• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Κριτική από το Cine.gr


Topkapi (1964)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Τοπ-Καπί

Περιπέτεια | 120' | Κατάλληλο, επιθυμητή γονική συναίνεση
Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 5/10/2004
Χρώμα: Έγχρωμο
Ήχος: Mono
Γλώσσα: Αγγλικά - Γαλλικά - Τουρκικά - Ελληνικά
Δημοτικότητα: 0.27 %
Αξιολόγηση: 8.00/108.00/108.00/108.00/108.00/108.00/108.00/108.00/10   (8.00/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Μέση (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 50 και 75%)




- Υπότιτλος:

Ελάτε μαζί μας! Θα`χετε μερίδιο απ`τη ληστεία του αιώνα...

- Gallery:



 

- Κριτική από το Cine.gr:


Η Elizabeth Lipp (Μελινα Μερκουρη) επαγγελματίας κλέφτρα και καιροσκόπος έρχεται σε μυστική επαφή και συμφωνία με το Walter Harper (Maximilian Schell) μετρ στο χώρο της κομπίνας, με σκοπό να συγκεντρώσει μια ομάδα ατόμων ικανών να φέρουν σε πέρας ένα επικίνδυνο σχέδιο αρπαγής ενός σουγιά ανεκτίμητης αξίας που ανήκε στο σουλτάνο και φυλάσσεται σε ιδιαίτερα υψηλές συνθήκες ασφαλείας στο μουσείο Topkapi στην Κωνσταντινούπολη της Τουρκίας. Ο Harper κάνει εξαιρετική δουλειά και αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματικός καθώς η ομάδα που τελικά συγκεντρώνει αποτελείται από άτομα υπεράνω πάσης υποψίας, που είναι μάλιστα οι καλύτεροι στον τομέα τους. Ο άγγλος Cedric Page (Robert Morley) είναι ειδικός στα συστήματα συναγερμών, ο Hans (Jess Hahn) και ο Guilio (Gilles Segal) είναι και οι δύο ακροβάτες με πλούσιο ταλέντο και ο Arthur Simon Simpson (Peter Ustinov) είναι ένας μικροαπατεώνας που αναλαμβάνει το επικίνδυνο έργο της μεταφοράς ενός αυτοκινήτου με κρυμμένα όπλα από τα ελληνικά σύνορα στην Τουρκία, χωρίς βέβαια να γίνει αντιληπτός από τον έλεγχο της αστυνομίας. Για να τα καταφέρουν πρέπει να εξουδετερώσουν τον εξαιρετικά ευαίσθητο συναγερμό του μουσείου, να διαφύγουν της προσοχής των σωμάτων ασφαλείας που το περιφρουρούν και να ξεφύγουν από τον ασφυκτικό έλεγχο της αστυνομίας που παρακολουθεί κάθε τους κίνηση από τη στιγμή που ο Simpson πιάστηκε με τα όπλα στα σύνορα και βρίσκεται πλέον στην υπηρεσία της αστυνομίας μεταφέροντάς τους (με αξιοθαύμαστη εφευρετικότητα) πληροφορίες για τις κινήσεις των υπόπτων.

Ο Jules Dassin οκτώ χρόνια μετά το Rififi επιστρέφει δημιουργώντας μια διασκεδαστική κωμωδία που δε θυμίζει σε τίποτα το ύφος του, ίσως γιΑαυτό δεν έχει εκτιμηθεί ιδιαίτερα και μάλλον αφήνει την εντύπωση μιας ταινίας αδιάφορης που εύκολα περνάει στη λήθη. Η ταινία ξεκινά με τη φαντασίωση της Elizabeth για την απόκτηση του σουγιά του σουλτάνου και με περιγραφή σε πρώτο πρόσωπο από την ίδια των επιθυμιών και σκοπών της. Το μεγαλύτερο μέρος της υπόθεσης μας μεταφέρει στην Τουρκία αλλά και την Ελλάδα μέσα σε μια ιδιαίτερα φωτεινή και ζωηρή ατμόσφαιρα κάτω από την επίδραση της μουσικής του Μανου Χατζιδακι πλημμυρισμένη με ελληνικές και ανατολίτικες μελωδίες που αποπνέουν αισιοδοξία αλλά και διαμορφώνουν τους γρήγορους ρυθμούς της ταινίας σε συνδυασμό με την πολυπλοκότητα του σχεδίου των επίδοξων ληστών.

Το Topkapi είναι ένα παραμύθι από το οποίο απουσιάζει το στοιχείο της μαγείας, ενώ η υπερβολή, τα χρώματα και το παράτολμο της υπόθεσης το δένουν με το μυθικό και συμβάλλουν στη δημιουργία μιας διάθεσης χαλαρής με διασκεδαστικές σκηνές, απρόοπτα και ενδιαφέροντες χαρακτήρες. Δε λείπουν τα στοιχεία που μας παραπέμπουν σε ταινίες ανάλογης θεματολογίας και μάλιστα σύγχρονες δημιουργώντας κοινούς τόπους και σταθερές, όπως η σκηνή που ο Guilio κρέμεται με επιδεξιότητα από σκοινιά πάνω από το αντικείμενο του πόθου της Elizabeth στο ιδιαίτερα προστατευμένο χώρο του (θυμηθείτε το Mission Impossible με τον Tom Cruise σε μια παρόμοια κατάσταση) και το ιδιοφυές σχέδιο του αρχηγού της ομάδας. Στην προκειμένη περίπτωση ο Maximilian Schell είναι ο γοητευτικός επαγγελματίας κλέφτης που οργανώνει την επιχείρηση και ρυθμίζει τις κινήσεις της ομάδας, ενώ δε λείπουν και οι σπεσιαλίστες με εξαιρετικά ταλέντα ,όχι πάντα σχετιζόμενα με την επικείμενη παράνομη δραστηριότητα. Οι ήρωες είναι πολύ καλοί σΑαυτό τον τομέα και ικανοί για πολλά πράγματα, όχι όμως και για να αφαιρέσουν με ευκολία τη ζωή ενός ανθρώπου, κάτι που μας απομακρύνει από την σοβαρότητα που κρύβει η δράση του οργανωμένου εγκλήματος, χωρίς όμως όσοι εμπλέκονται στην ιστορία να στερούνται ευφυΐας και οργανωτικότητας (εκτός ίσως από τον Simpson). Πρόκειται για έναν έξυπνο χειρισμό της πλοκής από τον Dassin που τον βοηθά να πετύχει το στόχο του, να προκαλέσει δηλαδή την ευχάριστη ατμόσφαιρα μιας ανάλαφρης κωμωδίας και να καταστήσει συμπαθείς τους πρωταγωνιστές.

Γι`αυτόν άλλωστε το λόγο τα πράγματα δεν ακολουθούν την αρχικά προγραμματισμένη πορεία .Οι δυσκολίες που ανακύπτουν δοκιμάζουν την ομάδα, και μέσα από τις γρήγορες εναλλαγές (που ίσως σε ορισμένα σημεία κουράζουν) ο Dassin εκμεταλλεύεται το στοιχείο του απρόβλεπτου, ζωηρεύει τα πνεύματα και ενισχύει τη χιουμοριστική διάθεση. Έτσι η αλλαγή προκύπτει όταν ο Jess Hahn σπάει τα δάχτυλά του και ο Peter Ustinov (που πάσχει από υψοφοβία στην ταινία) παίρνει τη θέση του δυσχεραίνοντας ακόμα περισσότερο την έκβαση του σχεδίου.

Ο Maximilian Schell χειρίζεται με στυλ το ρόλο του Walter Harper και ο Peter Ustinov είναι ο πονηρός κύριος Simpson. Εύθραυστος , αγχώδης, καχύποπτος και αφελής καταφέρνει να δώσει μια πραγματικά διασκεδαστική ερμηνεία κερδίζοντας το όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου. Η Μελινα Μερκουρη, από την άλλη, παρουσιάζει μια ερμηνευτική ακαμψία υιοθετώντας σ`όλη τη διάρκεια ένα συγκεκριμένο στυλ από το οποίο απουσιάζει η έμπνευση και η αυθεντικότητα.

Προσωπική εντύπωση:Χαρίζει κάποιες διασκεδαστικές και έξυπνες στιγμές αλλά δεν καταφέρνει να διατηρήσει ζωντανή την εικόνα της.

Βαθμολογία: 5/10 Stars5/10 Stars5/10 Stars5/10 Stars5/10 Stars (5/10)

Ελενα Ανδρεαδου




Καταπληκτικές οι σκηνές της ληστείας, απο τις οποίες "εμπνεύστηκαν" οι δημιουργoί της ταινίας Mission : impossible - Επικινδυνες Αποστολες.

Βαθμολογία: 7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars (7/10)


 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.