• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 22 Απρ 2017

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1970


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς




Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

1970


Ο Κομφορμίστας (Il Conformista)
Σκηνοθεσία:
Bernardo Bertolucci
Πρωταγωνιστούν: Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Gastone Moschin, Enzo Tarascio
Ένας ανίσχυρος άντρας μεταμορφώνεται σε αυταρχικό φασίστα και ταξιδεύει στο εξωτερικό για να σχεδιάσει τη δολοφονία του πρώην δασκάλου του και νυν πολιτικού αντιφρονούντα.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ζαμπρίσκι Πόιντ
(Zabriskie Point)

Ζαμπρίσκι Πόιντ
Τριστάνα
(Tristana)

Τριστάνα
Η Κόρη του Ράιαν
(Ryan`s Daughter)

Η Κόρη του Ράιαν
Υπεράνω Πάσης Υποψίας
(Indagine su un Cittadino al di Sopra di Ogni Sospetto)

Υπεράνω Πάσης Υποψίας


Αντρικός Ρόλος
George C. Scott
(Πάττον, ο Θρύλος της Νορμανδίας)
George C. Scott
Γυναικείος Ρόλος
Catherine Deneuve
(Τριστάνα)
Catherine Deneuve


Περιπέτεια


Ο Κόκκινος Κύκλος (Le Cercle Rouge)
Σκηνοθεσία:
Jean-Pierre Melville
Πρωταγωνιστούν: Alain Delon, Bourvil, Gian Maria Volonte, Yves Montand
Κανένα μέρος να κρυφτείς. Κανένα μέρος να τρέχεις.
Την ίδια μέρα βγαίνουν από τη φυλακή τόσο ο Κορέι, φινετσάτος και κουλ κλέφτης, όσο κι ο Βογκέλ, μεγάλο κάθαρμα και δολοφόνος. Και οι δυο μπλέκουν σε ιστορίες, υπό το άγρυπνο μάτι της αστυνομίας.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Κωμωδία


MASH
Σκηνοθεσία:
Robert Altman
Πρωταγωνιστούν: Sally Kellerman, Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt, Robert Duvall
M*A*S*H υστερία.
Το Νοέμβρη του 1951 η ηρεμία της 4077 κινητής στρατιωτικής χειρουργικής ομάδας διαταράσσεται απο την άφιξη δύο χειρουργών που είναι μεν καλοί γιατροί αλλά φριχτοί στρατιώτες. Οι χειρουργοί καλούνται να αντιμετωπίσουν την καθημερινότητα ενός πολέμου και την φρίκη του και το κάνουν με χιούμορ.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θρίλερ


Το Πουλί με τα Κρυσταλλένια Φτερά (L`Uccello dalle Piume di Cristallo)
Σκηνοθεσία:
Dario Argento
Πρωταγωνιστούν: Tony Musante, Suzy Kendall, Enrico Maria Salerno, Eva Renzi, Umberto Raho
Εάν νομίζεις ότι σε ακολουθούν μετά την ταινία, να λες συνέχεια στον εαυτό σου ότι είναι όλα στο μυαλό σου.
Ο Σαμ, ένας Αμερικανός συγγραφέας στη Ρώμη, γίνεται μάρτυρας μιας απόπειρας δολοφονίας, ανήμπορος να αντιδράσει, με θύμα τη σύζυγο ενός γκαλερίστα και με θύτη έναν απεχθή άντρα με αδιάβροχο και μαύρα, δερμάτινα γάντια. Η αστυνομία λέει πως αυτή ήταν η πρώτη που επέζησε από μια σειρά δολοφονιών ενός κατά συρροή δολοφόνου. Κι ενώ αυτοί δεν μπορούν να βγάλουν κάποια άκρη, ο Σαμ αναλαμβάνει ο ίδιος να διερευνήσει την υπόθεση, με όλα τα στοιχεία να καταδεικνύουν έναν και μοναδικό.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ελληνική


Αναπαράσταση
Σκηνοθεσία:
Θόδωρος Αγγελόπουλος
Πρωταγωνιστούν: Τούλα Σταθοπούλου, Γιάννης Τότσικας, Θάνος Γραμμένος, Πέτρος Χοϊδάς
Μετά από χρόνια δουλειάς στη Γερμανία, ένας άντρας επιστρέφει στο χωριό του, Τυμφαία της Ηπείρου: μια χούφτα πέτρινα σπίτια σε μια έρημη, τραχιά και αποδεκατισμένη περιοχή από τα τόσα χρόνια μετανάστευσης, όπου μετράνε τις μέρες τους οι λιγοστοί εναπομείναντες κάτοικοι - γέροι, γυναίκες και μικρά παιδιά. Κανένας δεν τον περιμένει, ενώ η κόρη του, στο κατώφλι του σπιτιού, δεν τον αναγνωρίζει. Λίγες μέρες αργότερα, η σύζυγος , με τη βοήθεια του εραστή της, τον σκοτώνει και τον θάβει στον κήπο, φυτεύοντας κρεμμυδάκια πάνω στον τάφο του. Καίει τα ρούχα και τα λιγοστά υπάρχοντά του, και διαδίδει στο χωριό ότι ο άντρας της ξαναέφυγε για τη Γερμανία. Για να κάνει ακόμα πιο πιστευτή την αναχώρησή του και για να δημιουργήσει ένα άλλοθι, φεύγει με τον εραστή της για τα Γιάννενα. Στο ξενοδοχείο δίνουν το όνομα του συζύγου και μιας άλλης γυναίκας. Στο χωριό όμως η ξαφνική αναχώρηση του μετανάστη δημιουργεί υποψίες και γρήγορα θα φθάσει η αστυνομία.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ειδική Μνεία Ψυχαγωγίας


Γούντστοκ (Woodstock, ντοκιμαντέρ)
Σκηνοθεσία:
Michael Wadleigh
Παραλειπόμενα και μουσικά ντοκουμέντα από την ιστορική συναυλία που έγινε το 1969 στο Μπέθελ της Νέας Υόρκης.
trailer | φωτογραφίες


Βραβείο Αναγνωστών


Η Κόρη του Ράιαν (Ryan`s Daughter)
Σκηνοθεσία:
David Lean
Πρωταγωνιστούν: John Mills, Sarah Miles, Robert Mitchum, Trevor Howard
Μια ιστορία αγάπης.
Δεκαετία του 1910. H αξιαγάπητη αλλά και πεισματάρα Ρόζι δεν μπορεί να απαρνηθεί τον παθιασμένο έρωτά της για τον γοητευτικό βρετανό αξιωματικό Ράντολφ Ντόριαν. Κι όμως, ο έρωτας της Ρόζι δεν μπορεί να συγκριθεί με την τυφλή αφοσίωση που της δείχνει ο Τσαρλς, ο πιστός σύζυγός της και καθηγητής που θα της συμπαρασταθεί την κρίσιμη στιγμή που ο παράνομος δεσμός της θα καταλήξει στην προδοσία.
trailer | φωτογραφίες | κριτική




---------

Διαβάστε επίσης:
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1969
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1968
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1967
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1966
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1965
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1964
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1963
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1962
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1961
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1960
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1959
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1958
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1957
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1956
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1955
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1954
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1953
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1952
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1951
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1950
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1949
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1948
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1947
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1946
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1945
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1944
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1943
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1942
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1941
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1940
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1939
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1938
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1937
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1936
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1935
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1934
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1933
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1932
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1931
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1930
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.