• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Editorial


Πεμ 03 Μαρ 2011

Εγκώμιο ηλιθιότητας...




Ξέρετε ποιος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της ανθρωπότητας κι αυτό που αναγάγει σε ανώτερη τη φύση από εμάς; Η ηλιθιότητα! Είναι αυτή η ακατέργαστη μορφή σκέψης και πράξης που βασανίζει ακόμα κι αυτούς που δεν την κατέχουν. Το ότι το κοινό καλό είναι και δικό μου καλό, μονάχα ένας ηλίθιος δεν μπορεί να το αντιληφθεί. Το ίδιο ισχύει και με το καλό προς τον εαυτό μας, όταν αυτό συμφωνεί με ηθικούς-λογικούς κανόνες. Κι όμως, κάποιος δολοφονεί δύο άμοιρα παιδιά, θέλοντας, λέει, να αποφύγει την σύλληψη. Πρώτη πράξη ηλιθιότητας: κλέβω για να ξεφύγω από την φτώχια. Η κλοπή και η απατεωνιά, από μικρή ως μεγάλη, όταν δεν γίνεται με παιδική αφέλεια, κάνει ζημιά στον χαρακτήρα μας και στην ποιότητα του κοινωνικού συνόλου. Όσο μεγαλύτερη (για να ακούν κάποιοι-κάποιοι εκεί ψηλά), τόσο αυτή η ζημιά αναγάγεται σε δημόσια-ατομική καταστροφή. Δεύτερη πράξη ηλιθιότητας: το βαρύ έγκλημα. Το έγκλημα είναι κάτι από το οποίο δεν ξεφεύγεις ουδέποτε. Γίνεται προσωπικότητα, γίνεται ερινύα, γίνεται αβάστακτος τρόπος ζωής. Είναι το σκοτεινό σύνορο που περνάς και πολύ δύσκολα επιστρέφεις. Τρίτη πράξη ηλιθιότητας: η αποφυγή ποινής. Είναι κάτι σαν την εξομολόγηση. Όταν τιμωρείσαι και μπορείς να αντιληφθείς τον λόγο (κάτι στο οποίο δεν βοηθά το σωφρονιστικό μας σύστημα), εξαγνίζεσαι, αρπάζεις την δεύτερη ευκαιρία. Ακούσια πράξη ηλιθιότητας: η ανοχή. Οι μεγάλοι ηλίθιοι δεν μπορούν να κρυφτούν. Μια-δυο βγαίνουν στην επιφάνια σαν φελλοί. Και είναι στο χέρι μας να τους βγάλουμε από το νερό μας και να τους βάλουμε εκεί που ανήκουν. Στο περιθώριο. Σε αυτό το περιθώριο που μας έχουν καταδικάσει να ζούμε. Κάτω η δικτατορία της ηλιθιότητας!

Σας έχω μιλήσει και παλιότερα για τις λυτρωτικές ιδιότητες της τέχνης. Ας πάμε σε αυτήν, λοιπόν, και συγκεκριμένα στην έβδομη και στις πρεμιέρες της εβδομάδας. Οχτώ τον αριθμό, με δύο να κάνουν τη σημαντική διαφορά και τρεις να αξίζουν περισσότερο από τις άλλες την προσοχή μας. Θα επιμείνω πολύ να δείτε την ταινία Οι Ρυθμιστές. Πολύ απλά, αν σας άρεσε το Inception, θα χαρείτε και που μια νέα ταινία τολμάει να αλλοιώσει την εικόνα μας για τον κόσμο και να την φέρει στα δικά της μέτρα. Ο ρομαντισμός συναντά την επιστημονικής φαντασία κι ο Philip K. Dick διασκευάζεται για τέταρτη φορά στον κινηματογράφο με αξιοσημείωτη επιτυχία (οι υπόλοιπες αγνοούνται). Ταινία που μιλάει σε κάθε είδους κοινό και σε κάθε διάθεση. Προτείνεται απερίφραστα κι ο Τρόπος του Μπάρνεϊ που περιγράφει την άστατη ζωή ενός γυναικά τηλεοπτικού παραγωγού. Για το ρεσιτάλ ερμηνείας του Paul Giamatti, η Σοφία μιλάει με τα καλύτερα λόγια, μαζί και για τον τρόπο αφήγησης του έργου. Υποψήφιο για Όσκαρ μακιγιάζ, αλλά το έφαγε ένας λυκάνθρωπος!

Ας αλλάξουμε διάθεση. Μας κακόμαθε η Αργεντινή με τον Ricardo Darin (Το Μυστικό στα Μάτια της) και φοβάμαι μην τον δω να περπατάει στα σοκάκια του Χόλιγουντ. Ένας δικηγόρος για αυτοκινητιστικά ατυχήματα παλεύει κατά της διαφθοράς και υπέρ του έρωτα που του παρουσιάζεται, στο Αρπαχτικό. Ο Βασίλης εξυμνεί τη δουλειά του Pablo Trapero, ενός δημιουργού που γνωρίζουμε πολύ καλά στην χώρα μας, και μιλάει για ένα ζοφερό κοινωνικό θρίλερ χωρίς περιττά στυλιζαρίσματα. Η Ρωσία προτείνει την ερώτηση Πώς Τελείωσε Αυτό το Καλοκαίρι, την ιστορία δύο ανθρώπων σε ένα εγκαταλελειμμένο νησί της Αρκτικής. Ο Βασίλης επισημαίνει πως ενώ αποθεώνεται η τεχνική και η σκηνοθεσία, χάνεται το σενάριο, με τον Χάρη να συμφωνεί απόλυτα.

Πίσω σε χολιγουντιανούς ρυθμούς και σε κάτι που ονομάζω αδόκιμα μετα-grindhouse. Το τρισδιάστατο Drive Angry είναι πολύ φασαρία για το τίποτα, αλλά... Πολύ φασαρία! Τόσο που το κάνει διασκεδαστικό και χαβαλετζίδικο. Πάντως, ο «θεός» της δράσης πρέπει να επικηρύξει τον Cage και γρήγορα μάλιστα. Στην ίδια επικήρυξη πρέπει να συμπεριληφθεί κι ο Martin Lawrence που επιμένει να μεταμφιέζεται σε εύσωμη κυρία (το τρις εξαμαρτείν...), αυτή τη φορά στο Μην Πυροβολείτε τη Γιαγιά: Πατέρας και Γιος εν Δράσει. Όχι πολύ καλύτερα τα νέα κι από την εγχώρια παραγωγή, αφού το Κανένας προσπαθεί αρκετά αλλά δεν κάνει τη διαφορά. Η ρομαντική περιπέτεια αλά Ρωμαίος και Ιουλιέτα θα ταίριαζε πιότερο σε τηλεοπτικούς ρυθμούς, αφού το κοινό της μικρής οθόνης είναι έχει ανάγκη από γρήγορες κι ευφάνταστες δουλειές, ενώ το σινεμά επιβάλει πολλά περισσότερα ακόμα.

Ευκαιρία να μιλήσουμε για την συμμετοχή μας στα Όσκαρ, μέσω Μεξικού! Όχι, δεν αναφέρομαι στο Biutiful, αλλά στο θαυμάσιο Κάστρο της Αγνότητας που επαναπροβάλλεται μετά από πολλά χρόνια. Πρόκειται για την ταινία του Arturo Ripstein, που έγινε ο σάλος πως είχε κλαπεί από τον Λάνθιμο για να κάνει τον Κυνόδοντα του. Όπως θα συμφωνήσω απόλυτα με τον Χάρη, είναι φυσιολογικό ο Έλληνας σκηνοθέτης να είδε την εν λόγω ταινία (ειδικά αφού το 1997 παίχτηκε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) και να δανείστηκε την κεντρική πλοκή. Έλα, όμως, που το νόημα και η εξέλιξη τής μίας ταινίας πάει «εκεί» και της άλλης κάτι χιλιόμετρα παρακάτω; Δηλαδή το Κανένας έκλεψε τον Σαίξπηρ; Ας σοβαρευτούμε κι ας μας μείνει η γλυκιά γεύση να παρακολουθούμε Όσκαρ με ειδικό ενδιαφέρον. Εμένα δεν μου είχε ξανατύχει κι ούτε μου χάλασε την βραδιά η αναγγελία του Ίσως, Αύριο. Είπαμε να χαρούμε, δεν είπαμε να φανατιστούμε λες και μιλάμε για γήπεδο…

Μιλώντας για τα βραβεία της Ακαδημίας, πάνω-κάτω, αναμενόμενα. Με στεναχώρησε που το Αληθινό Θράσος δεν πήρε την φωτογραφία, αλλά κι αυτή πήγε σε καλά χέρια. Ουσιαστική έκπληξη θεωρώ την βράβευση του Tom Hooper, που ακολούθησε την παραδοσιακή οδό τού η ταινία να παίρνει και την σκηνοθεσία. Φυσικά και ήταν πιο δίκαιο από το να το πάρει ο Fincher, ο οποίος είχε πιο άρτια αλλά όχι πιο λειτουργική δουλειά, αλλά έλεγα πως ο Αμερικανός θα θεωρούνταν αδικημένος λόγω Μπέντζαμιν Μπάτον. Και η Ακαδημία τα κοιτάει πολύ αυτά. Βρε την Αλίκη... τσίμπησε δύο αγαλματάκια! Τα λέμε από βδομάδα...

Έκτακτη υποσημείωση: Εκ παραδρομής, αναφέρεται στις ταινίες της βδομάδας και το Αρπαχτικό. Όμως, η ταινία δεν κάνει πρεμιέρα σήμερα και δεν είναι γνωστή νέα ημερομηνία ακόμα.



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.