• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22010
  • Αριθμός συν/τών: 757819
  • Πρόγραμμα 297 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cine Festival


Δευ 22 Μαϊ 2017

Κάνες 2017: Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλάει για τις θυσίες του The Killing of a Sacred Deer





Η δημοσιογραφική προβολή της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, The Killing of a Sacred Deer στο φεστιβάλ των Κανών πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί και όπως συνηθίζεται ακολούθησε το photocall και η καθιερωμένη συνέντευξη τύπου. Στη διάθεση των ερωτήσεων των δημοσιογράφων τέθηκαν ο σκηνοθέτης, οι ηθοποιοί Νικόλ Κίντμαν, Ράφι Κάσιντι, Σάνι Σούλιτζ, Μπάρι Κίγκαν - απών ήταν ο Κόλιν Φάρελ - και οι παραγωγοί Εντ Γκίνεϊ και Άντριου Λόου, με τους πρώτους δύο να μονοπωλούν αναπόφευκτα το ενδιαφέρον.


Η ταινία είναι ένα δραματικό θρίλερ που ακολουθεί τον Στίβεν, έναν χαρισματικό χειρουργό, ο οποίος θα πάρει υπό την προστασία του ένα μικρό αγόρι. Καθώς όμως η συμπεριφορά του αγοριού αρχίσει να γίνεται επικίνδυνη, ο Στίβεν θα πρέπει να κάνει μια μεγάλη θυσία πριν η ζωή του διαλυθεί ολοκληρωτικά. Στη συνέντευξή του στους δημοσιογράφους ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε μεταξύ άλλων για τον τρόπο που δουλεύει, για την ιδέα της θυσίας και για το ενδεχόμενο να γυρίσει μια ταινία στην Ελλάδα.


Για τη συνεργασία του με τα μικρά παιδιά γύρω από ένα τόσο σκληρό θέμα.
Γιώργος Λάνθιμος: Το υλικό είναι όντως σκληρό αλλά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η ατμόσφαιρα ήταν ανάλαφρη. Δεν αντιμετωπίζαμε το θέμα με σοβαρότητα κι εγώ έλεγα συνέχεια στη Νικόλ ότι γυρίζουμε μια κωμωδία. Και το πίστευα αυτό. Βασικά διασκεδάζαμε όσο μπορούσαμε, γιατί δουλεύαμε πολύ σκληρά και προσπαθούσαμε κυρίως να το δούμε με ελαφρότητα, να μην το πάρουμε πολύ στα σοβαρά και να κάνουμε τη δουλειά μας. Να διασκεδάσουμε όσο μπορούμε και να δημιουργήσουμε τελικά κάτι διαφορετικό από αυτό που ζήσαμε στα γυρίσματα.

Νικόλ Κίντμαν: O Γιώργος μου έλεγε συνέχεια "Νικόλ θα πρέπει να καταλάβεις τον τόνο, είναι κωμωδία", κι εγώ θα έλεγα, "Ε, εντάξει". Αλλά νομίζω ότι η Ράφι και ο Σάνι ένιωσαν πολύ προστατευμένοι και ήταν έτοιμοι για όλα, είχαν ενθουσιασμό και ήταν αφοσιωμένοι στο φιλμ. Κάναμε πρόβες και περνούσαμε αρκετό χρόνο μαζί στο σπίτι των γυρισμάτων αλλά και σ`ένα πραγματικό νοσοκομείο στο οποίο πραγματοποιήσαμε γυρίσματα για κάποιες εβδομάδες.

Για τη μετάβαση από το σενάριο στην οθόνη
Γιώργος Λάνθιμος: Ξεκινάμε πάντα με το σενάριο, κι αυτό που είναι πολύ σημαντικό για μένα και για τον χρόνο που ξοδεύουμε με τον Ευθύμη, είναι να βγάλουμε ωραίες ιδέες. Προσπαθώ να μη σκέφτομαι τίποτα άλλο πέρα από την ιστορία. Όταν θα νιώσω βέβαιος για το υλικό που έχω στα χέρια μου, μπορούμε να ξεκινήσουμε την ταινία. Πάντα προσπαθούμε να βρούμε ποιος είναι ο σωστός τρόπος για να κινηματογραφήσουμε ένα σενάριο, αφού τελειώσουμε μ`αυτό. Το βασικό είναι το αποτέλεσμα να είναι πολύ σχετικό με το υλικό. Στη συνέχεια ψάχνουμε ιδέες για την τοποθεσία, γιατί μέχρι στιγμής οι ταινίες που φτιάχνουμε μπορούν να γυριστούν οπουδήποτε, γεγονός που μας δίνει μεγάλη ελευθερία. Μετά έρχεται το κάστινγκ, το οποίο είναι πολύ σημαντικό για μένα. Νιώθω τυχερός που συνεργάζομαι με ηθοποιούς όπως η Νικόλ και ο Κόλιν, που γνωρίζουν τη δουλειά μου - με τον Κόλιν έχουμε ήδη συνεργαστεί στο παρελθόν - και είναι έτοιμοι να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους ταινίες. Όσον αφορά το κάστινγκ των νεαρότερων ηθοποιών, αυτή τη φορά ήταν αρκετά χρονοβόρο. Είδαμε πολλά παιδιά από την Αμερική, τη Βρετανία, την Αυστραλία και καταλήξαμε σ`αυτά. Είναι σημαντικό για μένα, να μην βγάλω από τους ηθοποιούς κάτι που έχω στο μυαλό μου, αλλά να προσπαθήσω να βγάλω από αυτούς ότι καλύτερο μπορώ. Σειρά παίρνουν οι πρόβες και τα γυρίσματα, όπου εισβάλλουν διάφορα στοιχεία. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ήθελα να δώσω την αίσθηση ότι κάτι ακόμα βρίσκεται εκεί πέρα. Κι έτσι έκανα την κάμερα πιο κινητή, να ακολουθεί τους ανθρώπους ή να παρατηρεί από ψηλά. Όταν γυρίζεις μια ταινία έτσι κι αλλιώς, ξεκινάς με μια ιδέα και έρχεσαι αντιμέτωπος με την πραγματικότητα και βλέπεις τι μπορείς να καταφέρεις. Επιδιώκω να καλωσορίσω όλα τα νέα στοιχεία και προσπαθώ να μην ελέγχω παράγοντες όπως ο καιρός. Παρά το γεγονός ότι όλα είναι προσχεδιασμένα, πάντα κάτι θα αλλάζει. Είτε στο μοντάζ, είτε στο μιξάζ ή στον ήχο. Είναι μια συνεχής ανακάλυψη νέων πραγμάτων που θα μπορούσαν να εμπλουτίσουν το τελικό αποτέλεσμα.


Για την ιδέα της θυσίας
Γιώργος Λάνθιμος: Δεν είμαι σίγουρος ότι υπάρχει κόνσεπτ. Ήθελα απλώς να εξερευνήσω το θέμα και να δημιουργήσω ερωτήματα γύρω από την ιδέα της δικαιοσύνης, της επιλογής, της ανθρώπινης φύσης και της συμπεριφοράς των ανθρώπων όταν έρχονται αντιμέτωποι με τεράστια διλήμματα. Η θυσία σαν ιδέα, προϋπήρχε από τη μυθολογία, την αρχαία ελληνική τραγωδία ή τη θρησκεία. Καταλήξαμε σ`αυτόν τον τίτλο με τον Ευθύμη Φιλίππου γιατί καθώς γράφαμε το σενάριο, διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν παραλληλισμοί με την Ιφιγένεια του Ευριπίδη, κι έτσι αποφασίσαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον να ανοίξουμε έναν διάλογο, με κάτι που είναι τόσο βαθιά ριζωμένο στον πολιτισμό μας και που παραμένει επίκαιρο μέχρι σήμερα.


Για τη συνεργασία του με επαγγελματίες και μη ηθοποιούς
Γιώργος Λάνθιμος: Προσπαθώ να δουλεύω και με τους επαγγελματίες και με τους νέους ηθοποιούς με τον ίδιο τρόπο. Κάποιες φορές με τους ηθοποιούς ξεκινώ έναν ενεργό διάλογο, τον οποίο συνήθως αποφεύγω. Δεν μπορεί όμως να παραβλέψει κανείς το γεγονός ότι είναι ηθοποιοί με εμπειρία και πρέπει να τους δώσεις μια κατεύθυνση. Ωστόσο εγώ πάλι προσπαθώ να αποφύγω αυτή τη λύση.

Νικόλ Κίντμαν: Επιβεβαιώνω ότι το αποφεύγει. Τον ρωτάς κάτι και βασικά ...σου γνέφει! Χρησιμοποιεί τα μάτια του. Τον κοίταζα στα μάτια και αυτός σήκωνε τα ματόκλαδά του. Αυτή ήταν η οδηγία του προς εμένα. Είναι όμως αρκετά απελευθερωτικό. Είναι παράξενο, αλλά ιδιαίτερα για μένα που μόλις βγήκα από μία θεατρική παραγωγή, είναι παράλληλα κάτι νέο, ζωντανό και φρέσκο.


Για το ενδεχόμενο να κάνει μια ταινία στην Ελλάδα και για τη συχνή χρήση του ρήματος "εξερευνώ"
Γιώργος Λάνθιμος: Ναι, θα επέστρεφα για να κάνω μια ταινία στην Ελλάδα, γιατί όπως είπα και πριν οι ταινίες μου μπορούν να γυριστούν οπουδήποτε. Έχω αποκτήσει εμπειρία σε διάφορες χώρες και μπορώ να πω ότι ήταν πολύ διαφορετική. Κάποτε ήμουν αρκετά αρνητικός στο ενδεχόμενο να γυρίσω μια ταινία στην Ελλάδα, αλλά πλέον έχω αλλάξει γνώμη. Υπάρχει ένα είδος ελευθερίας που έχω γευτεί κάνοντας κινηματογράφο στην Ελλάδα, το οποίο είναι δύσκολο να το βρω αλλού. Όταν μπαίνεις σε ένα αυστηρά δομημένο περιβάλλον, οι κανόνες είναι περισσότεροι όπως και οι προσδοκίες για το τελικό αποτέλεσμα. Έτσι, δεν ξέρω. Αν υπάρξει ένα φιλμ που έχει νόημα να γυριστεί στην Ελλάδα, σίγουρα θα το σκεφτόμουν.
Το "εξερευνώ" είναι μια σταθερή ερώτηση που έχει στο μυαλό του όποιος προσπαθεί να δημιουργήσει πράγματα. Δεν ξέρω ποτέ αν θα φτάσω κάπου. Είναι μια εμπειρία που σε αλλάζει σαν άνθρωπο, δεν ξέρεις απαραίτητα πώς, αλλά σε εξελίσσει. Δεν μπορώ να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση με ακρίβεια, αλλά είναι κάτι που με βοηθάει να συνεχίσω, να φτάσω σε έναν προορισμό και να προσπαθήσω να βρω έναν νέο.


Για την αντίδραση των νεαρών πρωταγωνιστών όταν διάβασαν το σενάριο για πρώτη φορά
Ράφι Κάσιντι: Η πρώτη μου οντισιόν ήταν πραγματικά περίεργη και αστεία. Δεν είχα διαβάσει ακόμα το σενάριο και είπα στον μπαμπά μου ότι θα ήθελα πολύ να συμμετέχω σε μία τόσο cool ταινία. Στη συνέχεια διάβασα το σενάριο και είπα ότι ήθελα πραγματικά πολύ να το κάνω.

Σάνι Σούλιτζ: Παρομοίως κι εγώ. Ο Γιώργος μ`έβαλε στην οντισιόν να μιλάω ενώ σήκωνα τα πόδια μου στον καναπέ. Ήμουν σούπερ μπερδεμένος για τον λόγο που το έκανα αυτό (γέλια) και παράλληλα είχα αρκετή αυτοπεποίθηση ότι του άρεσα και ότι θα με διαλέξει. Μετά διάβασα όλο το σενάριο και είπα, "Α, οκ". Ήταν πολύ καλό.

Μπάρι Κίγκαν: Δεν το βρήκα δύσκολο. Είναι κωμωδία και την βρήκα απλή.

Για τον ρόλο των παιδιών στην ταινία και τη συνεργασία του με τον Μπάρι
Γιώργος Λάνθιμος: Όταν γράφαμε το σενάριο δεν είχαμε στο μυαλό μας τα παιδιά. Ήταν για την οικογένεια, και τα παιδιά αποτελούν μέλη της. Όσον αφορά τον Μπάρι Κίγκαν και τα περίεργα πράγματα που αναφέρει έχουν να κάνουν μ`εμένα και για το ότι δεν προσπαθώ να είμαι αναλυτικός στην προσέγγισή μου. Δεν μου αρέσει να εξηγώ τι κάνουμε, γιατί δεν ξέρω πραγματικά. Το ανακαλύπτω. Ξέρω ότι υπάρχει μια ιστορία, ένα σενάριο και ότι υπάρχουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι που έχουν τη δική τους προσωπικότητα και παρουσία, που φέρνει αναπόφευκτά κάτι καινούργιο σ`αυτό. Γι`αυτό προσπαθώ να δουλέψω σωματικά μαζί τους. Κάνουμε ασκήσεις, παιχνίδια και διάφορες χαζομάρες. Το αποτέλεσμα μπορεί να μη σχετίζεται με την πραγματική κατάσταση, γι`αυτό προσπαθώ να το φτάσω μέσα από ένα πιο ασυνείδητο επίπεδο.


Για την παρουσία της στο φεστιβάλ με 4 πρότζεκτ
Νικόλ Κίντμαν: Ναι, είμαι στις Κάνες με 4 ταινίες. Αυτό είναι μια τυχαία σύμπτωση, δεν γνώριζα από πριν ότι θα συμβεί. Αλλά σ`αυτή τη φάση της ζωής μου, προσπαθώ να παραμείνω τολμηρή, ανοιχτή, να δοκιμάζω νέα πράγματα και να υποστηρίζω δημιουργούς που πιστεύω, καθώς και ανθρώπους σαν την Τζέιν Κάμπιον που είναι φίλη μου από τα 14 μου χρόνια - με ανακάλυψε για την ακρίβεια. Οπότε βρίσκομαι σ`αυτό το σημείο στη ζωή μου, όπου εξακολουθώ να ενεργώ σαν να είμαι 21 ετών σαν να ξεκινάω μόλις την καριέρα μου.


Για το ενδεχόμενο να υπάρχει σύνδεση με το Μάτια Ερμητικά Κλειστά
Νικόλ Κίντμαν: Δεν βρίσκω κάποια σύνδεση. Εγώ απλώς διάβασα το σενάριο κι ένιωσα υπνωτισμένη. Το φιλμ έχει μια ποιότητα που σε παρασύρει. Θα εγκαταλείψω κάθε ανάλυση και όπως λέει ο Γιώργος "Θα ξεχάσεις όλη την προετοιμασία και απλά θα υπάρχω". Έχει ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπο να δημιουργήσει μια σκηνή κι έχει το όραμα γι`αυτό, και νομίζω ότι η δουλειά ενός ηθοποιού στις ταινίες του είναι να βοηθήσει χωρίς να κάνει φασαρία και να αποσπά την προσοχή. Πολλές φορές οι οδηγίες του Γιώργου είναι "Σε παρακαλώ μην κάνεις τίποτα". Κι αυτό είναι κάτι πολύ ενδιαφέρον αλλά και κάτι πολύ δύσκολο για έναν ηθοποιό. Γι`αυτό κι εγώ όταν είδα το φιλμ τον κάλεσα στο τηλέφωνο και του είπα "Δεν έχω δει πουθενά κάτι τέτοιο" κι ένιωσα συνεπαρμένη απ`αυτό.

Για τις οικογενειακές ταινίες που παρακολουθεί με τα παιδιά της
Νικόλ Κίντμαν: Αυτό το φιλμ σίγουρα δεν θα το παρακολουθήσουν τα παιδιά μου! Η οικογένειά μου είναι διαχωρισμένη από την δημιουργική μου ζωή και προσπαθώ περιστασιακά να κάνω κάτι γι`αυτήν ώστε να παρακολουθήσουν και τα παιδιά μου ταινίες μου ή να έρχονται στα γυρίσματα, όπως το Πάντινγκτον για παράδειγμα. Τα παιδιά μου δεν καταλαβαίνουν και πολλά γύρω από το επάγγελμα μου ή του συζύγου μου και η ζωή τους είναι προφανώς πιο σημαντική. Η πρώτη ταινία που παρακολούθησα και με άλλαξε, ήταν το Κουρδιστό Πορτοκάλι. Ήμουν σκαστή από το σχολείο και το είδα σε ένα μεγάλο σινεμά με τρία άλλα άτομα. Από τότε άρχισα να βλέπω τα πάντα και να γίνομαι μεγάλη θαυμάστρια του κινηματογράφου. Αγαπώ το σινεμά και θα το αγαπώ για πάντα και θα είμαι δεσμευμένη απέναντί του. Έχω ακόμα εκείνο το πάθος, έχω πάθος για την υποκριτική και για τον κινηματογράφο και μου αρέσει να πιέζω τα όριά μου και να βγαίνω από την ζώνη άνεσής μου και να δοκιμάζω νέα τολμηρά πράγματα.

Για τα όρια της δουλειάς της
Νικόλ Κίντμαν: Έχω μία ηθική πυξίδα σχετικά με τα πράγματα που θέλω να κάνω ως άνθρωπος. Όταν επιλέγω να δουλέψω με έναν σκηνοθέτη, προφανώς είναι ένα ρίσκο κι εγώ είμαι πρόθυμη να το πάρω. Αλλά έχω ήδη γνωρίσει την μέχρι τώρα δουλειά του, έχω δει τον Κυνόδοντα οπότε ήξερα τι έκανα. Ένας ηθοποιός, είναι τόσο καλός όσο οι ευκαιρίες που του δίνονται. Πολλές φορές επέλεξα ταινίες στις οποίες αναλάμβανα την παραγωγή, ενώ άλλες φορές παιρνούσα από κάστινγκ μη έχοντας τον παραμικρό έλεγχο των πραγμάτων. Πρέπει πάντα να είμαι σε θέση να διαθέσω τον εαυτό μου, να του επιτρέψω να αλλάξει και να μάθει νέα πράγματα. Και το λατρεύω αυτό. Έτσι, όσον αφορά τα όριά μου, θέλω να υποστηρίζω ανθρώπους που προσπαθούν διαφορετικά πράγματα ή ανθρώπους που έχουν ένα μοναδικό δημιουργικό στυλ ή ακόμα και αρχάριους κινηματογραφιστές. Έχω δουλέψει πολύ. Δεν έχω ανάγκη από δουλειά. Δουλεύω γιατί αυτή η δουλειά είναι ακόμα το πάθος μου. Είναι ο τρόπος που εκφράζομαι.

Μια συμβουλή της στις νεότερες ηθοποιούς
Νικόλ Κίντμαν: Θα τις συμβούλευα να βρουν τον εαυτό τους - και γνωρίζω ότι αυτό ακούγεται απλό - χωρίς να μιμούνται ή να παρατηρούν κάποιον άλλον. Επίσης θα τις έλεγα να βρουν τους μέντορές τους. Να βρουν δηλαδή τους ανθρώπους που θα τις προστατέψουν και θα τις οδηγήσουν στο σωστό μέρος. Αυτό είναι κάτι που μπορώ να προσφέρω κι εγώ στις νέες γενιές και έχοντας δουλέψει με αρκετούς νέους ηθοποιούς πρόσφατα τους το έχω πει "Αν χρειαστούν κάτι, είμαι εδώ". Είναι όμορφο να μπορείς να προσφέρεις, αν και την ίδια στιγμή βρίσκομαι κι εγώ σε διαδικασία εξερεύνησης. Μου αρέσει που συνεχίζω να ανακαλύπτω τον κόσμο και την ανθρώπινη φύση και πάντα ένιωθα ελαφρώς επαναστάτρια γιατί δεν μου αρέσει να συμβιβάζομαι. Νιώθω πολύ τυχερή που έχω ανθρώπους που πιστεύουν σε μένα και συνεχίζουν να με προτιμούν.


Παρακολουθήστε ολόκληρη τη συνέντευξη τύπου εδώ - Προσοχή! Περιλαμβάνει spoilers!



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.