• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cine Festival


Δευ 07 Νοε 2016

57ο ΦΚΘ: Μην υποτιμάτε τη Δασκάλα της Ζωολογίας!





φωτογραφία Motionteam Photo Press Agency

Το πρώτο σαββατοκύριακο του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κλείνει εορταστικά αφού όλοι θα θυμόμαστε για χρόνια την υπέροχη και συγκινητική εκδήλωση που στήθηκε το Σάββατο το βράδυ στο Ολύμπιον, σε μια κατάμεστη αίθουσα που τίμησε τόσο τη δουλειά του Νίκου Τριανταφυλλίδη για το ντοκιμαντέρ 90 Χρόνια ΠΑΟΚ: Νοσταλγώντας το Μέλλον, όσο και τα πρόσωπα τα οποία παραβρέθηκαν στην αίθουσα και που αποτελούν κομμάτι της ιστορικής ομάδας της Θεσσαλονίκης. Μην το χάσετε όταν θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες, μέχρι τότε όμως μπορείτε να πάρετε μια γεύση διαβάζοντας εδώ την κριτική μας. Πέρα λοιπόν από την ασπρόμαυρη φιέστα, η Δασκάλα και η Ισοπέδωση από το τμήμα των Ειδικών Προβολών αλλά και η Ζωολογία των Ανοιχτών Οριζόντων μονοπώλησαν το ενδιαφέρον μας.


Ζωολογία / Zoologiya / Zoology του Ιβάν Ι. Τβερντόφσκι


Η Νατάσα είναι μια μεσήλικη γυναίκα που ζει με την μητέρα της. Ως εργαζόμενη σε έναν ζωολογικό κήπο αισθάνεται πολύ χαρούμενη που βρίσκεται κοντά στα ζώα που αγαπάει πολύ, παράλληλα όμως αναγκάζεται να δέχεται τα περιπαικτικά σχόλια των συναδελφισσών της που την επεξεργάζονται σαν ένα περίεργο πλάσμα. Έλα όμως που εν ερήμην τους δε κάνουν καθόλου λάθος, αφού ξαφνικά μια μακριά ουρά φυτρώνει στο τέλος της ράχης της Νατάσας... Πως θα διαχειριστεί τον νέο της εαυτό σε μια κοινωνία που οι γύρω της αντικρίζοντας την αλλόκοτη μορφή της τρέχουν έντρομοι να κρυφτούν; Ο ρώσος Ιβάν Ι. Τβερντόφσκι έπειτα από το βραβευμένο του Μάθημα Αποκατάστασης διερευνά την ανθρώπινη ζωώδη φύση μέσα από μια απολαυστική δραμεντί που εσωκλείει όλες τις διαφορετικές οπτικές με τις οποίες μπορεί κανείς να μεταφράσει την αλληγορική σημασία της: η περιθωριοποιημένη διαφορετικότητα, η απελευθέρωση από την χρόνια άρνηση για οικογενειακό απογαλακτισμό, οι πολλαπλοί εαυτοί που κρύβει ο καθένας μας ή ακόμη και τα δεκάδες στερεότυπα που αναπαράγει η εκάστοτε κοινωνία. Η λίστα μπορεί να συνεχιστεί αφού ο σκηνοθέτης κρατάει λευκή κάρτα και αφήνει τον καθένα μας να αισθανθεί την μεταμόρφωση που παρακολουθεί στο φιλμ αυθόρμητα, αβίαστα κι αυτό όχι μόνο είναι σπάνιο, αλλά και αναζωογονητικό. Η πρωταγωνίστριά του η υπέροχη Νατάλια Παβλένκοβα σε μια καλά μελετημένη ερμηνεία γοητεύει με την αιλουροειδή νέα της μορφή περιφέροντας χωρίς κόμπλεξ την ουρά της, εξάλλου η Νατάσα που υποδύεται κατάφερε να αγαπήσει το νέο της αυτό κομμάτι σε αντίθεση με τους γύρω της που ετοιμάζουν ξόρκια για τον «δαίμονα που καιροφυλακτεί». Η Ζωολογία του νεαρού Τβερντόφσκι έρχεται για να μας υπενθυμίσει πως η ηρωίδα του όσο απλή και αν φαίνεται, άλλο τόσο σπάνια είναι. Κι αν αυτό το καθρεφτίσουμε στον εαυτό μας, θα είναι η διέξοδος από το κλουβί στο οποίο συχνά μπαίνουμε, με την δική μας θέληση.

Προβάλλεται ξανά την Δευτέρα 7 Νοεμβρίου στις 13:00 στην αίθουσα Ολύμπιον


Η Δασκάλα / Ucitelka / The Teacher του Γιαν Χρέμπεϊκ


Η Μαρία Ντραζντέτσοβα δεν είναι αυτή που δείχνει... Ή μήπως είναι; Έχοντας κάνει άνω κάτω μια ολόκληρη τάξη με την αυταρχική συμπεριφορά της απέναντι στου μαθητές της και τα ρουσφέτια που ζητάει από τους γονείς τους, το συμβούλιο του μικρού σχολείο της Μπρατισλάβας, αποφασίζει να διερευνήσει την υπόθεση που έχει φτάσει πλέον στα άκρα. Οι γονείς θα καθίσουν στα θρανία όπως και τα παιδιά τους, για να πάρουν το δικό τους «μάθημα» διασταυρώνοντας τις πληροφορίες τους, αφού ο καθένας έχει και μια περίπτωση να αφηγηθεί. Εν τω μεταξύ η εν λόγω δασκάλα λάμπει από όλη αυτή τη διαδικασία δια της απουσίας της..
Με την Δασκάλα ο Τσέχος Γιαν Χρέμπεϊκ σκαρώνει ένα νοητικό τρικ που βρίσκει ένα ένα τα στοιχεία του και συμπληρώνει την εικόνα που δεν μπορούμε από την αρχή να δούμε ξεκάθαρα, όταν ένας μόνο άνθρωπος αρκεί για να χαλιναγωγήσει ένα μικρό πλήθος. Χρησιμοποιώντας το πιο λαϊκό και προσιτό πρόσωπο που ασκεί επιρροή στον άνθρωπο από μικρή ηλικία, αυτόν του εκπαιδευτικού, ο Χρέμπεϊκ χτυπά κατά μέτωπο τη χειραγώγηση της μάζας εξομοιώνοντας ένα μεγάλο και σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα σε μια μικρή κοινωνία όπως αυτή που αναπτύσσεται μέσα σε ένα σχολείο. Φτάνοντας πολλές φορές αναπάντεχα την εξέλιξη της υπόθεσης σε επίπεδο θρίλερ την ίδια στιγμή όμως που πρόκειται για μια ταινία που αποσκοπεί στο να κάνει ένα ξεκάθαρο σχόλιο πάνω στον δισταγμό του απλού ανθρώπου απέναντι στα πολιτικά συστήματα που αποσκοπούν στην εκμετάλλευσή του, η ταινία εξελίσσεται μέσα από ένα ντόμινο περιστατικών κρατώντας το ενδιαφέρον αμείωτο μέχρι και την τελευταία πράξη. Η Zuzana Maurery είναι η απόλυτη δασκάλα, εκείνη που ίσως να έχουμε ζήσει ή και εκείνη η στερεοτυπική «κακιά» που σε κάθε περίπτωση θα φανταζόμασταν πρώτα. Κοφτή, αγέλαστη, με βλέμμα αυστηρό που μετατρέπεται γρήγορα στο θύμα της υπόθεσης, εκείνη που ξέρει να εισχωρεί στο φόβο και να ελέγχει το μυαλό των γύρω της, πάντα για δικό της κέρδος. Η παράλληλη εξέλιξη παρόντος και παρελθόντος στην αρχή της ταινίας βοηθάει πολύ τον θεατή να μπει γρήγορα στο πνεύμα της ταινίας, με την κάμερα να μην φεύγει σχεδόν ποτέ από το πρόσωπο της δασκάλας και την Maurery να δίνει μια - διαβολική - αξιομνημόνευτη performance.

Προβάλλεται ξανά την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου στις 15:00 στην αίθουσα Tζόν Kασσαβέτης


Η Ισοπέδωση / The Levelling της Χόουπ Ντίκινσον Λιτς


Η Κλόβερ, επιστρέφει έπειτα από τον θάνατο του αδελφού της, στο Σόμερσετ, στην οικογενειακή τους φάρμα προκειμένου να βοηθήσει τον πατέρα της. Βουτηγμένοι στην θλίψη, πατέρας και κόρη θα προσπαθήσουν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες της δουλειάς και να συνεχίσουν την ζωή τους κάτω από την βαριά σκιά του αναπάντεχου θανάτου. Ντεμπούτο για την αγγλίδα Χόουπ Ντίκινσον Λιτς με ένα φιλμ που αγγίζει με ευαισθησία το δράμα μιας μικρής οικογένειας, αποξενωμένης τόσο γεωγραφικά όσο και συναισθηματικά από τον υπόλοιπο κόσμο. Με εικόνες που μυρίζουν το υγρό χώμα της αγγλικής υπαίθρου, με μια ζεστή ανθρώπινη προσέγγιση ενός τραγικού συμβάντος έτσι όπως θα το αντιμετώπιζε μια τυπική αγγλική οικογένεια, η σκηνοθέτις και σεναριογράφος καδράρει τον πόνο στα πρόσωπα των Έλι Κέντρικ - που καταφέρνει να σηκώσει το περισσότερο βάρος της ταινίας - και του Ντέιβιντ Τρούτον ως ο απόμακρος πατέρας και αποσαφηνίζει το ότι ο πόνος δεν μετριέται απαραίτητα με τα δάκρυα αλλά με την σιωπή.

Προβάλλεται ξανά την Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου στις 13:00 στην αίθουσα Tζόν Kασσαβέτης





Επιστροφή στον Οδηγό του Cine.gr



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.