• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22160
  • Αριθμός συν/τών: 758812
  • Πρόγραμμα 282 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Cineντευξη


Τετ 05 Δεκ 2007

ΚΛΕΦΤΕΣ! - Οι Μάκης Παπαδημητράτος, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Μυρτώ Αλικάκη και Πέτρος Λαγούτης στο cine.gr


... σήμερα ο μέσος άνθρωπος είναι σα να έχει πιεί πολλά τσιγάρα και δεν έχει την ενέργεια να αντιδράσει...



Συνάντησα την ομάδα των Κλεφτών στο Δωμάτιο με Θέα λίγο πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στο Ολύμπιο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και διαπίστωσα για άλλη μία φορά ότι το μεράκι μίας παρέας είναι αυτό που εξασφαλίζει τα καλά αποτελέσματα όταν κάνεις μία ταινία στην Ελλάδα. Όταν δηλαδή εξ ορισμού σε διακρίνει το στοιχείο του δονκιχωτισμού. Τέσσερις νέοι άνθρωποι λοιπόν, απολύτως ελπιδοφόροι, με χιούμορ, με ικανότητα ανάλυσης σε βάθος, με πάθος για την δουλειά τους αλλά και ταυτόχρονα γήινοι και πραγματικοί. Πόσο συχνά το βρίσκετε αυτό σε μία κοινωνία που εκτιμά και αγκαλιάζει μόνο αυτό που φαίνεται και όχι αυτό που είναι;

Οι Μάκης Παπαδημητράτος, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Μυρτώ Αλικάκη και Πέτρος Λαγούτης λοιπόν, και φαίνονται και είναι…. Μίλησαν στο cine.gr για την ταινία τους και αυτό που θα διαπιστώσετε είναι ότι ουσιαστικά μίλησαν για την στάση τους απέναντι στην ζωή και στην κοινωνία….

Kύριε Παπαδημητράτο, δεύτερη ταινία, δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ. Φαίνεται το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης να σας αγαπάει ιδιαιτέρως. Πόσο πιο εύκολο ήταν την δεύτερη φορά; Σας διευκόλυνε στην πραγματοποίηση της δεύτερης ταινίας σας η καλή πορεία της πρώτης στο Φεστιβάλ;
Μ.Π. Ναι, ναι… σαφώς. Βρέθηκε παραγωγή, βρέθηκε η εταιρεία Graal, δημιουργήθηκαν οι συνθήκες ώστε να έχουμε καλύτερη ποιότητα εικόνας. Νομίζω ότι έτσι και αλλιώς όταν έχεις μία ταινία πίσω σου έχεις αποκτήσει εμπειρία για το πώς θα στήσεις την δεύτερη. Έκανα πολλά λάθη και στην δεύτερη μου ταινία, διαφορετικά όμως από του Τσίου ελπίζω στην τρίτη να κάνω διαφορετικά λάθη από αυτά που έκανα στους Κλέφτες. Να μένει και κάτι από κάθε δουλειά…Στους Κλέφτες είχαμε μία πολύ καλή συνεργασία. Ήμουνα τυχερός που συνεργάστηκα με τους συγκεκριμένους ανθρώπους καθώς κατόρθωσαν να δώσουν ζωή σε κάτι που γράφτηκε σε χαρτί, προσφέροντας ένα δικό τους κομμάτι. Το πίστεψαν πολύ όλοι…. Μπήκαν όλοι με ένα κομμάτι του εαυτού τους στην ταινία.

Δεύτερη φορά σεναριογράφος, σκηνοθέτης, ηθοποιός. Σε σας ποιος βάζει χέρι;
Μ.Π.(γέλια) Ναι είναι λίγο δύσκολο αυτό… Προσπαθώ να είμαι πολύ αυστηρός με τον εαυτό μου.

Είναι πιο εύκολο να τα κάνετε όλα;
Μ.Π.Δεν ξέρω…. Ίσως έχω συνηθίσει έτσι. Από την άλλη μία ταινία είναι και κάτι που το κάνουν πολύ μαζί. Είναι αρκετά σύνθετο να το εξηγήσω. Ίσως στην επόμενη να μην παίξω αν οι σκηνοθετικές απαιτήσεις είναι αυξημένες.

Θα ήθελα να ρωτήσω τον καθένα ξεχωριστά για τον ρόλο που κλήθηκε να παίξει.Από πού αντλήσατε στοιχεία για να χτίσετε τους ρόλους, ειδικά εσείς ( Αλικάκη, Λαγούτης).
Μ.Α. Δεν μπορώ να απαντήσω εύκολα στην ερώτηση αυτή. Βγήκαν πράγματα που δεν μπορούσα να φανταστώ ότι μπορούν να βγουν από μένα. Όταν ο Μάκης πλησίασε τον Πέτρο για την ταινία, εγώ είπα ότι δεν παίζω αυτόν τον ρόλο. Όχι ότι δεν τον γουστάρω… ότι δεν μπορώ να παίξω αυτόν τον ρόλο. Και αυτό είχε να κάνει με πάρα πολλά πράγματα… Ένα από αυτό ήταν οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες κάνουν χρήση ουσιών. Είναι πολύ δύσκολο να το αποδώσεις...
Π.Λ. Ειδικά αν δεν είσαι χρήστης…
Μ.Α. Όλη αυτή η βρωμιά, όλη αυτή η διαστροφή όλη αυτή η αγριότητα …. σ’ όλους υπάρχουν στοιχεία αλλά εντάξει, δεν παύει να είναι δύσκολο… Νομίζω ότι αν δεν είχαμε κάνει πολλές πρόβες δεν θα τα είχα καταφέρει. Και κυρίως δεν θα είχα καταφέρει να είμαι ικανοποιημένη με τον εαυτό μου γιατί και εγώ είμαι πολύ αυστηρή με τον εαυτό μου. Βρίσκω λάθη που έκανα, αλλά γενικά είμαι ικανοποιημένη με το αποτέλεσμα.
Π.Λ. Εγώ θα το πάω λίγο εκεί που θέλω εγώ να το πάω. Θέλω να πω κάτι άλλο. Όταν με πλησίασε ο Μάκης με την ταινία και του είπα ‘Ρε Μάκη, μάλλον δεν γίνεται να την κάνουμε την ταινία». Ειδικά τότε που ήθελε να την κάνουμε, ήμουν πολύ πιεσμένος από άλλες επαγγελματικές υποχρεώσεις. Διαβάζω το σενάριο και τον παίρνω τηλέφωνο και του λέω «Άκυρο ότι είπα… είμαι μέσα» και μετά ανέλαβα να ψήσω και την Μυρτώ και νομίζω ότι τα κατάφερα καλά. Αυτό που θέλω να πω σχετικά με το από πού αντλεί στοιχεία ένας ηθοποιός ειδικά όταν δεν κάνει χρήση ουσιών…
Μ.Α. Και δεν ζει ούτως ή αλλιώς και μία τέτοια ζωή…
Π.Λ. Το πιο σημαντικό πράγμα για μένα είναι η εμπιστοσύνη που έδειξε ο Μάκης, στον Βαγγέλη, στην Μυρτώ και σε μένα και μετά ό,τι καλό βγει από αυτήν την ταινία πιστεύω ότι επιτεύχθηκε κυρίως μέσα από αυτό το κλίμα εμπιστοσύνης. Δηλαδή τον εμπιστευθήκαμε και μας εμπιστεύτηκε. Στα γυρίσματα φοβόμουν μη δώ έναν Μάκη αγχωμένο και είδα έναν Μάκη που εμπιστευόταν τους ανθρώπους γύρω του.
Μ.Α. Αυτό ήθελα να πω και εγώ. Εμένα μου έχει κάνει τρομερή εντύπωση και θέλω να το πω στις σκηνές που έπαιζε δεν ασχολιόταν με το σκηνοθετικό κομμάτι. Είχε συμφωνήσει από πριν με τον βοηθό του τι ακριβώς θέλει και αφιερωνόταν στο υποκριτικό κομμάτι.
Π.Λ. Και γενικά για να μη νομίζει ο Μάκης ότι τον γλύφουμε κιόλας, είχε αναπτυχθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ όλων. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Βαγγέλης είχε δώσει τον καλύτερο εαυτό του στα γυρίσματα. Αυτό πίστευα και ας μην τον είχα δει μέχρι τότε. Και είμαι σίγουρος ότι αυτό πίστευε και ο Βαγγέλης για μένα. Το να δημιουργείται ένα τέτοια κλίμα δεν είναι σύνηθες στον κινηματογράφο. Συνήθως συμβαίνει στο θέατρο όπου λόγω προβών είσαι αρκετό καιρό μαζί με τον άλλο. Βέβαια με διάφορες αναβολές που πήρε η ταινία και εμείς είμαστε αρκετό καιρό μαζί. Δουλεύαμε μαζί. Ήταν καλό αυτό. Γιατί όταν κάνεις μία τόσο χαμηλού προϋπολογισμού ταινία αν δεν υπάρχει και καλό κλίμα συνεργασίας δεν υπάρχει και κανένας άλλος λόγος να την κάνεις. Αυτό λοιπόν πέτυχε απόλυτα. Το αποτέλεσμα θα το κρίνουν άλλοι.

(Προς Αλεξανδρή) Εσείς πάλι μου κάνατε τρομερή εντύπωση ως κωμικός. Επιδείξατε μία κωμική φλέβα που παραπέμπει σε κωμικούς ηθοποιούς της παλαιάς σχολής.
Β.Α. Κατ’ αρχάς με τιμάει τρομερά αυτό που μου λες. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι ο Παπαγιαννόπουλος είναι ο αγαπημένος μου ηθοποιός. Τον θεωρώ κάτι παραπάνω, χωρίς να θέλω να μειώσω του άλλους. Ίσως γιατί μου θύμιζε λίγο τον παππού μου και εγώ μεγάλωσα με τους παππούδες μου. Με είχε τραβήξει από μικρό πάρα πολύ και μου άρεσε και ο τρόπος που έπαιζε. Ίσως αυτό έχει περάσει και στο υποσυνείδητο. Χωρίς όμως να υπάρχει πρόθεση.

Πως σας φάνηκε ο ρόλος σας;
Β.Α. Τέλειος. Τι να πω; Μακάρι να γράφονται τέτοια σενάρια, τέτοιοι ρόλοι και να μπορούμε να παίζουμε στο σινεμά. Όταν έφτασε στα χέρια μου το σενάριο το διάβασα με τη μία. Δεν τόλμησα να το ακουμπήσω ούτε για μία τζούρα καφέ. Από την αρχή μέχρι το τέλος… Στην πρώτη ανάγνωση κάπως με χάλασε το τέλος… Στην δεύτερη ανάγνωση όμως θεώρησα ότι δεν θα μπορούσε να κλείσει η ταινία διαφορετικά.

Γιατί όχι κάθαρση λοιπόν;
Μ.Π. Πάντα ένα έργο τέχνης πρέπει να μιλάει στην εποχή του και για αυτήν. Και η εποχή μας σήμερα είναι σκληρή. Ας μη το κάνω πολύ μαύρο. Οι ταινίες πρέπει να έχουν άλλη σκοπιμότητα πλέον… αλλιώς ας μη γίνονται. Είχα σκεφτεί όλα τα πιθανά κλεισίματα και κατέληξα ότι δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά τα πράγματα.
Π.Λ. Εγώ νομίζω ότι το πιο βαθύ μήνυμα της ταινίας είναι πολιτικό και ζούμε σε μία εποχή που στο πολιτικό επίπεδο εγώ δεν βλέπω καμία κάθαρση και δεν προβλέπω κιόλας. Δεν υπάρχει η έννοια της κάθαρσης… Οπότε έτσι είναι τα πράγματα. Οτιδήποτε άλλο και να δείχναμε στον θεατή θα ήταν απλώς για να χαμογελάσει και θα ήταν ψεύτικο.
Μ.Π. Ήθελα η ταινία να είναι γροθιά. Έστω και σκαμπιλάκι.
Π.Λ. Ο κόσμος πρέπει να μισήσει λίγο παραπάνω μπας και κάτι αλλάξει. Μήπως και ταρακουνηθεί κάπως η κοινωνία. Γιατί αν όλα τα δείχναμε καλά, στο τέλος θα λέγαμε: είδες μωρέ τελικά καλά παιδιά είναι…. Όχι, δεν είναι….
Μ.Α. Εγώ νομίζω ότι η παρακμή είναι ένα φαινόμενο που συναντάται σε διάφορες περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας. Ο άνθρωπος φτάνει πολύ χαμηλά και μετά κάτι συμβαίνει και προσπαθεί να αλλάξει το σκηνικό. Και ακόμη πιο χαρακτηριστικό φαινόμενο αυτών των περιόδων είναι η ατιμωρησία για την ανήθικη στάση ζωής. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι οι ήρωες έχουν μάθει να ζουν την ζωή τους με την ασφάλεια και την αλαζονική πεποίθηση ότι δεν θα την πληρώσουν ποτέ. Και εγώ νομίζω ότι για αυτό φτάνουν στα άκρα.
Και την αίσθηση της απόλυτης εξουσίας.
Μ.Α. Έτσι. Και κάτι άλλο που θεωρώ κεφαλαιώδες στην εποχή μας είναι αυτό το κενό που νιώθουν οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι γεμίζουν την ζωή τους με επίπλαστη αδρεναλίνη.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να συνεργαστείτε; (Προς Λαγούτη και Αλικάκη)
Μ.Α. Μας αρέσει πολύ να συνεργαζόμαστε. Και νομίζω ότι τη σχέση που ήδη έχουμε, δηλαδή αυτής της οικειότητας, μας γλίτωσε από δουλειά που θα χρειαζόταν οπωσδήποτε δύο ηθοποιοί που δεν γνωρίζονται μεταξύ τους και που όσες πρόβες και να έκαναν μπορεί και να μη τα κατάφερναν…
Π.Λ. Δεν έχεις αναστολές σε κάποια πράγματα όταν με τον άλλον ήδη έχεις οικειότητα… Στην δουλειά μας για να πιάσεις μία γυναίκα να την φιλήσεις υπάρχει πάντα μία αμηχανία και τελικά ακόμη και όταν το καταφέρνεις μπορεί και να μη βγει καλό
. Μ.Π. Χώρια που μπορεί να σου φάει μέρες και εβδομάδες..
Π.Λ. Εδώ αυτό το είχαμε ήδη. Μάλιστα ήταν και πολύ διασκεδαστικό να μπενελικώνουμε ο ένας τον άλλον.
Μ.Α. Επίσης είναι πολύ ωραία να έχεις την ευκαιρία να ζήσεις με τον άλλο μία τελείως διαφορετική κατάσταση. Αυτό είναι αυτή η δουλειά.

Τι προσδοκάτε από το φετινό φεστιβάλ;
Μ.Α. Όλα τα βραβεία.
Μ.Π. Η αλήθεια είναι ότι συνήθως σε ένα φεστιβάλ έρχεσαι για να βρεις διανομή. Εμείς έχουμε διανομή. Ερχόμαστε προφανώς για τα βραβεία… και πιο πολύ για να δείξουμε την ταινία μας για πρώτη φορά. Είναι η πρεμιέρα μας και έχουμε πολύ άγχος. Θέλουμε να πάει πολύ καλά. Είναι ένα βάπτισμα του πυρός για την δουλειά που κάναμε.

Πως βλέπετε την πορεία του ελληνικού κινηματογράφου. Και εννοώ ότι τόσο από άποψη ποιότητας ταινιών όσο από την πορεία τους στις αίθουσες.
Μ.Α. Υπάρχει μία στροφή προς τις εμπορικές ταινίες.
Θεωρείτε ότι η δική σας δεν είναι εμπορική;
Μ.Α. Εμπορικό νομίζω ότι συνήθως είναι κάτι που είναι εύπεπτο και ευχάριστο χωρίς να είναι άχρηστο.
Μ.Π. Και για όλη την οικογένεια. Αλλιώς πως θα κάνει πολλά εισιτήρια;
Μ.Α. Η δική μας η ταινία είναι μάλλον σινεφίλ.
Π.Λ. Ζούμε και σε μία χώρα που έχει μία εντελώς λανθασμένη αντίληψη περί εμπορικού. Δηλαδή εμπορικό θεωρείται όλα αυτά που είπαν τα παιδιά. Σε χώρες που είναι πιο προηγμένες ξέρουν πολύ καλά να πουλήσουν το κάθε προϊόν εκεί που πρέπει. Εδώ δεν υπάρχει χώρος για όλα τα προϊόντα. Ο Μάκης το ξέρει πολύ καλύτερα πόσο δυσκολεύτηκε να κάνει το σενάριο ταινία. Δυστυχώς εδώ όλα πρέπει να πουληθούν από στο ίδιο μαγαζάκι και με τον ίδιο τρόπο.

Ωστόσο έχετε μία φήμη με αντίκρυσμα από τον Τσίου και πρωταγωνιστές που παρ’ όλο που δεν είναι οι κλασσικά εμπορικοί ηθοποιοί ωστόσο ταυτόχρονα κιόλας είναι. Αυτό δεν καθιστά την ταινία σας κάπως πιο εμπορική;
Μ.Π. Μακάρι…
Μ.Α. Εγώ ούτως ή αλλιώς πιστεύω ότι αν μία ταινία καταφέρει να αγγίξει το κοινό θα πάει καλά. Όσο καλά μπορεί να πάει μία πιο επιλεγμένη δουλειά σαν του Κλέφτες. Δηλαδή οι Κλέφτες δεν μπορούν να κάνουν τα εισιτήρια που έκαναν οι Σειρήνες στο Αιγαίο… Η επιτυχία της ταινίας θα είναι να αγγίξει το αυτούς που θέλει να αγγίξει. Αυτούς που μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί της.

Θα μου μιλήσετε λίγο για τον ρόλο των ναρκωτικών στην ταινία; Γιατί παίζουν τόσο καθοριστικό ρόλο.
Β.Α. Εγώ αυτό που θα έλεγα είναι μία φράση του Παύλου του Σιδηρόπουλου «Πρέζα δεν είναι μόνο η ηρωίνη αλλά η ηρωίνη σκοτώνει». Αυτό έχω να πω όσον αφορά στα ναρκωτικά.
Μ.Π. Θα το κάνουμε κάπως περίπλοκο. Κάτι συμβολίζουν και οι μεν και οι δε. Οι μεν λαϊκοί τύποι, συμβολίζουν τον μέσο άνθρωπο που στην πραγματικότητα είναι αποχαυνωμένος. Για αυτό που τους παρουσιάζω μονίμως να καπνίζουν φούντα. Αυτήν την αποχαύνωση συμβολίζει. Ξέρουν τι πρέπει να κάνουν, αλλά δεν το κάνουν.. όλα αυτά είναι χαρακτηριστικά του μέσου ανθρώπου σήμερα ο οποίος είναι σα να έχει πιεί πολλά τσιγάρα και δεν έχει την ενέργεια να αντιδράσει. Αν έχει χαρακτηριστικό η φούντα είναι ότι σε αποχαυνώνει. Σε κάνει τεμπέλη, δεν έχεις ενέργεια για τίποτε. Ούτε για να δουλέψεις ούτε για να αντιδράσεις…

Κλέφτες. Κλέφτες όλοι;
Μ.Π. Ναι ο τίτλος είναι αμφίσημος. Κάτι κλέβουν όλοι και είναι ωραίο να παίζεις με τις έννοιες και τις ταμπέλες.


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.