Δεν Ηταν Εκεί

Αστυνομική | 116' | Ακατάλληλο κάτω των 15
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: Παρ 2 Νοε 2001
Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 9/9/2002
Διανομή: Odeon
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Ήχος: DTS (Digital Theater Sound)
Γλώσσα: Αγγλικά - Ιταλικά - Γαλλικά
Δημοτικότητα: 0.25 %
Αξιολόγηση: 8.01/108.01/108.01/108.01/108.01/108.01/108.01/108.01/108.01/10   (8.01/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Μέση (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 50 και 75%)




- Υπότιτλος:

Το τελευταίο πράγμα στο μυαλό του είναι ο φόνος.

 

- Κριτική από το Cine.gr:


Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Τα βιβλία ιστορίας καταγράφουν τα γεγονότα αντικειμενικά (όσο αυτό είναι δυνατό), ως εξωτερικοί παρατηρητές. Από την άλλη μεριά, τα γεγονότα της εσωτερικής ζωής του καθενός (του ψυχισμού μας) δεν “καταγράφονται” πουθενά κατά τον ίδιο τρόπο, αν και οπωσδήποτε η σχέση των εσωτερικών μας γεγονότων με τον εξωτερικό κόσμο διαμορφώνει την ίδια την ιστορία.

Αυτό λοιπόν που η ιστορική επιστήμη δεν μπορεί να κάνει, το μπορεί το σινεμά. Ο κινηματογράφος είναι η μόνη τέχνη που μπορεί να εμφανίζει εξωτερικά (κάνοντας χρήση των τεχνικών μέσων του σινεμά) τις κινήσεις, τις εντάσεις, τις διαθέσεις, τα νοήματα και τις συγκινήσεις που συμβαίνουν στον εσωτερικό μας κόσμο. Ο κινηματογράφος δεν είναι απλώς και μόνο μια ρεαλιστική καταγραφή του εξωτερικού κόσμου, ούτε απλώς και μόνο ένα τερτίπι της φαντασίας –ένα ανώδυνο παραμύθι όπως συνηθίζουμε να λένε- , αλλά είναι η συνάντηση των δύο.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ταινία των αδερφών Coen. Ένας πρωταγωνιστής που δεν μιλάει σχεδόν καθόλου, παραμένει ανέκφραστος χωρίς ξεσπάσματα και έντονες εκφράσεις, με δύο λόγια περνάει μάλλον απαρατήρητος. Κανένα βιβλίο δεν θα γράψει ποτέ γι`αυτόν.

Την ίδια στιγμή ο Ed Crane είναι ο κεντρικός ήρωας της ταινίας και ο μοναδικός αφηγητής της ιστορίας του. Όσο δεν λέει ποτέ ως χαρακτήρας, τα διηγείται σε εμάς ως έναν εσωτερικό μονόλογο. Παρουσιάζει ένα αδικαιολόγητο (για έναν απλό κουρέα σαν αυτόν) ενδιαφέρον για τη μουσική του Μπετόβεν. Καπνίζει διαρκώς τα τσιγάρα του και βλέπουμε τον καπνό να τυλίγει το πρόσωπό του σε αργά πλάνα. Το ίδιο αργά βλέπουμε τον ίδιο να παρακολουθεί τους περαστικούς να πηγαίνουν στη δουλειά τους ακολουθώντας την κανονική ροή του χρόνου και της εξωτερικής πραγματικότητας.

Στη μόνη ίσως σκηνή όπου η δράση – δηλαδή η ένταση του σώματός μας που εκφράζεται εξωτερικά – είναι παρούσα, είναι εκείνη όπου ο Crane θα παλέψει και θα σκοτώσει τον εραστή της γυναίκας του. Αμέσως μετά όμως θα επιστρέψει σπίτι και θα καθίσει στο ίδιο ακριβώς σημείο όπου καθόταν πριν, στην άκρη του κρεβατιού, κοντά στα πόδια της γυναίκας του, και θα συνεχίσει την αφήγησή του από το σημείο που την είχε αφήσει. Με αυτό τον απλό, μα τόσο έκδηλο τρόπο, ο σκηνοθέτης θα μας δείξει ότι το γεγονός της εξωτερικής ζωής –και τι γεγονός! ένας φόνος- είναι περισσότερο μια παρένθεση στην εσωτερική ροή και την πραγματικότητα της αφήγησης.

Η ασπρόμαυρη φωτογραφία, ο αργός ρυθμός –που δεν αλλάζει ακόμα και σε σκηνές κορύφωσης- τα πλάνα όπου ο χρόνος των εσωτερικών γεγονότων επιβραδύνεται (slow motion) για να ταιριάξει στον ρυθμό και στην ατμόσφαιρα του Crane, η μουσική του Μπετόβεν (αποκλειστικά τα αργά μέρη από τις σονάτες του, adagio sestenuto, andante) εμφανίζουν μπροστά μας έναν κρυμμένο χώρο και έναν άλλο χρόνο, εκείνον της εσωτερικής ζωής του πρωταγωνιστή, εκείνον που καμιά ιστορία δεν θα καταγράψει ποτέ και κανείς ερευνητής δεν είναι ικανός να βρει εκεί έξω.

Ο Crane είναι ο άνθρωπος που δεν ήταν εκεί ακόμα και στον ίδιο του τον θάνατο στην ηλεκτρική καρέκλα, στην τελευταία σκηνή. Αυτή η σκηνή παρουσιάζεται λουσμένη σε ένα άπλετο και εντελώς αδικαιολόγητο λευκό φως, χωρίς ίχνος πόνου και αγωνίας, όπως θα περιμέναμε να δούμε αν ο σκηνοθέτης ενδιαφερόταν να μας παρουσιάσει την εξωτερική, ορατή, ρεαλιστική κατάσταση ενός μελλοθάνατου.

Αυτό το “εκεί” του τίτλου είναι ξεκάθαρο πια, γιατί μοιάζει να αναφέρεται στο εξωτερικό “εκεί” της πραγματικότητας. Ο Crane ήταν περισσότερο στο “αλλού” της δικής του εσωτερικότητας, χωρίς να καταφέρει να συγχρονίσει τον ρυθμό του με τον ρυθμό του κόσμου γύρω του.

«Ο άνθρωπος που δεν ήταν εκεί» είναι μια ταινία που ισορροπεί ανάμεσα στην δύναμη της εξωτερικής δράσης από την μια, και την ένταση μιας αόρατης κίνησης εσωτερικών γεγονότων και συγκινήσεων από την άλλη. Μια πραγματικότητα που ο καθένας κρύβει μέσα του και κουβαλά μαζί του χωρίς πάντοτε να βρίσκει τον τρόπο να εκφράσει τη σχέση τού «εκεί» με το «αλλού», του «έξω» με το «μέσα».

Βαθμολογία: 4/5 Stars4/5 Stars4/5 Stars4/5 Stars (4/5)

(0 κακή | 1/5 Stars μέτρια | 2/5 Stars2/5 Stars ενδιαφέρουσα | 3/5 Stars3/5 Stars3/5 Stars καλή | 4/5 Stars4/5 Stars4/5 Stars4/5 Stars πολύ καλή | 5/5 Stars5/5 Stars5/5 Stars5/5 Stars5/5 Stars αριστούργημα)

Γιώργος Παυλίδης




Κριτικη DVD

Ειναι τρελοι αυτοι οι Coen! Σε αυτο το συμπερασμα μπορει να καταληξει κανεις αφου εχει αναλυσει εις βαθος τη νεα τους ταινια The Man who wasn`t there! Βεβαια το να αναλυσει κανεις εις βαθος μια ταινια των Coenειναι πολυ βαρια κουβεντα, αλλα μπορουμε να ριψοκινδυνεψουμε καποιες γενικες οδηγιες, ελπιζοντας οτι το commentary απο τον Billy Bob Thornton και τους Coen που περιεχεται στο DVD θα μας διαφωτισει καπως!

Λοιπον καταρχας ο τιτλος της ειναι ο πιο πετυχημενος που θα μπορουσε να υπαρξει καθως εκφραζει τελεια οχι μονο το κλιμα της ταινιας, αλλα και τον σκυθρωπο πρωταγωνιστη της, ο οποιος ειναι απων απο την ιδια του τη ζωη. Αλλα αυτη η τραγικοτητα που εκπεμπει η ατμοσφαιρα και ο Billy Bob Thornton συμπληρωνεται περιεργως απο καποια κωμικα στοιχεια, ενα μπερδεμενο σεναριο και μια ιδανικη φωτογραφια, ετσι ωστε το αποτελεσμα να ειναι τελειως υποκειμενικο και πολυεπιπεδο, κανοντας ετσι περιττη την οποια αναλυση.

Το DVD τωρα συμπληρωνεται απο ενα δεκαπενταλεπτο Making of με πολλες συνεντευξεις, τα κλασικα τηλεοπτικα σποτ, ενα trailer και μια ξεχωριστη συνεντευξη με τον διευθυντη της τρομερης φωτογραφιας της ταινιας.

Παντως εξακολουθω να πιστευω οτι καθε αναλυση ειναι σταγονα στον ωκεανο. Την προτεινω ανεπιφυλακτα και συμβουλευω να την αφησετε να κανει το πρωτο βημα στον διαλογο με εσας. Γιατι μονο ετσι θα μπορεσετε να επιλεξετε την προσωπικη ερμηνεια σας, οπως αρμοζει σε καθε ταινια των Coen. Αλλα ακομη και αν δεν μπορεσετε η δεν θελετε να την ερμηνευσετε ειναι σιγουρο οτι θα ευχαριστηθειτε ενα, αν μη τι αλλο, ενδιαφερον φιλμ νουαρ.

Σταμος, o Δημητροπουλος


 
Legacy - Adam Kesher - Unverified - Δευ 05 Μαϊ 2003 - 15:19
Ε οχι και κωμωδια το THE MAN WHO WASNT THERE.
Νομιζω οτι αυτο ειναι σοβαρο λαθοσ,με ολο το σεβασμο.....
Adam Kesher
 
Legacy - StratosL - Unverified - Τρί 06 Απρ 2004 - 07:01
Εκπληκτικη η ταινια κι ομως δε δοξαστηκε, καθε αλλο μαλιστα, προκειται για μια λιγοτερο διαφημισμενη ταινια των Κοεν σε αντιθεση με τη βλακωδη "Αβασταχτη Γοητεια"...Απιστευτα ταιριαστος στο ρολο του ο Θορντον
StratosL
 
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.