• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 19 Νοε 2016

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1953


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς




Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

1953


Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ugetsu Monogatari)
Σκηνοθεσία:
Kenji Mizoguchi
Πρωταγωνιστούν: Masayuki Mori, Machiko Kyo, Kinuyo Tanaka
Στην Ιαπωνία του 16ου αιώνα, δύο φιλόδοξοι αγρότες επιθυμούν να αλλάξουν την τύχη τους. Ο αγγειοπλάστης Genjuro αποφασίζει να πάει στο Κιότο και να πουλήσει τα εμπορεύματά του, ενώ ο γαμπρός του Tobei αποφασίζει να γίνει Σαμουράι. Εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου, το χωριό τους σύντομα καταστρέφεται από τους επιδρομικούς στρατούς και ο Genjuro επιζεί ως εκ θαύματος. Και οι δύο παίρνουν τις γυναίκες τους και κατευθύνονται προς την πόλη. Στη συνέχεια, ο Genjuro στέλνει τη σύζυγό του πίσω στο σπίτι, και της υπόσχεται πως θα επιστρέψει σύντομα, ενώ ο Tobei, εγκαταλείπει τη σύζυγό του για να γίνει Σαμουράι. Εν τω μεταξύ, μια πλούσια ευγενής γυναίκα, η λαίδη Wakasa, δείχνει ενδιαφέρον για τα προϊόντα του Genjuro, και τον προσκαλεί στο μέγαρό της.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Οι Διακοπές του Κυρίου Ιλό
(Les Vacances de Monsieur Hulot)

Οι Διακοπές του Κυρίου Ιλό
Οι Βιτελόνοι
(I Vitelloni)

Οι Βιτελόνοι
Όσο Υπάρχουν Άνθρωποι
(From Here to Eternity)

Όσο Υπάρχουν Άνθρωποι
Ταξίδι στο Τόκιο
(Tokyo Monogatari)

Ταξίδι στο Τόκιο


Αντρικός Ρόλος
William Holden
(Θάλαμος Εξόντωσης 17)
William Holden
Γυναικείος Ρόλος
Audrey Hepburn
(Διακοπές στη Ρώμη)
Audrey Hepburn


Περιπέτεια


Το Μεροκάματο του Τρόμου (Le Salaire de la Peur)
Σκηνοθεσία:
Henri-Georges Clouzot
Πρωταγωνιστούν: Yves Montand, Charles Vanel, Peter Van Eyck
Στη ζούγκλα της Λατινικής Αμερικής, μια εταιρία πετρελαίου χρειάζεται άντρες για να μεταφέρουν με φορτηγά νιτρογλυκερίνη. Τέσσερις άντρες για δύο φορτηγά δηλώνουν εθελοντές για αυτή την πολύ επικίνδυνη εργασία. Κι ενώ η κάθε λάθος κίνηση θα επιφέρει τον θάνατο, τα δύο φορτηγά αναπτύσσουν μεταξύ τους ανταγωνισμό.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Κωμωδία


Οι Διακοπές του Κυρίου Ιλό (Les Vacances de Monsieur Hulot)
Σκηνοθεσία:
Jacques Tati
Πρωταγωνιστούν: Jacques Tati, Nathalie Pascaud
Κάποιες διακοπές τις θυμόμαστε για πάντα.
Ο κύριος Ιλό πηγαίνει διακοπές σε ένα παραθαλάσσιο ξενοδοχείο, όπου χωρίς να το θέλει προκαλεί τον όλεθρο.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θρίλερ


Νιαγάρας (Niagara)
Σκηνοθεσία:
Henry Hathaway
Πρωταγωνιστούν: Marilyn Monroe, Joseph Cotten, Jean Peters, Max Showalter
Ένας μανιασμένος χείμαρρος αισθημάτων που ακόμα και η φύση δεν μπορεί να ελέγξει!
Ο Τζορτζ και η Ρόουζ φτάνουν στους καταρράκτες του Νιαγάρα για τον μήνα του μέλιτος. Πιάνουν δωμάτιο σε ένα μικρό μοτέλ με θέα στα νερά. Η σχέση τους, όμως, πάει από το κακό στο χειρότερο. Θα γνωρίζουν τους Κάτλερ του διπλανού δωματίου και μαζί θα κάνουν παρέα. Η Πόλα Κάτλερ θα ανακαλύψει πως η Ρόουζ έχει εραστή. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι οι φονικές διαθέσεις της.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ελληνική


Σάντα Τσικίτα - Santa Chikita
Σκηνοθεσία:
Αλέκος Σακελλάριος
Πρωταγωνιστούν: Βασίλης Λογοθετίδης, Ίλια Λιβυκού, Ευάγγελος Πρωτόπαππας, Σμαρώ Στεφανίδου
Ένας φτωχός υπάλληλος γραφείου (Λογοθετίδης), δυσκολεύεται πολύ να τα βγάλει πέρα με τον μικρό μισθό που παίρνει. Κι ενώ ο αδερφός της αρραβωνιαστικιάς του τον πιέζει να την παντρευτεί, λαμβάνει ένα γράμμα από τη μητέρα του, ότι χρειάζεται επειγόντως εγχείρηση. Στην απεγνωσμένη προσπάθειά του να βρει χρήματα, θα καταλήξει σε έναν ξάδερφό του, ιδιοκτήτη καμπαρέ, ο οποίος για να του δώσει χρήματα του προτείνει κάτι πολύ περίεργο: Να παντρευτεί μια από τις χορεύτριες του καμπαρέ, την Τσιτάτα (Λιβυκού) έτσι ώστε να νομιμοποιηθεί η παραμονή της στην Ελλάδα.
clip | φωτογραφίες | κριτική


Ειδική Μνεία Ψυχαγωγίας


Ο Πόλεμος των Δύο Κόσμων (The War of the Worlds)
Σκηνοθεσία:
Byron Haskin
Πρωταγωνιστούν: Gene Barry, Ann Robinson, Les Tremayne
Επιβιβαστείτε!
Ο Tony Hunter, είναι ένας διάσημος τραγουδιστής και χορευτής του κινηματογράφου, που νιώθει ότι η καριέρα του έχει πάρει την κατηφόρα. Οι φίλοι του όμως, Lily και Les Martin, έχουν μια ιδέα για ένα σόου στο Μπρόντγουεϊ και του προτείνουν να το αναλάβει. Τα πράγματα θα βγουν εκτός ελέγχου όταν ο εκκεντρικός σκηνοθέτης και παραγωγός Jeffrey Cordova προστεθεί στην ομάδα.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


&


Ένα Χορό για Σένα (The Band Wagon )
Σκηνοθεσία:
Vincente Minnelli
Πρωταγωνιστούν: Fred Astaire, Cyd Charisse, Oscar Levant
Ένα πανίσχυρο πανόραμα οργής σεισμού!
Ένας φλεγόμενος μετεωρίτης πέφτει στους αγρούς δίπλα από ένα μικρό χωριό. Ο αρχικός ενθουσιασμός των κατοίκων περνάει, όταν ο στρατός ανακαλύπτει πως ήταν διαστημόπλοιο κι έφερε εξωγήινα πλάσματα. Σύντομα, κάνουν την εμφάνιση τους περισσότεροι εξωγήινοι και είναι φανερός ο σκοπός τους να κατακτήσουν τον πλανήτη μας.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Βραβείο αναγνωστών cine.gr


Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ugetsu Monogatari)
Σκηνοθεσία:
Kenji Mizoguchi
Πρωταγωνιστούν: Masayuki Mori, Machiko Kyo, Kinuyo Tanaka
Στην Ιαπωνία του 16ου αιώνα, δύο φιλόδοξοι αγρότες επιθυμούν να αλλάξουν την τύχη τους. Ο αγγειοπλάστης Genjuro αποφασίζει να πάει στο Κιότο και να πουλήσει τα εμπορεύματά του, ενώ ο γαμπρός του Tobei αποφασίζει να γίνει Σαμουράι. Εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου, το χωριό τους σύντομα καταστρέφεται από τους επιδρομικούς στρατούς και ο Genjuro επιζεί ως εκ θαύματος. Και οι δύο παίρνουν τις γυναίκες τους και κατευθύνονται προς την πόλη. Στη συνέχεια, ο Genjuro στέλνει τη σύζυγό του πίσω στο σπίτι, και της υπόσχεται πως θα επιστρέψει σύντομα, ενώ ο Tobei, εγκαταλείπει τη σύζυγό του για να γίνει Σαμουράι. Εν τω μεταξύ, μια πλούσια ευγενής γυναίκα, η λαίδη Wakasa, δείχνει ενδιαφέρον για τα προϊόντα του Genjuro, και τον προσκαλεί στο μέγαρό της.
trailer | φωτογραφίες | κριτική




---------

Διαβάστε επίσης:
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1952
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1951
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1950
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1949
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1948
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1947
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1946
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1945
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1944
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1943
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1942
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1941
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1940
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1939
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1938
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1937
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1936
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1935
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1934
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1933
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1932
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1931
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1930
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.