• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cine Festival


Κυρ 13 Μαρ 2016

18ο ΦΝΘ: Μια οικογενειακή υπόθεση κάτω από τον ήλιο του Γκουαντάναμο






Το 18ο ΦΝΘ ξεκίνησε με βροχή, η οποία σύμφωνα με τις μετεωρολογικές προβλέψεις θα συνεχιστεί μέχρι και την Δευτέρα, απογοητεύοντας όχι μόνο εμάς, αλλά και τους ξένους καλεσμένους που επισκέφθηκαν το φεστιβάλ, ελπίζοντας ότι θα συναντήσουν τον ελληνικό ήλιο. Ένας από αυτούς, ο Τομ Φάσερτ που άφησε την υγρασία της Ολλανδίας για μια επίσης βροχερή Θεσσαλονίκη, όπου θα δει την ταινία του να προβάλλεται για πρώτη φορά εκτός συνόρων...

Μια οικογενειακή υπόθεση / Τομ Φάσερτ
Ολλανδία-Βέλγιο-Δανία


Η "Οικογενειακή Υπόθεση" του Φάσερτ αποδεικνύεται ένα πολύ προσωπικό φιλμ για τον δημιουργό, που με την κάμερά του ακολουθεί τα μέλη της οικογένειάς του, καθώς προσπαθούν να αποκαλύψουν τα καλά κρυμμένα μυστικά τους και να επουλώσουν τις πληγές του παρελθόντος. Όλα ξεκινούν όταν ο σκηνοθέτης στα 30ά του γενέθλια λαμβάνει μια πρόσκληση από την 95χρονη γιαγιά του Μαριάνε, για να την επισκεφτεί στη Νότια Αφρική όπου και διαμένει. Τα λίγα πράγματα που γνωρίζει για εκείνη μέσα από τις αφηγήσεις του πατέρα του, είναι κυρίως αρνητικά, ωστόσο ο Φάσερτ θα επιχειρήσει να την γνωρίσει καλύτερα και να μάθει από την ίδια τις λεπτομέρειες της ενδιαφέρουσας και δραστήριας ζωής της. Η Μαριάνε έζησε μια έντονη ζωή γεμάτη έρωτες και πάθη, εργάστηκε ως μοντέλο τη δεκαετία του 1950, αλλά δυστυχώς ως μητέρα δεν τα κατάφερε πολύ καλά κυρίως μετά την απόφασή της να βάλει τους δυο γιους της σε ίδρυμα για δυο χρόνια, ανοίγοντας πληγές που δεν θα μπορέσουν εύκολα να ξεπεραστούν.
Ο Φάσερτ ξεκινά την αφήγησή του δημιουργώντας προσδοκίες στον θεατή ότι θα αποκαλυφθούν συγκλονιστικά οικογενειακά μυστικά, τα οποία καθώς δειλά δειλά αποκαλύπτονται, αποδεικνύονται μεν σημαντικά για τον σκηνοθέτη, όχι όμως και για τον απλό θεατή, που απλώς συμπεραίνει την επιρροή της οικογένειας στην ψυχοσύνθεση των μελών της και τον κύκλο των λαθών που μπορεί να επαναλαμβάνεται από γενιά σε γενιά. Τα 116 λεπτά της ταινίας σίγουρα θα κουράσουν, εκτός κι αν παρασύρουν τον θεατή με το δόλωμα της κλειδαρότρυπας, με πολλές από τις σκηνές να είναι περιττές ή κάποιες άλλες να χρειάζονταν να κοπούν λίγο νωρίτερα χωρίς να καταλήξουν σε συναισθηματισμούς. Η έκθεση της προσωπικής ζωής του σκηνοθέτη μοιάζει κομματάκι υπερβολική και εφόσον καταλήγει σε μια τόσο απλή παραδοχή, δεν μοιάζει να τον δικαιώνει ιδιαίτερα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το όλο εγχείρημα χαρακτηρίζεται από την αλήθεια του και την ειλικρινή διάθεση του δημιουργού να οδηγήσει τους κεντρικούς ήρωες προς την πολυπόθητη κάθαρση. Όσο για την κεντρική ηρωίδα της υπόθεσης, την περιβόητη γιαγιά Μαριάνε, ενίοτε κεντρίζει το ενδιαφέρον κι ενίοτε κουράζει με την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά της, παρά την on camera ψυχανάλυση που δικαιολογεί κάπως την ψυχοσύνθεσή της. Το σίγουρο είναι ότι ο εγγονός της και σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, Τομ Φάσερτ, όσο κι αν ήθελε να κρατήσει ουδέτερη στάση, δεν κατάφερε να κρύψει την αδυναμία του προς αυτήν. Το φιλμ απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για το Καλύτερο Ολλανδικό Ντοκιμαντέρ στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Άμστερνταμ.

Προβάλλεται ξανά την Κυριακή 13 Μαρτίου στις 20:15 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές



Κάτω από τον ήλιο / Βιτάλι Μάνσκι
Ρωσία-Λετονία-Γερμανία- Τσεχία-Βόρεια Κορέα


Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη – Jihlava IDF 2015, Czech Republic
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, Βραβείο της Επιτροπής για την Καλύτερη Σκηνοθεσία – Black Nights IFF 2015, Estonia
Λίγο νωρίτερα παρακολουθήσαμε στην αίθουσα Σταύρος Τορνές το τολμηρό εγχείρημα του Βιτάλι Μάνσκι, με τίτλο "Κάτω από τον Ήλιο", ο οποίος επιχειρεί να καταγράψει τη ζωή μιας μικρής μαθήτριας από την Βόρειο Κορέα, όσο τουλάχιστον του επιτρέπει το καθεστώς, που όπως μαθαίνουμε στους τίτλους αρχής εποπτεύει την όλη διαδικασία. Ως εκ τούτου, το αποτέλεσμα που βγαίνει στην οθόνη δεν είναι παρά μερικά κακοσκηνοθετημένα σκετς, βγαλμένα από το παρανοϊκό μυαλό του Κιμ Τζονγκ-ουν, ο οποίος θεωρεί ότι μπορεί να ξεγελάσει την Δύση, παρουσιάζοντας την Βόρειο Κορέα ως μια ιδανική χώρα, με ιδανικούς ανθρώπους και ιδανική ζωή. Αυτό που καταφέρνει σίγουρα είναι να βάλει ένα μεγαλοπρεπές αυτογκόλ, αφού όλες οι σκηνές αποτελούν ένα μοναδικό παράδειγμα εξόφθαλμης προπαγάνδας. Συχνά μεταξύ των σκηνών, ο Μάνσκι καταγράφει κάποιες τραγικές επισημάνσεις, βοηθώντας τον θεατή να διαπιστώσει το μέγεθος της καλοστημένης φάρσας που του παρουσιάζεται. Έχοντας στο επίκεντρο την μικρή βορειοκορεάτισσα, η κάμερά του καταγράφει στιγμές από την ώρα του μαθήματος στο σχολείο, από τη στιγμή που θα αποτελέσει επίσημα μέλος της Ένωσης των Μαθητών, από το οικογενειακό τραπέζι και φυσικά ...από τον εορτασμό των γενεθλίων του "μεγάλου ηγέτη" Κιμ Τζονγκ-Ουν ή αντιστοίχως από την επέτειο του θανάτου του πατέρα του, Κιμ Τζόνγκ-Ιλ. Το αξιοθαύμαστο στην υπόθεση είναι πως παρά τις ολοκληρωτικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην ταινία του Μάνσκι, η παρανοϊκή πραγματικότητα καταφέρνει να καταγραφεί και να φτάσει στον θεατή, μεταφέροντας μια σπάνια και τραγική εικόνα που ξεπερνά τα όρια του σουρεαλισμού. Ένα φιλμ που μετά την προβολή του προκαλεί πολλά ερωτηματικά όχι μόνο για τις συνθήκες των γυρισμάτων, αλλά και για την μετέπειτα τύχη των κεντρικών ηρώων, που όσο κι αν προσπάθησαν να υπακούσουν τις σκηνοθετικές εντολές των κυβερνητικών υπαλλήλων, προδόθηκαν από την ίδια την παράνοια του συστήματος: Παιδιά ρομποτάκια λίγο πριν την κατάρρευση, γονείς ευνουχισμένοι, τραγικές φιγούρες μιας κοινωνίας που ανά πάσα στιγμή θα κληθεί να κάνει την μαριονέτα σε ένα κιτς κουκλοθέατρο. Εδώ σταματούν τα συγχαρητήρια ανώτατε ηγέτη Κιμ Τζονγκ-ουν...

Προβάλλεται ξανά την Τρίτη 15 Μαρτίου στις 18:00 στην αίθουσα Ολύμπιον



Το παιδί του Γκουαντάμο - Η ιστορία του Ομάρ Καντρ / Πάτρικ Ριντ
Καναδάς


Συν-σκηνοθεσία: Michelle Shephard
Βραβείο Κοινού – Calgary IFF 2015, Canada
Τρίτη και τελευταία ταινία της ημέρας, η "Ιστορία του Ομάρ Καντρ" ενός 28χρονου σήμερα Καναδού, που συνελήφθη στην ηλικία των 15 ετών στο Αφγανιστάν από τους Αμερικανούς, κατηγορήθηκε για εγκλήματα πολέμου και την δολοφονία ενός αμερικανού στρατιώτη και φυλακίστηκε στο Γκουαντάναμο. Εκεί πέρασε μερικά εφιαλτικά χρόνια, επιβιώνοντας από βασανιστήρια και απάνθρωπες τεχνικές ανακρίσεων, χωρίς την παραμικρή επιείκεια, όντας ο νεαρότερος σε ηλικία κρατούμενος ή έστω, ο μοναδικός ανήλικος που έχει δικαστεί ποτέ για εγκλήματα πολέμου. Το 2010 δήλωσε ένοχος έπειτα από πιέσεις, ώστε να αντιμετωπιστεί με ευνοϊκότερους όρους, κάτι που επετεύχθη, καθώς καταδικάστηκε σε 8ετή φυλάκιση με την δυνατότητα να εκτίσει την ποινή του στον Καναδά. Λίγο αργότερα ανακάλεσε την ομολογία του, ωστόσο στο μυαλό ενός μεγάλου μέρους του κοινού παρέμεινε ένας δολοφόνος και συνεργάτης των Ταλιμπάν. Το φιλμ καταπιάνει την ιστορία από την αρχή, από τα ελεύθερα χρόνια του Ομάρ, μέχρι την μετακόμιση στο Αφγανιστάν, την συμπλοκή του στο τραγικό γεγονός που έμελλε να τον σημαδέψει για πάντα, την κράτησή του και την απελευθέρωσή του, με την βοήθεια ενός δικηγόρου, που έμελλε να αποτελέσει γι`αυτόν μια πολυπόθητη πατρική φιγούρα κι ένα σημαντικό στήριγμα για την ζωή του έξω από την φυλακή. Η περίπτωση του Ομάρ Καντρ διχάζει μέχρι και σήμερα, με πολλούς να υποστηρίζουν την αθωότητά του κι άλλους να τον χαρακτηρίζουν ως αμετανόητο τρομοκράτη. Το σίγουρο είναι ότι μέσα από το φιλμ του Πάτρικ Ριντ, το κοινό έχει την ευκαιρία να γνωρίσει το σκληρό πρόσωπο της Αμερικής, που λίγο μετά την τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου έψαχνε να βρει αποδιοπομπαίους τράγους. Ένας από αυτούς ο ήρωας της ιστορίας, που με το ήθος του και την συμπεριφορά του, μόνο συμπάθεια μπορεί να προκαλέσει. Την ίδια στιγμή, η τραγική του εμπειρία δίνει την αφορμή στον δημιουργό, να αποσπάσει μέσα από συνεντεύξεις με άτομα που εμπλέκονται στο γεγονός, από ανακριτές μέχρι συγκρατούμενους, ντοκουμέντα που αφορούν τις συνθήκες κράτησης στο Γκουαντάναμο και τις απάνθρωπες τακτικές ανακρίσεων, που εφαρμόζονται με την ίδια ευκολία ακόμα και σ`ένα ανήλικο παιδί. Μια συγκλονιστική ιστορία ενός παιδιού, που κακοποιήθηκε και εγκαταλείφθηκε από τους πάντες, χωρίς να καταφέρει μέχρι και σήμερα να δικαιωθεί μέχρι και σήμερα, καθώς τα πολιτικά παιχνίδια συνεχίζουν να παίζονται εις βάρος του.

Προβάλλεται ξανά το Σάββατο 19 Μαρτίου στις 17:30 στην αίθουσα Τόνια Μαρκετάκη



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.