• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 27 Αυγ 2016

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1941


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς




Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

1941


Πολίτης Καίην (Citizen Kane)
Σκηνοθεσία:
Orson Welles
Πρωταγωνιστούν: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Everett Sloane, Ray Collins
Η κλασική ιστορία της εξουσίας και του τύπου.
Ο Charles Foster Kane, αυτοδημιούργητος μεγαλοεκδότης, επιχειρηματίας και πολιτικός, πεθαίνει στη μυθική του έπαυλη και ένας δημοσιογράφος αναλαμβάνει να εξηγήσει την τελευταία του φράση: "Rosebud". Παρακολουθώντας την προσπάθεια του δημοσιογράφου παρακολουθούμε ολόκληρη τη ζωή του μεγάλου και αινιγματικού άντρα.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Το Γεράκι της Μάλτας
(The Maltese Falcon)

Το Γεράκι της Μάλτας
Ο Λαός Προστάζει
(Meet John Doe)

Ο Λαός Προστάζει
Υποψίες
(Suspicion)

Υποψίες
Η Κοιλάδα της Κατάρας
(How Green Was My Valley)

Η Κοιλάδα της Κατάρας


Αντρικός Ρόλος
Orson Welles
(Πολίτης Καίην)
Orson Welles
Γυναικείος Ρόλος
Joan Fontaine
(Υποψίες)
Joan Fontaine


Περιπέτεια


Επιτάφιος για έναν Κατάσκοπο (49th Parallel)
Σκηνοθεσία:
Michael Powell
Πρωταγωνιστούν: Eric Portman, Raymond Lovell, Niall MacGinnis, Laurence Olivier, Leslie Howard
Ένα βρετανικό υποβρύχιο αποκλείεται από τον εχθρό στα νερά του βόριου Καναδά, κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Στόχος τους να καταφέρουν να περάσουν τα σύνορα των ΗΠΑ.
φωτογραφίες


Κωμωδία


Τα Ταξίδια του Σάλιβαν (Sullivan`s Travels)
Σκηνοθεσία:
Preston Sturges
Πρωταγωνιστούν: Joel McCrea, Veronica Lake, Robert Warwick, William Demarest, Franklin Pangborn
Ένας ευτυχισμένος ταξιδιώτης στην λεωφόρο της ευτυχίας! Ήθελε να δει τον κόσμο… αλλά έστριψε στο δρομάκι της αγάπης!
Ο Σάλιβαν είναι ένας αφελής αλλά καλόκαρδος σκηνοθέτης που αποφασίζει να κάνει μια ταινία για τους καταπιεσμένους. Για να εμπεδώσει το θέμα, ντύνεται σαν αλήτης και χωρίς μια πεντάρα στην τσέπη βγαίνει στους δρόμους.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θρίλερ


Ο Λυκάνθρωπος (The Wolf Man)
Σκηνοθεσία:
George Waggner
Πρωταγωνιστούν: Lon Chaney Jr., Claude Rains, Bela Lugosi, Maria Ouspenskaya
Τέρας της νύχτας με τη λαγνεία για αίμα ενός άγριου θηρίου!
Ο Λάρι Τάλμποτ, ένας πρακτικός άνθρωπος, επιστρέφει στην πατρίδα του Ουαλία από τις ΗΠΑ. Σε έναν καταυλισμό τσιγγάνων θα δεχτεί επίθεση από μια λυκάνθρωπο και θα μετατραπεί κι ο ίδιος μετά από μοιραίο δάγκωμα. Σε κάθε πανσέληνο θα πρέπει να είναι μισός άνθρωπος μισό ζώο, ώσπου η κατάρα να διαλυθεί ή να πεθάνει.
trailer | φωτογραφίες


Ελληνική
-



Ειδική Μνεία Ψυχαγωγίας


Ντάμπο, το Ελεφαντάκι (Dumbo)
Σκηνοθεσία:
Ben Sharpsteen
Πρωταγωνιστούν: Edward Brophy, Verna Felton, Cliff Edwards, Sterling Holloway
Του Γουόλτ Ντίσνεϊ οι τελευταίοι… πιο αγαπητοί… πιο διασκεδαστικοί χαρακτήρες!
Ο πελαργός φέρνει στην κυρία Ντάμπο, μια ελεφαντίνα του τσίρκου, το παιδί της. Όμως, αυτό έχει πελώρια αυτιά και το περιγελούν όλοι. Μια μέρα θα ανακαλύψει ότι τα αυτιά έχουν αεροδυναμικές ικανότητες και η ζωή του θα αλλάξει.
trailer | φωτογραφίες


Βραβείο αναγνωστών cine.gr


Πολίτης Καίην (Citizen Kane)
Σκηνοθεσία:
Orson Welles
Πρωταγωνιστούν: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Everett Sloane, Ray Collins
Η κλασική ιστορία της εξουσίας και του τύπου.
Ο Charles Foster Kane, αυτοδημιούργητος μεγαλοεκδότης, επιχειρηματίας και πολιτικός, πεθαίνει στη μυθική του έπαυλη και ένας δημοσιογράφος αναλαμβάνει να εξηγήσει την τελευταία του φράση: "Rosebud". Παρακολουθώντας την προσπάθεια του δημοσιογράφου παρακολουθούμε ολόκληρη τη ζωή του μεγάλου και αινιγματικού άντρα.
trailer | φωτογραφίες | κριτική




---------

Διαβάστε επίσης:
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1940
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1939
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1938
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1937
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1936
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1935
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1934
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1933
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1932
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1931
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1930
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.