• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22086
  • Αριθμός συν/τών: 758352
  • Πρόγραμμα 329 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cine-θέατρο


Δευ 21 Απρ 2008

Η Μέθοδος Grοnholm στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης




Ένα θεατρικό έργο που φέτος ξεχωρίζει για την πρωτοτυπία και το σύγχρονο χαρακτήρα του, τουλάχιστο όσον αφορά στο ελληνικό θεατρικό τοπίο, είναι η Μέθοδος Γκρόνχολμ του καταλανού Χόρντι Γκαλθεράν. Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε αίθουσα μεγάλης επιχείρησης, όπου τέσσερις υποψήφιοι διαγωνίζονται για μια θέση υψηλόβαθμου στελέχους. Περνώντας από εξαντλητικές και ψυχοφθόρες δοκιμασίες, παιγνίδια ρόλων και case studies, αποκαλύπτουν - ή υποκρίνονται ότι αποκαλύπτουν - τις πιο μύχιες πλευρές του χαρακτήρα τους, χρησιμοποιούν κάθε μέσο που διαθέτουν, προδίδουν ό,τι μπορεί να τους σταθεί εμπόδιο, γίνονται ψεύτες, αδηφάγοι, ανάλγητοι, ώσπου - μέσα από επάλληλες ανατροπές και εκπλήξεις για τον θεατή – να συνθλιβεί κάθε έννοια ανθρώπινης αξίας, τιμής και αυτοσεβασμού.

Επιτυχία του έργου καθαυτού και της παράστασης είναι το ότι καυτηριάζει με έξυπνο τρόπο την υποκρισία αλλά και την εξής αντίφαση: Αξίες δηλαδή σαν το ομαδικό πνεύμα, τη συνεργασία, τη συνέπεια, την οικογένεια, την ανοχή στη διαφορετικότητα, την ισότητα των φύλων, το σεβασμό της ιδιωτικής ζωής, στις οποίες υποτίθεται πως εστιάζουν και εκτιμούν σε κάθε σύγχρονη συνέντευξη επιλογής προσωπικού, να είναι αυτές ακριβώς, τις οποίες πρέπει τελικά να θυσιάσει και να ξεχάσει κανείς, προκειμένου να τον εμπιστευθεί μια επιχείρηση και να του δώσει την πολυπόθητη θέση. Η φράση – κλειδί άλλωστε έρχεται μόλις στο τέλος της παράστασης: «Δεν ψάχνουμε έναν καλό άνθρωπο που να φαίνεται τσόγλανος, ψάχνουμε έναν τσόγλανο που να μοιάζει καλός άνθρωπος». Άλλη μια ενδιαφέρουσα πτυχή του έργου είναι ο λεπτός σαρκασμός της πολιτικής ορθότητας, της προστασίας των προσωπικών δεδομένων αλλά και του ρόλου των ψυχολόγων, όταν αυτοί θέτουν τις πολύτιμες γνώσεις τους περί ανάλυσης και χειρισμού των ανθρώπινων (προ-) διαθέσεων στην υπηρεσία των μεγάλων εταιρειών. Παρά την κλειστοφοβική του ατμόσφαιρα το έργο δεν κουράζει, εκτός ίσως από ένα σημείο στη μέση της παράστασης, όπου γίνεται σαφές στον θεατή ότι θα παρακολουθήσει διαδοχικά τον καθέναν από τους τέσσερις συντελεστές σε έναν ψεύτικο ρόλο. Ενδιαφέρον είχαν οι αντιδράσεις του κοινού: Στις πρώτες σειρές οι θεατές είχαν πάρει θέση και ύφος εξεταστή, ενώ μια μεγάλη ομάδα μαθητών σχολείου με αρχικά πολύ ανάλαφρη και εύθυμη διάθεση, βγήκαν από την αίθουσα εμφανώς σοβαροί και προβληματισμένοι. Το έργο άλλωστε (και, δυστυχώς για όλους μας, οι μέθοδοι που περιγράφει είναι εμπνευσμένες από πραγματικές τεχνικές επιλογής προσωπικού) δεν αφήνει περιθώρια: Κλείνει με τους εξεταστές να κατανέμουν τους νέους τους «ρόλους» για την επόμενη συνέντευξη - και οι επόμενοι εξεταζόμενοι θα μπορούσαν να είναι αυτά ακριβώς τα παιδιά.

Πολύ καλή η σκηνοθεσία του έμπειρου Διαγόρα Χρονόπουλου, που αναδεικνύει το έργο και τους συντελεστές χωρίς περιττούς εντυπωσιασμούς. Επίσης πολύ καλοί οι ηθοποιοί ( Γιώργος Καραμίχος, Πέτρος Λαγούτης, Βίκυ Παπαδοπούλου και Χρήστος Σαπουντζής) σε ρόλους που απαιτούσαν απότομες και ακραίες εναλλαγές ύφους. Ο Καραμίχος είναι γνωστό ότι διαθέτει δυνατό θεατρικό λόγο και χρώμα, ενώ η φύση του ρόλου του Λαγούτης του δίνει το επιπλέον πλεονέκτημα της θεατρικής κίνησης. Και οι δύο ανήκουν στη νέα γενιά ηθοποιών με εξαιρετικό δείγμα δουλειάς στο θέατρο (όπως το «Proof», 2002 και το «Γάλα», 2006 αντίστοιχα) και περιμέναμε με ενδιαφέρον να δούμε τα σημάδια του περάσματός τους από την τηλεόραση. Ευτυχώς για όλους μας οι ερμηνείες τους δεν έχουν «πειραχτεί» ιδιαίτερα, λίγο πιο εμφανές έγινε αυτό στην περίπτωση ίσως της Β. Παπαδοπούλου. Το ζήτημα γενικά του «δανεισμού» θεατρικών ηθοποιών από την τηλεόραση και των συνεπειών αυτού, είναι μεγάλο θέμα, που όμως χρειάζεται ξεχωριστή ανάλυση (βλ.συνέντευξη του Γ. Καραμίχου στο cine.gr).

Ταυτότητα παράστασης:
Η Μέθοδος Γκρόνχολμ του Χόρντι Γκαλθεράν στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, Πεσμαζόγλου 5
Σκηνοθ.: Διαγόρας Χρονόπουλος.
Παίζουν: Γιώργος Καραμίχος, Πέτρος Λαγούτης, Χρήστος Σαπουντζής, Βίκυ Παπαδοπούλου.
Μετάφρ.: Γιώργος Καραμίχος, Μ. Τσατσαρώνη.
Σκην.-κοστ.: Γ. Γαβαλάς.
Μουσική: Στ. Γασπαράτος.
Φωτ.: Λ. Παυλοπουλος.
Θέατρο Τέχνης


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.