• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cine Festival


Τετ 18 Μαρ 2015

17ο ΦΝΘ: Το Βιρούνγκα μας χρειάζεται




Έχοντας διανύσει το μισό 10ήμερο του φεστιβάλ και οδεύοντας ήδη προς το τέλος, αυτό που μας απασχολεί περισσότερο μετά από δεκάδες προβολές, είναι η υπενθύμιση ότι τα ντοκιμαντέρ αφηγούνται πραγματικά γεγονότα. Κι ενώ στις ταινίες υπάρχει πάντα η υπόνοια της μυθοπλασίας, ακόμα κι όταν βασίζονται σε αληθινά περιστατικά, εδώ η κατάσταση είναι διαφορετική καθώς συχνά παρακολουθούμε μαρτυρίες, ομολογίες, κατάφωρη αδικία και γεγονότα που δεν τα χωράει ο νους, κάτι που μας κάνει να αναρωτιόμαστε: τι μπορούμε να κάνουμε μετά την προβολή; Μπορούμε τώρα που γνωρίζουμε, να κάνουμε κάτι επί της ουσίας; Ο σκοπός του ντοκιμαντέρ ήταν μόνο να αποκαλύψει την αλήθεια ή να ξεπεράσει την κινηματογραφική του ιδιότητα και να προκαλέσει κινητοποίηση; Κι αν όντως το καταφέρει αυτό, στα αλήθεια θα αλλάξει κάτι; Σε τέτοιους προβληματισμούς μας βύθισε η χτεσινοβραδινή προβολή του Βιρούνγκα. Ένα ντοκιμαντέρ γύρω από ένα εθνικό πάρκο του Κονγκό, όπου είχε την ατυχία να κρύβει πλούσιους φυσικούς πόρους στα σπλάχνα του...

Βιρούνγκα / Ορλάντο φον Άινζιντελ
Το εθνικό πάρκο Βιρούνγκα αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ουνέσκο και βρίσκεται στα δασώδη βάθη του ανατολικού Κονγκό, εκεί όπου ζουν οι τελευταίοι ορεσίβιοι γορίλλες του πλανήτη. Σε αυτό το άγριο, αλλά μαγευτικό περιβάλλον, μία μικρή και μπαρουτοκαπνισμένη ομάδα δασοφυλάκων προστατεύουν υπό την ευθύνη της UNESCO την περιοχή από την ένοπλη πολιτοφυλακή, τους λαθροθήρες και τις σκοτεινές δυνάμεις που παλεύουν να ελέγξουν τους πλούσιους φυσικούς πόρους του Κονγκό. Όταν η νεοσύστατη ομάδα ανταρτών Μ23 κηρύσσει τον πόλεμο τον Μάιο του 2012, μία νέα σύγκρουση απειλεί όχι μόνο την γαλήνη αλλά και την ίδια τη ζωή του προστατευόμενου τόπου, των ανθρώπων του, της χλωρίδας και της πανίδας, καθώς και των συντελεστών του φιλμ που βρίσκονται ξαφνικά ανάμεσα σε διασταυρούμενα πυρά.
Ένα αδιαμφισβήτητα δυνατό ντοκιμαντέρ που δικαίως ήταν υποψήφιο για όσκαρ, το οποίο επιστρατεύει τους συντελεστές του σε μία αποστολή αποκάλυψης και τεκμηρίωσης, πάνω σε θέματα που λίγο πολύ όλοι γνωρίζουμε ή έστω υποψιαζόμαστε. Μια μεγάλη παραγωγή, στην οποία συμμετέχει και ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, όπου τις όμορφες εικόνες της άγριας φύσης και την ξεγνοιασιά των αξιαγάπητων γοριλλών, σύντομα διαδέχονται σκηνές πολέμου, που αποτυπώνουν το μέγεθος του εγκλήματος εις βάρος ενός τόπου που έχει καταπατηθεί κατάφωρα από τη Δύση. Στο βωμό του κέρδους η διαφθορά και η βία βασιλεύουν και καθοδηγούν την μοίρα του τόπου και των κατοίκων του, από ένα ισχυρό οικονομικό λόμπι που δεν διστάζει να παρουσιαστεί σαν σωτήρας για να εξιλεωθεί στην παγκόσμια κοινή γνώμη για τις αμαρτίες του. Ελάχιστοι φαίνεται να είναι οι υπερασπιστές ενός τέτοιου τόπου, από τους αφανείς ήρωες που επιμένουν με αυτοθυσία στη μέση του χάους να συνεχίζουν το έργο τους, μέχρι μία πολεμική ανταποκρίτρια που δρα κατασκοπευτικά για να αποσπάσει πληροφορίες. Σε σημεία θυμίζει ένα θρίλερ ή μια ταινία δράσης με την αλήθεια να αποκαλύπτεται δημιουργώντας πόνο, κυρίως γιατί οι επιπτώσεις του κακού σε κάθε είδους ζωή που περιβάλλει το πάρκο είναι οδυνηρές, ενώ την ίδια στιγμή ο μέσος άνθρωπος νιώθει ανήμπορος να τα βάλει με το θηρίο. Όπως ακούγεται και στο φιλμ από το στόμα της πολεμικής ρεπόρτερ "ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι πως όσοι δουν το ντοκιμαντέρ πιθανότατα μετά την παρακολούθηση να επιστρέψουν στις ζωές τους". Στους τίτλους τέλους, η παραγωγή κάνει έκκληση για όσους θέλουν να βοηθήσουν με μια επίσκεψη εδώ.

Προβάλλεται ξανά την Κυριακή 22 Μαρτίου στις 20:30 στον κινηματογράφο Ολύμπιον.



Κάθριν Χέπμπορν - Η απίθανη Κέιτ / Ρίκε Μπρέντελ, Άντρου Ντέιβις
Σε εντελώς διαφορετικό κλίμα βρεθήκαμε στη συνέχεια - κι αυτό είναι το παράδοξο του πράγματος για κάποιον που παρακολουθεί στενά ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ - καθώς από τον εμφύλιο του Κονγκό μεταφερόμαστε στη Νέα Υόρκη, εκεί δηλαδή που έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής της η θρυλική Κάθριν Χέπμπορν, η μεγαλύτερη Αμερικανίδα ηθοποιός του 20ού αιώνα. Κάτοχος τεσσάρων όσκαρ κατάφερε στην 60χρονη καριέρα της να ξεχωρίσει εκτός από τις ερμηνευτικές της ικανότητες και για την προσωπικότητά της, για τον φρέσκο για την εποχή χαρισματικό τύπο γυναίκας που εκπροσώπευε αλλά και για την αυτοπεποίθηση με την οποία χειρίστηκε την παγκόσμια εικόνα της.
Η ταινία σκιαγραφεί ένα πλήρες και ολοκληρωμένο πορτρέτο αυτής της προοδευτικής και χειραφετημένης γυναίκας, αποκαλύπτοντας άφθονες πληροφορίες και άγνωστες πτυχές του βίου της, καλύπτοντας έτσι ένα ευρύ φάσμα της ενδιαφέρουσας ζωής της, από την παιδική της ηλικία και τον τρόπο που μεγάλωσε, μέχρι μια οικογενειακή τραγωδία που αντιμετώπισε, το πανεπιστήμιο, τα πρώτα βήματα στο θέατρο, τις ερωτικές της σχέσεις, την τελειομανία της αλλά και την μετάβαση από το σανίδι στο πανί και αργότερα στην παραγωγή. Η αφήγηση που ακολουθεί χρονική συνάφεια, συμπληρώνεται με την χρήση αρχειακού υλικού, τηλεοπτικών συνεντεύξεων που έχει πραγματοποιήσει σε δημοσιογράφους αλλά και συνεντεύξεων από ανθρώπους του κινηματογραφικού χώρου και συγγενών της.

Προβάλλεται ξανά την Τετάρτη 18 Μαρτίου στις 17:30 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη



Ποιος άρπαξε τον Τζόνι; / Ντέιβιντ Μπέιλινσον, Σούκι Χόλι, Μάικλ Γκαλίνσκι
Την προηγούμενη μέρα, στον απόηχο του τραγικού φινάλε της υπόθεσης Γιακουμάκη, παρακολουθήσαμε το "Ποιος άρπαξε τον Τζόνι;" Μια διάσημη ιστορία εξαφάνισης που όμως ουδεμία σχέση έχει με το bullying. Πρόκειται για την επανεξέταση μιας διαβόητης υπόθεσης, που έμεινε στον πάγο για περισσότερα από τριάντα χρόνια: της υπόθεσης Τζόνι Γκος, ενός αγοριού που μοίραζε εφημερίδες στην Άιοβα, η οποία ήταν και η πρώτη περίπτωση εξαφάνισης παιδιού που δημοσιοποιήθηκε στις χάρτινες συσκευασίες γάλακτος. Η ταινία καταγράφει τα γεγονότα από τη πλευρά της μητέρας, Νορίν Γκος, μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας για το αμερικανικό κοινό, καθώς το πείσμα και ο ασταμάτητος αγώνας της να μάθει την αλήθεια για το τι συνέβη στον γιο της, περιέργως προκάλεσε αντιδράσεις. Το "Ποιος άρπαξε τον Τζόνι;" δεν είναι μια ταινία που στέκεται στην εξαφάνιση του άτυχου παιδιού, καθώς οι εξελίξεις στην υπόθεση ήταν ραγδαίες και οδηγούν την έρευνα σε σκοτεινά μονοπάτια, αποτυπώνοντας, την φρίκη, τη δυσπιστία και την ενοχή της σιωπής.

Προβάλλεται ξανά την Τετάρτη 18 Μαρτίου στις 20:30 στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα



Προσκύνημα / Μαριάννα Αστρακά, Γιώργος Φωτιάδης
Δυο εισηγητές της γιόγκα ταξιδεύουν στο δύσβατο όρο Καϊλάς καταγράφοντας με την κάμερά τους την έκφραση της πίστης δεκάδων πιστών μέσα από την θρησκευτική εμπειρία ενός προσκυνήματος. Ο ιερός γύρος του βουνού Καϊλάς, στα υψίπεδα του Θιβέτ αποτελεί το ύψιστο προσκύνημα για τον ινδικό και θιβετανικό θρησκευτικό πολιτισμό. Δεν πρόκειται για μια απλή υπόθεση, καθώς το ταξίδι αυτό κρύβει πολλές δυσκολίες: ο δρόμος προς το Καΐλάς πραγματοποιείται μέσα σε τζιπ ή φορτηγά και διαρκεί ημέρες, παράλληλα ο γύρος του βουνού εγκυμονεί κινδύνους στην αναπνοή και στο αίμα λόγω του υψηλού υψομέτρου, ενώ ταυτόχρονα οι καιρικές συνθήκες είναι ακραίες και εναλλάσσονται διαρκώς. Η κάμερα των Φωτιάδη-Αστρακά διεισδύει με ευλάβεια στη θρησκευτική εμπειρία που βιώνουν οι προσκυνητές, αποδεικνύοντας την ικανότητά τους να παρουσιάσουν με σεβασμό ένα ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο όπως η πίστη. Μια πίστη, που βρίσκει τρόπο να εκφραστεί μέσα από την περιφορά γύρω από το βουνό, γνωστή ως «κόρα» στα θιβετιανά, κατά τη διάρκεια της οποίας οι προσκυνητές βιώνουν την εμπειρία τους μέσα από τη θρησκευτική κατάνυξη, το χορό, τη μουσική αλλά και την υπέρβαση των σωματικών και νοητικών ορίων τους. Ο θεατής έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει εικόνες μιας διαδρομής σπάνια καταγεγραμμένης και να παρακολουθήσει συνεντεύξεις πιστών που περίτεχνα τοποθετούνται ως αφηγητές, καταγράφοντας έτσι αυτή την έντονη θρησκευτική εμπειρία υπό το πρίσμα των προσκυνητών.

Προβάλλεται ξανά την Τετάρτη 18 Μαρτίου στις 15:00 στην αίθουσα Τζων Κασσαβέτης



Βασιλιάδες του ανέμου κι ηλεκτρικές βασίλισσες / Γκασπάρ Κυέντς, Σεντρίκ Ντυπίρ
Κάθε χρόνο, τη μέρα της πανσελήνου της Καρτίκα Πουρνίμα, λαμβάνει χώρα στην Ινδία το πανηγύρι του Σονεπούρ, το μεγαλύτερο ζωοπάζαρο της Ασίας. Άλογα, ελέφαντες, πουλιά και καμήλες πωλούνται και αγοράζονται σ’ αυτό το πανηγύρι που χρονολογείται εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Πολύχρωμα πλήθη περιφέρονται μέσα στη σκονισμένη ατμόσφαιρα, ενώ οι φρενήρεις ήχοι των τυμπάνων γεμίζουν τον αέρα. Ένα γεγονός που όμοιό του δεν υπάρχει· ένα καρναβάλι μαγικού ρεαλισμού όπου πρωταγωνιστούν εξωτικές χορεύτριες, εξορκιστές, κασκαντέρ και δαμαστές ελεφάντων.
Το σκηνοθετικό δίδυμο επιλέγει να καταγράψει στεγνά το θέμα του, χωρίς τη χρήση συνεντεύξεων ή κάποιας αφήγησης, δίνοντας μεν στον θεατή την ιδιότητα του ταξιδιώτη που χρησιμοποιεί το νου του για να αντιληφθεί τι βλέπει, ωστόσο αυτή η τακτική στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν βοηθά, αλλά κουράζει. Κάποιες περαιτέρω πληροφορίες που θα συνόδευαν την εικόνα κρίνονται απαραίτητες, όχι μόνο για να κρατήσουν το ενδιαφέρον αλλά και για να δώσουν περισσότερη τροφή στο κοινό για έναν πολιτισμό που για τους περισσότερους θεατές δεν είναι οικείος. Με την κάμερα να επικεντρώνεται περισσότερο στην προετοιμασία του πανηγυριού και της κουλτούρας που το περιβάλλει, οι ηλεκτρικές βασίλισσες του 1/2 του τίτλου αργούν πολύ να έρθουν, καθώς όπως φαίνεται έχουν εκτοπιστεί από τους βασιλιάδες του ανέμου.

Προβάλλεται ξανά την Τετάρτη 18 Μαρτίου στις 15:00 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.