• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 14 Ιαν 2017

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1959


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς





Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

1959


Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων (North by Northwest)
Σκηνοθεσία:
Alfred Hitchcock
Πρωταγωνιστούν: Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis
Ένα κυνήγι 3000 μιλίων… που ακτινοβολεί ένα μονοπάτι τρόμου προς ένα συναρπαστικό, ανατριχιαστικό αποκορύφωμα!
Ο Roger Thornhill, στέλεχος διαφημιστικής της Νέας Υόρκης, θα γίνει το θύμα απαγωγής μιας συμμορίας κατασκόπων με αρχηγό τον Philip Vandamm, οι οποίοι νομίζουν ότι ο Thornill είναι ο πράκτορας της CIA George Kaplan. Ο Thornhill θα δραπευτεύσει αλλά θα πρέπει να βρει τον Kaplan για να μπορέσει να αποδείξει την αθωότητά του, καθώς τον κατηγορούν για ένα φόνο που ποτέ δεν διέπραξε.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Στον Ανεμοστρόβιλο των Παθών
(Room at the Top)

Στον Ανεμοστρόβιλο των Παθών
Τα 400 Χτυπήματα
(Les Quatre Cents Coups)

Τα 400 Χτυπήματα
Ο Πορτοφολάς
(Pickpocket)

Στο Κατώφλι της Ζωής
Χιροσίμα, Αγάπη μου
(Hiroshima Mon Amour)

Στάχτες και Διαμάντια


Αντρικός Ρόλος
Peter Sellers
(Το Ποντίκι που Βρυχάται)
Orson Welles
Γυναικείος Ρόλος
Katharine Hepburn
(Ξαφνικά, Πέρυσι το Καλοκαίρι)
>Katharine Hepburn


Περιπέτεια


Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων (North by Northwest)
Σκηνοθεσία:
Alfred Hitchcock
Πρωταγωνιστούν: Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis
Ένα κυνήγι 3000 μιλίων… που ακτινοβολεί ένα μονοπάτι τρόμου προς ένα συναρπαστικό, ανατριχιαστικό αποκορύφωμα!
Ο Roger Thornhill, στέλεχος διαφημιστικής της Νέας Υόρκης, θα γίνει το θύμα απαγωγής μιας συμμορίας κατασκόπων με αρχηγό τον Philip Vandamm, οι οποίοι νομίζουν ότι ο Thornill είναι ο πράκτορας της CIA George Kaplan. Ο Thornhill θα δραπευτεύσει αλλά θα πρέπει να βρει τον Kaplan για να μπορέσει να αποδείξει την αθωότητά του, καθώς τον κατηγορούν για ένα φόνο που ποτέ δεν διέπραξε.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Κωμωδία


Μερικοί το Προτιμούν Καυτό (Some Like it Hot)
Σκηνοθεσία:
Billy Wilder
Πρωταγωνιστούν: Jack Lemmon, Tony Curtis, Marilyn Monroe, George Raft
Ταινία πολύ καυτή για λέξεις!
Ο Jerry και ο Joe άφραγκοι μουσικοί στο Σικάγο του 1929 γίνονται από καθαρή σύμπτωση μάρτυρες ενός ξεκαθαρίσματος λογαριασμών της Μαφίας γνωστό στην ιστορία του εγκλήματος ως St. Valentine`s Day Massacre. Η φυγή τους από το Σικάγο μοιάζει επιτακτική και καθώς δεν έχουν καθόλου χρήματα αποφασίζουν να πιάσουν δουλειά σε μια μουσική ορχήστρα που θα τους εξασφάλιζε τουλάχιστον την ασφαλή- και δωρεάν- μετάβαση στην Φλόριντα. Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι η ορχήστρα ήταν γυναίκεια και - όπως κι έγινε- έπρεπε να μεταμφιεστούν σε γυναίκες. Μέλος της μπάντας είναι και η Sugar της οποίας τα θέλγητρα θα περιπλέξουν κάπως την κατάσταση καθώς ο Joe θα την ερωτευτεί. Παράλληλα ένας εκατομμυριούχος θα ερωτευτεί τον Jerry - Daphne...
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θρίλερ


Σύντροφοι του Κακού (Compulsion)
Σκηνοθεσία:
Richard Fleischer
Πρωταγωνιστούν: Dean Stockwell, Bradford Dillman, Orson Welles, Diane Varsi
Καμιά φορά ο φόνος είναι απλά ένας τρόπος για να περνάς την ώρα σου.
Σικάγο, 1924. Ο Άρτι κι ο Τζαντ είναι φίλοι και συμφοιτητές στην νομική, που προέρχονται από πλούσια σπίτια. Έχουν λιγοστούς φίλους, αφού πιστεύουν ότι τα δικά τους ενδιαφέροντα είναι πνευματικώς ανώτερα. Στην μεταξύ τους σχέση, ο Άρτι είναι ο επιβλητικός, ενώ ο Τζαντ είναι ο υποτακτικός που θα κάνει οτιδήποτε του πει ο φίλος του. Σκοπός της ζωής τους έχει μπει το να ζήσουν τα πάντα. Έτσι, βάζουν μπρος αυτό που ονομάζεται «το τέλειο έγκλημα», όχι μονάχα για να νιώσουν της αίσθηση μιας δολοφονίας, αλλά και να αποδείξουν αργότερα στον νόμο της ανωτερότητα τους. Πιστεύουν ότι το έγκλημα τους είναι υπεράνω αυτού. Όμως, ο φόνος του νεαρού Πόλι Κέσλερ αποδεικνύεται ατελής, αφού τα πιεστήρια που αφήνουν πίσω τους είναι αρκετά ώστε να τα ανακαλύψει ένας συμφοιτητής τους.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ελληνική


Μια Ζωή την Έχουμε
Σκηνοθεσία:
Αλέκος Σακελλάριος
Πρωταγωνιστούν: Κώστας Χατζηχρήστος, Σταύρος Ξενίδης, Θανάσης Βέγγος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος
Ο Ηλίας (Κώστας Χατζηχρήστος), ο Βαγγέλης (Σταύρος Ξενίδης), και ο Θωμάς (Θανάσης Βέγγος), τρείς φίλοι, ζητούν απεγνωσμένα χρήματα. Τελικά, αποφάσισαν να κλέψουν το αφεντικό του Βαγγέλη, τον Λάμπρο (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος), ο οποίος είναι ενεχυροδανιστής, και φυλάει τα ενέχυρα στο σπίτι του. Για να μην τους αντιληφθούν μάλιστα, θα ντύσουν τον Ηλία αστυνόμο, και θα φυλάει τσίλιες, ενώ ο Θωμάς θα κλέψει τα ενέχυρα. Το σχέδιο προχωράει καλά, μεχρι που η κυρία Λουκία (Μαρίκα Κρεββατά), τον παίρνει για μια κλοπή που έγινε στο σπίτι ενος φιλικού της ζευγαριού, και αφορούσε ενα μονόπετρο δαχτυλίδι...
clip | φωτογραφίες | κριτική


Ειδική Μνεία Ψυχαγωγίας


Μπεν Χουρ (Ben-Hur)
Σκηνοθεσία:
William Wyler
Πρωταγωνιστούν: Charlton Heston, Hugh Griffith, Jack Hawkins, Haya Harareet
Μια ιστορία του Χριστού.
Ένας Ιουδαίος πρίγκιπας, ο Ιούδας Μπεν-Χουρ, κατηγορείται άδικα για απόπειρα δολοφονίας του κυβερνήτη της Ιερουσαλήμ και οδηγείται στα κάτεργα. Όταν ελευθερωθεί θα έρθει αντιμέτωπος με έναν παλιό του φίλο, τον Ρωμαίο Μεσάλας, ο οποίος φαίνεται να είναι ο υπεύθυνος για τις συμφορές που τον έχουν βρει.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Βραβείο αναγνωστών cine.gr


Τα 400 Χτυπήματα (Les Quatre Cents Coups)
Σκηνοθεσία:
Francois Truffaut
Πρωταγωνιστούν: Jean-Pierre Leaud, Albert Remy, Claire Maurier, Guy Decomble
Αγγελικά πρόσωπα με διαβολική κλίση στη βία.
Ο 13χρονος Antoine Doinel είναι ένα παιδί που πλήττει αφόρητα στο σχολείο του, ενώ οι αυταρχικοί καθηγητές του, δεν βοηθούν την κατάσταση. Αρχίζει να κάνει κοπάνες, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει την αδιαφορία των γονιών του. Όλα τα παραπάνω θα οδηγήσουν τον Antoine σε έναν δρόμο δίχως γυρισμό.
trailer | φωτογραφίες | κριτική




---------

Διαβάστε επίσης:
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1958
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1957
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1956
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1955
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1954
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1953
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1952
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1951
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1950
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1949
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1948
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1947
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1946
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1945
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1944
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1943
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1942
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1941
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1940
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1939
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1938
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1937
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1936
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1935
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1934
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1933
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1932
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1931
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1930
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.