• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Editorial


Τετ 23 Μαϊ 2007

2007 FESTIVAL DE CANNES: ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΠΙΣ!




Μέσα στον γενικό ορυμαγδό αδιάφορων ως -στην καλλίτερη- μετρίων κινηματογραφικών παραγωγών, ομολογώ ότι έχω χάσει τα κέφια μου ένα δράμι (ίσως δυο, μην το σιγουρεύεις αυτό). Είναι κι αυτή η σκέψη που με τσιγκλάει αδιάκοπα, πως δηλαδή έχω αρχίζει να χάνω τον cineφιλικό μου ενθουσιασμό, κρίνοντάς τα όλα comme ci – comme ca, στο’να λείπει το αλάτι, στ’άλλο το chili και δεν συμμαζεύεται. Αυτή είναι η μια διάσταση. Η άλλη έχει να κάνει με σένα. Σε σένα γράφω, τον 15-30, αυτόν που κρατά το σινεμά ζωντανό στη χώρα μας. Αυτόν που έχει συγκεκριμένες προτιμήσεις, σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες (αν την ψιλοψάχνει – και μακάρι!- τη δουλειά), σε κινηματογραφικά genres. Είσαι εσύ ο ίδιος όμως, κατά πάσα πιθανότητα μάλιστα ανήκεις στο άρτι προστιθέμενο κοινό του Cine.gr, που θεωρείς ότι αυτό το οποίο σε εξιτάρει (ενώ στον γράφοντα, συγκρινόμενο με μυριάδες films του μάλλον λιγότερο κοντινού παρελθόντος δε λέει παρά ελάχιστα) χρήζει μιας κάποιας αποθέωσης από εμένα. Λυπάμαι, δε θα σου κάνω τη χάρη.

Μην ξεχνάς ότι εδώ είμαστε σαρξ εκ της σαρκός σου. Ξεκινήσαμε από το ground zero. Είμαστε πρώτιστα μια κινηματογραφική (η μεγαλύτερη στα Βαλκάνια, έτσι απλά) βάση δεδομένων. Κανείς μας δε διατείνεται ότι κατέχει την απόλυτη cineκριτική αλήθεια. Που υπερτερούμε από τους έτερους «επαγγελματίες» του είδους; Δεν έχουμε εμμονές και το σημαντικότερο, εξαρτήσεις (χωρίς «», γιατί καταλαβαινόμαστε πολύ καλά, φρονώ). Αν μάλιστα θες, λογάριασε ότι συγκεκριμένα μέσα, ακόμα και συγκεκριμένοι κριτικοί του χώρου (οι οποίοι τώρα πλέον μας λογαριάζουνε πολύ στα σοβαρά) ήταν εκείνοι που μας ώθησαν να αντιδράσουμε δημιουργώντας το Cine που αγκαλιάζεις με τα μάτια σου τώρα δα. Το Cine από το οποίο έχεις υψηλές απαιτήσεις – και πολύ καλά κάνεις. Το Cine του οποίου η αναγνώριση έφθασε πλέον στο σημείο που ουκ ολίγες φορές έχουμε χαρίσει (χωρίς «» και αυτό, γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα) ικανότατα παιδιά, στα ίδια τα mainstream μέσα που φορές-φορές επικαλείσαι ως επιχείρημα στη διαφωνία σου με εμάς επί συγκεκριμένων κριτικών. Ποιο είναι το point; Απλό. Είναι το Cine.gr που χρόνο με το χρόνο εδραιώνει μια νέα κατάσταση στην εγχώρια cineκριτική, γιατί έχει τη μοναδική ιδιότητα να παίρνει εσένα, τον οποιοδήποτε, σαν εμένα τον κανένα που σου γράφω και να σε χρίσει κινηματογραφικό γραφιά. Σοκαριστικό;

Μπορεί. Εσύ μας έδωσες αυτή τη δύναμη. Αυτή τη δύναμη τώρα θέλω να σου τη γυρίσω πίσω εις πολλαπλούν, γι’ αυτό δώσε βάση στην πενιά. Πίσω στον προκείμενο. Επαναλαμβάνω ότι εδώ και αρκετό καιρό δεν υπάρχει η αληθινά μεγάλη ταινία. Το Departed για παράδειγμα, ή το Million Dollar Baby είναι η μια εξαιρετικά γυρισμένη gangsterιά και η άλλη απέριττα ουμανιστική sports ελεγεία, όμως basta cosi. Μην τρελαθούμε κιόλας. Επαναλαμβάνω, μου τη δίδει σαφώς το ότι έχω να βάλω 9ράκι (που ‘ ναι το 10, ο Wagner κι ο Puccini) από αμνημονεύτων χρόνων. Τι να κάνω όμως; Το επίπεδο των ταινιών είναι τέτοιο, που όταν θα γυρίσει ο τροχός (που θα πάει, δε μπορεί άλλο πια αυτή η κατάστα) θα χρειαστώ τότε μέχρι και 12άρι ακόμη, αν βάζω τώρα τζάμπα βαθμούς. Οπότε πλέον το πράμα θα πάει προς Eurovision μεριά, καταλαβαίνεις;

Έρχονται και τρία τεράστια triquels -blockbusters στοιχισμένα στη σειρά (Spiderman 3Shrek 3POTK 3) και απόγινε το θέμα. Τόσος πακτωλός χρημάτων, ειδικών εφέ, ανθρώπινης προσπάθειας για να επιτευχθεί τι ακριβώς; Το να μαντρωθεί το συγκεκριμένο χαρμάνι θεατών, από τη μια η μαρίδα των 14-15 μέχρι τα πρώτα – άντα, κι απ’ την άλλη το πιο πορτοφολάτο ενήλικο κοινό που θα περάσει μια –δυο φορές το χρόνο για δει μια υπερπαραγώγα σε μεγαλύτερη οθόνη από εκείνη του σπιτικού του cinema. Ειρήσθω δε εν παρόδω, επειδή πολλοί αναρωτιούνται για το μέτριο αποτέλεσμα στα ταμεία του τρίτου Spidey ή για την (συγκριτικά με τις προσδοκίες) καταβαράθρωση του Sakis (Alter Ego), απορώ προς τι ο ντόρος, όταν η αιτία είναι η μια και προφανής: Κάκιστος προγραμματισμός. Helloo guys, you know…panellinies exams;

Το’ χω όντως αυτό το κουσούρι, να αναλώνομαι πολύ στα..προκαταρκτικά. Διότι θέλω να υμνήσω τις 60ες Cannes σήμερα, που δείχνουν ανερυθρίαστα με το δάχτυλο ότι εντέλει υπάρχει ελπίς στο κινηματογραφικό στερέωμα, εν μέσω μιας, τουλάχιστον υπό του αναμενομένου, φιλμικής χρονιάς. Αν και οι (ένεκα της μεγάλης προσμονής περισσότερο) θριαμβολογίες για το Zodiac (επιμένω, ερμητικά γριφώδης ως προς τις προθέσεις του Fincher που θα απογοητεύσει τους fans) με προβλημάτισαν λίγο, όσο και οι έτσι-κι-έτσι πρώτες αντιδράσεις για το πρώτο αμερικάνικο My Blueberry Nights του Wong Kar Wai. Μέχρι στιγμής πάντως υπάρχουν 3 πολύ καλοί λόγοι να χαρεί κανείς από το συνολικό πρόγραμμα:
  • H περίπου ανέλπιστα θριαμβευτική επιστροφή των JoelEthan Coen. Τι κι αν το concept παραμένει πεισματικά το ίδιο (η τραγελαφική αποδόμηση του American dream μέσα από την εν πολλοίς δι’ ασήμαντον αφορμήν βία) – το No Country for Old Men είναι ένα μαύρο western από εκείνα που όλοι χάνουν στο τέλος, δίκαιοι και άδικοι, γρανάζια σε μια κρεατομηχανή απληστίας και εφήμερης απόδρασης από τα καθιερωμένα.
  • Η από το πουθενά έκπληξη του Cristian Mungiu, 4 months, 3 Weeks & 2 days, δείχνει το δρόμο που χαράζει το νέο ρουμάνικο σινεμά. Μεγάλα σε διάρκεια πλάνα, στακάτη κάμερα και στιλπνός, καθημερινός διάλογος, μια ιστορία καθημερινής επιβίωσης στις έσχατες μέρες του πάλαι ποτέ σοβιετικού μπλοκ. Μια παράνομη έκτρωση είναι μόνο η αφορμή.
  • Ο επιδέξια βιτριολικός χαβαλές του κορυφαίου documentary – icon, του σαμποτέρ Michael Moore είναι και πάλι εδώ. Το Sicko, θα βαδίσει στα γνώριμα προβοκατόρικα χνάρια του Fahrenheit, του Columbine και του Roger and Me, με τον ίδιο μεν να κρατά λιγότερο χρόνο μπροστά από την κάμερα, εξακολουθώντας όμως να μη χαρίζει ανάσα στο χρεωκοπημένο αμερικανικό σύστημα υγείας, αυτό που υπολείπεται κατά πολύ σε αξιοπιστία ακόμη και του ...κουβανέζικου!
Ζήσε Μάη μου λοιπόν, εσύ και οι Cannes σου. Επιστρέφω next week φορτωμένος Φοίνικες και λοιπές βραβεύσεις. A bientot…


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.