• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 04 Ιουν 2016

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς





Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

10-20`ς


Η έλλειψη μαζικής παραγωγής μεγάλων ταινιών δεν άφησε τη δεκαετία του 1920 (πόσο μάλλον αυτή του 1910) να συμπεριληφθεί στα βραβεία. Αλλά τεράστιες ταινίες υπήρχαν κι εδώ, και είπαμε μαζί με την πρώτη παρουσίαση του προλόγου (που θα παίζει όμοιος σε κάθε χρονιά), να σας παραθέσουμε τον ένα νικητή καλύτερης ταινίας από το 1915 (η γέννηση της μεγάλου μήκους ταινίας) έως το 1929. Βωβά διαμάντια, δηλαδή.

1915


Πολιτισμός (Civilization)
Σκηνοθεσία:
Reginald Barker, Thomas H. Ince, Raymond B. West, Walter Edwards, David Hartford, Jay Hunt, J. Parker Read Jr.
Πρωταγωνιστούν: Howard C. Hickman, Enid Markey, Lola May, Kate Bruce
Η μεγαλύτερη παραγωγή των μοντέρνων καιρών.
Ένας Βασιλιάς ξεκινάει έναν πόλεμο σε αντίθεση με την επιθυμία του λαού του και διατάζει τον κατασκευαστή ενός υποβρυχίου να βυθίσει ένα υπερωκεάνειο, το οποίο υποτίθεται ότι μεταφέρει πυρομαχικά για τον εχθρό. Αυτός αρνείται και αντί αυτού βυθίζει το ίδιο του το υποβρύχιο. Μεταξύ θανάτου και ζωής θα συναντήσει τον Ιησού ο οποίος θα τον χρήσει ιεραπόστολο που θα κηρύξει την ειρήνη.
φωτογραφίες


1916


Μισαλλοδοξία (Intolerance: Love`s Struggle Throughout the Ages)
Σκηνοθεσία:
D.W. Griffith
Πρωταγωνιστούν: Mae Marsh, Robert Harron, F.A. Turner, Sam De Grasse, Vera Lewis
Το σκληρό χέρι της μισαλλοδοξίας.
Η πτώση της Βαβυλώνας (539 π.χ.), η σταύρωση του Ιησού Χριστού (27 μ.Χ.), η νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου (1572 μ.Χ.) και η διαμάχη εργατών με καπιταλιστές στο σήμερα (1914). Τέσσερεις ιστορίες που αποδεικνύουν ότι η μισαλλοδοξία του ανθρώπινου γένους είναι αιώνιο φαινόμενο.
clip | φωτογραφίες | κριτική


1917


The Girl from the Marsh Croft (Tosen Fran Stormyrtorpet)
Σκηνοθεσία:
Victor Sjostrom
Πρωταγωνιστούν: Greta Almroth, Lars Hanson, William Larsson, Thekla Borgh, Concordia Selander
Η Χέλγκα εργάζεται για μια πλούσια οικογένεια. Το αφεντικό της την ξελογιάζει και σύντομα μένει έγκυος. Όμως, ακόμα και στα δικαστήρια αρνείται να αναγνωρίσει το παιδί του.
φωτογραφίες


1918


Ο Σαρλό στα Χαρακώματα (Shoulder Arms)
Σκηνοθεσία:
Charlie Chaplin
Πρωταγωνιστούν: Edna Purviance, Syd Chaplin, Henry Bergman, Tom Wilson
Μια κοπέλα είναι πάμπτωχη και αφήνει το μικρό της παιδάκι μέσα σε μία άγνωστη λιμουζίνα και πάει να αυτοκτονήσει. Το παιδί θα βρεθεί τελικά στο πλάι ενός αλητάκου και παρέα σκαρφίζονται κομπίνες για να ζήσουν. Η κοπέλα, όμως, όχι μόνο δεν πέθανε, αλλά έχει πλέον γίνει διάσημη τραγουδίστρια της όπερας.
trailer | φωτογραφίες


1919


Κατηγορώ (J`Accuse!)
Σκηνοθεσία:
Abel Gance
Πρωταγωνιστούν: Romuald Joube, Severin Mars, Maryse Dauvray, Maxime Desjardins
Κατά τη διάρκεια του Α Παγκοσμίου Πολέμου, δύο άντρες συναντούνται στο μέτωπο και ο ένας είναι ερωτευμένος με τη σύζυγο του άλλου.
clip | φωτογραφίες


1920


Το Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι (Das Kabinett des Doktor Caligari)
Σκηνοθεσία:
Robert Wiene
Πρωταγωνιστούν: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher, Lil Dagover, Hans Heinrich Von Twardowski
Σε ένα υπαίθριο λούνα παρκ, ο ιδιόρρυθμος Δρ. Καλιγκάρι, διευθυντής μιας ψυχιατρικής κλινικής, προβλέπει το μέλλον. Ο Καλιγκάρι κατευθύνει τον Καίσαρα, ο οποίος σκοτώνει χωρίς κίνητρο και λογική. Όλη η πόλη καταδιώκει τον υπνοβάτη, που περιπλανιέται μέσα στη νύχτα. Ο Καλιγκάρι είναι όμως η σκοτεινή εξουσιαστική δύναμη.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


1921


Το Χαμίνι (The Kid)
Σκηνοθεσία:
Charlie Chaplin
Πρωταγωνιστούν: Charlie Chaplin, Edna Purviance, Jackie Coogan, Carl Miller
Μια κοπέλα είναι πάμπτωχη και αφήνει το μικρό της παιδάκι μέσα σε μία άγνωστη λιμουζίνα και πάει να αυτοκτονήσει. Το παιδί θα βρεθεί τελικά στο πλάι ενός αλητάκου και παρέα σκαρφίζονται κομπίνες για να ζήσουν. Η κοπέλα, όμως, όχι μόνο δεν πέθανε, αλλά έχει πλέον γίνει διάσημη τραγουδίστρια της όπερας.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


1922


Νοσφεράτου, μια Συμφωνία Τρόμου (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens)
Σκηνοθεσία:
F.W. Murnau
Πρωταγωνιστούν: Max Schreck, Gustav von Wangenheim, Greta Schroder, Alexander Granach, Georg H. Schnell
Ο κόμης Όρλοκ δείχνει ενδιαφέρον να αποκτήσει ένα οίκημα στο κέντρο του Λονδίνου και για αυτόν τον λόγο έρχεται στην απόμακρη πατρίδα του ένας κτηματομεσίτης, ο Χούτερ. Όμως, ο κόμης είναι κάτι το απόκοσμο και θανατηφόρο και μάλιστα έχει βάλει στο μάτι την σύζυγο του Χούτερ, την όμορφη Έλεν.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


1923


Η Ρόδα (La Roue)
Σκηνοθεσία:
Abel Gance
Πρωταγωνιστούν: Severin Mars, Ivy Close, Gabriel de Gravone, Pierre Magnier, Max Maxudian
Ο Σισίφ, ένας σιδηροδρομικός υπάλληλος, ζει με τον γιο του Έλι και την όμορφη Νόρμα. Η Νόρμα δεν είναι συγγενής, αλλά την μεγαλώνει δίπλα του, απ’ όταν την έσωσε μωρό από τις ράγες. Όμως, τόσο αυτός, όσο και ο γιος του την έχουν ερωτευτεί και τα αποτελέσματα θα είναι τραγικά.
clip | φωτογραφίες


1924


Τα Αρπαχτικά (Greed)
Σκηνοθεσία:
Erich von Stroheim
Πρωταγωνιστούν: Zasu Pitts, Gibson Gowland, Jean Hersholt, Dale Fuller, Tempe Pigott
Μια γυναίκα κερδίζει στο λαχείο ένα απίστευτα μεγάλο ποσό και από εκείνο το σημείο και μετά, γίνεται τόσο άπληστη που καταστρέφει τις ζωές τριών ανθρώπων που εμπλέκονται στην ιστορία.
trailer | φωτογραφίες


1925


Ο Χρυσοθήρας (The Gold Rush)
Σκηνοθεσία:
Charlie Chaplin
Πρωταγωνιστούν: Charlie Chaplin, Mack Swain, Tom Murray, Henry Bergman, Malcolm Waite
Ο αλητάκος βρίσκεται στο παγωμένο Κλοντάικ της Αλάσκας, προς αναζήτηση χρυσού. Όμως, τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα για έναν ευγενικό άνθρωπο σε τόσο άγριες συνθήκες.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


1926


Φάουστ (Faust: Eine deutsche Volkssage)
Σκηνοθεσία:
F.W. Murnau
Πρωταγωνιστούν: Gosta Ekman, Emil Jannings, Camilla Horn, Frida Richard, William Dieterle
Ο Θεός και ο σατανάς μάχονται για τις ψυχές των ανθρώπων. Η μάχη επικεντρώνεται στον Φάουστ, έναν αλχημιστή γιατρό. Η πανούκλα έχει ξεσπάσει κι ο Φάουστ νιώθει ανίκανος να βοηθήσει. Ο σατανάς στέλνει τον Μεφιστοφέλη και αυτός προσφέρει στον Φάουστ ικανότητα ίασης και επιστροφή στην νεότητα, με τίμημα, βέβαια, την ψυχή του.
trailer | φωτογραφίες


1927


Μητρόπολης (Metropolis)
Σκηνοθεσία:
Fritz Lang
Πρωταγωνιστούν: Gustav Frohlich, Alfred Abel, Brigitte Helm, Fritz Rasp, Rudolf Klein-Rogge
Στο μέλλον, η τρανή πόλη «Μητρόπολη» είναι το καμάρι του σύγχρονου κόσμου: παράδειγμα υψηλής τεχνολογίας, στολίδι της πιο μοντέρνας αρχιτεκτονικής, με εντυπωσιακά πανύψηλα κτήρια, εναέρια κυκλοφορία, πλούτο, διασκέδαση -ένας εξελιγμένος παράδεισος που απολαμβάνουν οι λίγοι, οι αστοί. Κυβερνήτης όλου αυτού είναι ο Τζο Φρέντερσεν, που διοικεί την πόλη από το τεράστιο γραφείο του στην κορυφή ενός ουρανοξύστη. Αυτή η πανέμορφη ουτοπία όμως δεν κινείται μόνη της. Είναι ένας καλο-λαδωμένος μηχανισμός, που λειτουργεί νύχτα-μέρα από τον εξαντλητικό κόπο και μόχθο των εργατών. Στα έγκατα της γης, κάτω από την πόλη με την έντονη ζωή, βρίσκονται στρατιές εργατών που ζουν και χειρίζονται τις μηχανές, ώστε όλα να λειτουργούν ρολόι στην επιφάνεια της γης. Κάθε μέρα, οι εργάτες εξουθενωμένοι από την σκληρή δουλειά επιστρέφουν στα ταπεινά σπίτια τους και στις οικογένειές τους, μόνο και μόνο για να ξεκινήσει η επόμενη βάρδια με άλλους εργάτες… Όμως, αυτή η κατάσταση, με τους αστούς να χαίρονται τη ζωή που τους προσφέρει ο μόχθος των εργατών, σύντομα θα αλλάξει, όταν ο γιος του Φρέντερσεν, ο Φρέντερ, που ζει μια ξένοιαστη ζωή γεμάτη γλέντια, γνωρίζει κατά τύχη την όμορφη Μαρία, κόρη ενός εργάτη. Ο Φρέντερ ερωτεύεται κεραυνοβόλα την αγνή Μαρία, την ακολουθεί στην πόλη των εργατών και συγκλονίζεται όταν ανακαλύπτει ότι η δική του ευτυχία στηρίζεται στον κόπο ενός ολόκληρου κόσμου, που δεν γνώριζε καν ότι υπάρχει. Όταν ο πατέρας του, όμως, βλέπει την επιρροή της Μαρίας στους εργάτες, αποφασίζει να δώσει ένα μάθημα στους εργάτες, για να μην τολμήσουν να σηκώσουν κεφάλι. Συναντά λοιπόν τον μισότρελο επιστήμονα Ρότβανγκ, και του δίνει εντολή να δώσει της μορφή της Μαρίας σε ένα ρομπότ που έχει φτιάξει. Το ρομπότ θα παρασύρει τους εργάτες σε απερίσκεπτες πράξεις, που θα πληρώσουν με το αίμα τους. Ο Ρότβαγκ αιχμαλωτίζει τη Μαρία και φτιάχνει το μοχθηρό ρομπότ, το οποίο αρχίζει το διαβολικό έργο του. Ο Φρέντερ στην αρχή δεν καταλαβαίνει την αλλαγή της αγαπημένης του Μαρίας… Θα παλέψει όμως για την αγάπη του και για την ανακάλυψη της αλήθειας. Και, μόλις οι συνέπειες των καταστρεπτικών πράξεων της ψεύτικης Μαρίας αρχίσουν να φαίνονται, η Μητρόπολη, πάνω και κάτω από τη γη, δεν θα είναι ποτέ η ίδια…
trailer | φωτογραφίες | κριτική


1928


Ζαν Ντ` Αρκ (La Passion de Jeanne d`Arc)
Σκηνοθεσία:
Carl Theodor Dreyer
Πρωταγωνιστούν: Maria Falconetti, Eugene Silvain, Andre Berley, Maurice Schutz, Antonin Artaud
Το χρονικό της δίκης της Ιωάννας της Λωραίνης, η οποία έχει να εξηγήσει για τα θεϊκά της οράματα, αλλιώς την περιμένει η φωτιά ως αιρετική και βλάσφημη.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


1929


Ο Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή (Chelovek s Kino-apparatom)
Σκηνοθεσία:
Dziga Vertov
Πρωταγωνιστούν: Mikhail Kaufman
Ένας άντρας τριγυρίζει με μια κινηματογραφική μηχανή στο χέρι, αποτυπώνοντας τη καθημερινή ζωή των ανθρώπων που ζουν στην Σοβιετική Ένωση.
trailer | φωτογραφίες | κριτική




 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.