• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cine Festival


Παρ 20 Μαρ 2015

17ο ΦΝΘ: Τα καλύτερα έρχονται;




Ούτε που καταλάβαμε πότε φτάσαμε μια μέρα πριν τη τελετή λήξης του φεστιβάλ και την απονομή των βραβείων. Ή μάλλον, για να το διατυπώσω καλύτερα, αυτό που δεν κατάφερε να συνειδητοποιήσει το μυαλό, το σφύριξε η... πλάτη. Μετά από τόσες ώρες στις κινηματογραφικές αίθουσες και στην agora του φεστιβάλ, το σώμα πρόλαβε τον νου, χτυπώντας καμπανάκι για ανάπαυση. Στο μεταξύ είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το συγκλονιστικό "Κάτι καλύτερο θα έρθει" της Χάνα Πόλακ, ένα ντοκιμαντέρ που φλερτάρει με την μυθοπλασία ως προς την κινηματογράφηση, ενώ κλέψαμε λίγο χρόνο ώστε να παρακολουθήσουμε στην "agora" του φεστιβάλ, δυο ταινίες που ακούστηκαν πολύ και προβλήθηκαν τις πρώτες ημέρες του δεκαημέρου. Ο λόγος για το ποιητικό Αυτοί που νιώθουν τη φωτιά να καίει του Μόρχαν Κνίμπε και το διαφωτιστικό Φτώχεια ΑΕ του Μάικλ Μάθεσον Μίλερ.

Κάτι καλύτερο θα έρθει / Χάνα Πόλακ
"Everybody, my friend, everybody lives for something better to come"
Maxim Gorky


Η δεκάχρονη Γιούλα ζει με τη μητέρα της σ` ένα από τα πιο ζοφερά σημεία του πλανήτη: σε μια παράγκα χωρίς ηλεκτρισμό, θέρμανση και άλλα απαραίτητα στοιχεία διαβίωσης, στη Σβάλκα, την μεγαλύτερη χωματερή της Ευρώπης, 20 χιλιόμετρα από το κέντρο της Μόσχας. Περικυκλωμένη από συρματοπλέγματα και φρουρούς, η περιοχή βρίσκεται υπό στενή παρακολούθηση ώστε να μην καταφέρουν να μπουν μέσα τυχόν παρείσακτοι. Αλλά στο σκουπιδότοπο ζει μια ομάδα ανθρώπων, σε μια μικρή κοινωνία χωρίς νόμους. Αυτοί οι άνθρωποι απαρτίζουν την οικογένεια της Γιούλα· εκεί ζει τη ζωή της, κι από εκεί θ`ανθίσει το μέλλον της.
Η κάμερα της Χάνα Πόλακ διεισδύει στον σκουπιδότοπο και καταγράφει πέρα από τις άθλιες συνθήκες ζωής, το μεγάλωμα και την εξέλιξη των ανθρώπων και των παιδιών που ζουν εκεί, επιλέγοντας κυρίως τη ματιά της 10χρονης Γιούλα την οποία ακολουθεί χρόνο με το χρόνο για περισσότερα από 10 έτη. Τα χρόνια κυλούν και η κάμερα βρίσκεται εκεί για να αποτυπώσει τα όνειρα αλλά και την απόγνωση της νεαρής Γιούλα και του περιβάλλοντός της, που από τη μια νιώθουν ξεχασμένοι από τον κόσμο κι από την άλλη ελπίζουν ότι "κάτι καλύτερο θα έρθει". Χωρίς την παραμικρή στήριξη από το κράτος αλλά και από τους λίγους συγγενείς που τους έχουν μείνει, ο θεατής μπορεί να αρχίσει να αναρωτιέται αν τελικά ένα σπίτι ή λίγα χρήματα προσδιορίσουν την ανθρώπινη υπόσταση. Μια σκληρή και ασυνήθιστη στα μάτια του μέσου θεατή ενηλικίωση, περίτεχνα σκηνοθετημένη ώστε να στέκει και ως ταινία μυθοπλασίας. Άχαστο.

Προβάλλεται ξανά το Σάββατο 21 Μαρτίου στις 18:00 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές

Αυτοί που νιώθουν τη φωτιά να καίει / Μόρχαν Κνίμπε
Μια ομάδα προσφύγων προσπαθεί να μπει παράνομα με μία βάρκα στην Ευρώπη. Καταμεσής του ταξιδιού μια ξαφνική καταιγίδα σπέρνει τον πανικό, με θύμα έναν γέρο άνδρα που πέφτει στη θάλασσα. Το φιλμ καταγράφει τη συνείδηση΄του καθώς γλιστρά σε μια μεταφυσική διάσταση, σε έναν τόπο μετέωρο γεμάτο παραισθήσεις. Η ψυχή του μπερδεύεται με τους υπόλοιπους μετανάστες που φτάνουν στην Ελλάδα, αναζητώντας τους αγαπημένους του που έχουν ναυαγήσει στα σύνορα της χώρας. Ένα φάντασμα που παρακολουθεί την μεταχείριση των συνανθρώπων του από το κράτος, την αστυνομία, μέσα από τις ιστορίες ενός παράνομου εργάτη, μιας ναρκομανούς μητέρας καθώς και μέσα στα συνωστισμένα σπίτια των μεταναστών. Με έναν ποιητικό και αντισυμβατικό τρόπο που συχνά θυμίζει την κινηματογραφική φόρμα του Terrence Malick, ο Κνίμπε αποτυπώνει την απελπισία και το αδιέξοδο των ανθρώπων που άφησαν την πατρίδα τους για ένα καλύτερο αύριο, για να διαπιστώσουν ότι το δύσκολο ταξίδι τους, δεν ήταν τίποτα μπροστά στην κατάσταση που πρέπει να αντιμετωπίσουν στον προορισμό. Το φιλμ μας υπενθυμίζει με ιδιαίτερο τρόπο μια θλιβερή πραγματικότητα της χώρας μας, προκαλώντας έναν κόμπο στο λαιμό που δύσκολα λύνεται...

Φτώχεια ΑΕ / Μάικλ Μάθεσον Μίλερ
Ένα φιλμ για την τεράστια βιομηχανία της... "φτώχειας", ένα δημιούργημα της Δύσης αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων κάτι που αποδεικνύεται από την ανθοφορία των επιχειρήσεων αγαθοεργίας. Η ψευδαίσθηση ότι ο μέσος δυτικός βοηθάει μέσω της φιλανθρωπίας κάποιον αδύναμο άνθρωπο, κάτοικο μιας φτωχής ή υποανάπτυκτης χώρας του κόσμου, σταματάει κάπου εδώ, καθώς όπως ξεκαθαρίζεται στο φιλμ, οι φιλάνθρωποι λειτουργούν ως παυσίπονο που συντηρεί τη φτώχεια, χωρίς να επουλώνουν τις πληγές που την προκαλούν, απεναντίας τις διογκώνουν. Ο σκηνοθέτης αντλεί υλικό από περισσότερες από 200 συνεντεύξεις που κινηματογραφήθηκαν σε 20 χώρες, ενώ μέσα από διάφορες υποθέσεις αποδεικνύεται περίτρανα η διάθεση συντήρησης της φτώχειας από τη Δύση, που φαίνεται να πολεμά την ανάπτυξη συγκεκριμένων χωρών αφού εις βάρος τους θησαυρίζει. Από τα παπούτσια ΤΟΜs ώς τις διεθνείς υιοθεσίες, από τα φωτοβολταϊκά ώς τις αμερικανικές αγροτικές επιδοτήσεις, η ταινία στρέφεται στον ανυποψίαστο θεατή για να τον ενημερώσει ότι ίσως κάποιες φορές να υπήρξε κι αυτός μέρος του προβλήματος.


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.